کراتوم چیست؟ درمانی که خودش درد است!

کراتوم چیست؟ درمانی که خودش درد است!

ظاهرا کراتوم یک داروی گیاهی برای ترک اعتیاد و تسکین دردهای مفاصل معتادان است اما تازگی‌ها مشخص شده نه تنها خودش اعتیادآور است بلکه منجر به آسیب‌های کبدی هم می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که مصرف کراتوم منجر به آسیب‌های کبدی می‌شود. محققان به تازگی دریافته‌اند که مکمل گیاهی معروف کراتوم کبد را خراب می‌کند.

کراتوم را می‌توان هم به صورت آنلاین سفارش داد و هم از داروخانه تهیه کرد. این محصول بوتانیکال یا گیاهی از گیاه میتراگینا اسپکیوسا (Mitragyna speciosa) گرفته می‌شود که از گیاهان همیشه سبز مناطق گرمسیری است و در جنوب شرقی آسیا می‌روید. کراتوم در دوز پایین یک محرک است اما در دوز بالا تاثیری شبیه به مخدر دارد.

به گفته محققان، استفاده از کراتوم از زمان آغاز شیوع مواد مخدر به میزان زیادی افزایش یافته و تاکنون بیش از ۹۰ مرگ ناشی از مصرف این ماده گزارش شده است.

استفاده از کراتوم خطرهایی به همراه دارد و آسیب‌های کبدی تنها یکی از عواقب احتمالی استفاده از آن به شمار می‌رود. طی تحقیقاتی که دانشگاه برمینگام امریکا انجام شد ۸ نفر از کسانی که کراتوم مصرف می‌کردند دچار آسیب‌های کبدی شدند. ممکن است این تعداد خیلی چشمگیر نباشد اما همین مقدار کم هم جای نگرانی دارد.

این آمار می‌تواند انگیزه‌ای برای ارزیابی مجدد در مورد این موضوع باشد که آیا این دارو باید به عنوان یک مکمل خوراکی به فروش برسد یا خیر.

کراتوم نخرید و نخورید!

بر خلاف داروهای تجویزی، مکمل‌های غذایی نیاز به مجوز از سازمان غذا و داروی امریکا ندارند. بنابراین، از آنجا که کراتوم یک داروی گیاهی قانونی در امریکا محسوب می‌شود FDA استفاده از آن را هشدار داده است. این سازمان به دلیل تاثیرات مخدرمانند کراتوم و احتمال اعتیادآور بودن آن نسبت به فروش و استعمالش هشدار داده است.

برخی بیماران گفته‌اند که با مصرف کراتوم دردهایشان کمتر شده، اختلالات خلق و خوی آنها برطرف و اعتیاد آنها به مواد مخدر کاهش یافته است.

طی تحقیقاتی که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ در فیلادلفیا روی ۴۰۴ بیمار مبتلا به آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف مکمل‌های غذایی و رژیمی انجام شد، مشخص شد که ۸ نفر از این بیماران کراتوم مصرف می‌کردند.

۵ نفر از بیمارانی که کراتوم مصرف می‌کردند برای لذت بردن و نشئگی بوده است و یک نفر برای بهبود درد مفاصل. همه آنها به مدت ۲ تا ۶ هفته قبل از بروز علائم بیماری کبدی به مصرف کراتوم روی آورده بودند.

۵ نفر از بیماران زردی یا یرقان داشتند؛ پنج نفر معده‌درد داشتند و سه نفر تب کردند. شش نفر از بیماران در بیمارستان بستری شدند و همه آنها بدون نیاز به پیوند کبد بهتر شدند.

به گفته یکی از پزشکان نیویورک، بسیاری از مکمل‌های بدون تجویزی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، آن طور که مردم فکر می‌کنند امن و بی‌خطر نیستند. مردم باید از این یافته‌ها و تحقیقات آگاهی پیدا کرده و به دقت برچسب روی محصولات را بخوانند تا از محتوای هر چیزی که می‌خورند اطلاع پیدا کنند.

به دلیل همین خطرات است که باید از مصرف کراتوم اجتناب کرد. هر کدام از مکمل‌ها و داروهایی که حاوی این ماده هستند نباید مصرف شوند.

منبع: webmd
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سلامتی مرداد ۱۷, ۱۴۰۱

    خدا بگم چی کارتون نکنه،شما با این دروغ ها باعث میشید دست ما به چیزی که دنبالشیم نرسه..دست بردارید از دخالت..اینو ممنوع کردن چون شما این عوارض رو نوشتید پروپاگاندا علیه مواد راه انداختید.برید کنار میخوایم زندگی کنیم