سازمان بهزیستی: ۶۰ درصد مبتلایان ایدز در ایران، شناسایی نشده‌اند

سازمان بهزیستی: ۶۰ درصد مبتلایان ایدز در ایران، شناسایی نشده‌اند

ایدز اگر چه مثل دیابت، بیماری اسرار آمیز قرن است و بسیاری از مبتلایان به آن تا زمان آزمایش، از ابتلا خود بی اطلاع هستند، اما درمان دارد و می‌توان از فناوری و پزشکی روز برای کاهش آسیب های ویروس HIV به خود و دیگران، استفاده کرد. مبتلایان به ایدز، میتوانند ازدواج کنند و مثل بقیه افراد،‌ زندگی طبیعی داشته باشند. اما ذهن فریبکار و بی اطلاعی، سبب می شود تا فرد مبتلا، به دنبال درمان نباشد.

مسئول گروه کاهش آسیب ها و ایدز سازمان بهزیستی کشور اخیرا اعلام کرده بود که تنها ۴۰ درصد از کل مبتلایان به ویروس اچ آی وی شناسایی شده اند و این یک اخطار جدی به نظام سلامت کشور است. او گفته بود که برای درمان بیماری ایدز در ایران، بایستی ۹۰ درصد کل مبتلایان به ایدز، شناسایی و تحت درمان قرار بگیرند.

لردگان چهار محال و بختیاری، چند ماه پیش، کانون یک انکار دسته جمعی درباره ویروس اچ آی وی شد که خسارت های زیادی به اموال مردم و عموم، وارد شد و نشان داد تا چه حد، مردم از این واقعیت، بی اطلاع هستند و نوک پیکان انتقادات به سمت سیستم آموزشی کشور روانه شد.

به  گفته مسئول گروه کاهش آسیب ها و ایدز سازمان بهزیستی کشور، در ایران، ۳۷ باشگاه برای حمایت و توانمند سازی مبتلایان به ایدز راه اندازی شده و ۲۷ مرکز هم  برای سرپناه مبتلایان و هدایت تیم های سیار کارشناسی در ۳۱ استان کشور فعال می باشد و در حال گسترش هم هست.

آزمایش رایگان ایدز
از موقعی که ویروس وارد بدن فرد میشود ۲ تا ۱۵ سال طول می کشد تا بتوان بیماری وی را با معاینات بالینی و علائم ظاهری تشخیص داد که این علائم هم غیر اختصاصی است و در دیگر بیماری ها هم دیده می شود. در بیشتر موارد شروع بیماری با یک ناخوشی شبیه آنفولانزا است. ظاهر هیچ کس ابتلا به اچ ای وی را نشان نمی دهد. حتی فردی که آزمایش منفی اچ آی وی دارد هم ممکن است مبتلا باشد چون در مراحل ابتدای ابتلای فرد به اچ ای وی آزمایش، ابتلای او را نشان نمی دهد.

مدتی است  که به  منظور ارائه  خدمات  بیشتر به  مبتلایان به ویرویس ایدز و افراد در معرض آسیب، مراکز سیار و  موبایل ون ها فعال شده تا خدمات مشاوره به علاقمندان ارائه دهد.

در ایران، ۲۳ دستگاه عضو کمیته ایدز کشوری هستند و هشت دستگاه اصلی، از جمله رسانه ملی و وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، حضور فعالی در کمیته دارند. با این حال، آموزش در حوزه ایدز ایران بسیار کم رنگ است  و هنوز اموزش این عرصه به دانش آموزان و دانشجویان، تابو محسوب می شود.

آزمایش رایگان ایدز
راه‌های انتقال ایدز مشخص است، چرا که فقط با خون و فرآورده‌های آن، تزریق مشترک، مادر به جنین و از طریق جنسی قابل انتقال است. به عبارت دیگر هر گاه خون فردی آلوده به ویروس باشد، در صورتی که به خون فرد دیگری وارد شود می‌تواند بیماری را انتقال دهد.

محققان موفق به ساخت یک واکسن جدید برای بیماری ایدز شده‌اند که حداقل برای دو نژاد از ویروس‌های اچ‌آی‌وی آنتی بادی تولید می‌کند و با وفقیت بر روی خرگوش‌ها آزمایش پس داده است. با این حال،  بسیاری از افرادی که به ایدز مبتلا هستند به باشگاه های مثبت مراجعه نمی کنند و پرونده ای برای آن ها ثبت نمی شود. طبق گفته های متخصصان مغز و اعصاب، HTLV هیچ ارتباطی با HIV ندارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این تصور که ویروس HIV به راحتی به فرد منتقل می‌شود کاملا غلط است و نباید ترس و وحشت از ویروس وجود داشته باشد.

یکی از راه‌های شایع انتقال بیماری، روابط جنسی نامطمئن است. ترشحات جنسی در فردی که ویروس HIV وارد بدنش شده و آلوده به این ویروس است، در صورتی که وارد مخاط تناسلی فرد سالم شود می‌تواند باعث انتقال ویروس شود. توجه کنید که این خطر برای همه افراد وجود دارد مثلا اگر مردی اعتیاد تزریقی داشته باشد و از آن طریق آلوده به ویروس HIV شده باشد ، همسر وی نیز هنگام تماس جنسی می‌تواند به این ویروس آلوده شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود