کشف جسد سالم توله‌سگ ۱۸ هزار ساله در یخ‌های روسیه

کشف جسد سالم توله‌سگ ۱۸ هزار ساله در یخ‌های روسیه

به این پسر خیلی خوب اما خیلی پیر نگاه کنید. این یک توله سگ ۱۸ هزار ساله است!

محققان به تازگی جسد ۱۸ هزارساله یک توله‌سگ را در پرمافراست (لایه منجمد داخلی اعماق زمین) یافتند که هم موهای تنش سالم مانده و هم سبیل‌ها و دندان‌هایش.

دانشمندان یک گونه سگ زیبای مدفون در لایه‌های یخی شرق روسیه، نزدیک شهر یاکوتست که پایتخت جمهوری یاقوتستان روسیه در شرق سیبری است، کشف کردند. به گزارش مجله New Scientist، تخمین زده می‌شود که این سگ (یا گرگ؟!) حدود ۱۸ هزارساله باشد و احتمالا قدیمی‌ترین سگی به شمار می‌رود که تاکنون یافت شده است.

تیم تحقیقاتی روس که این سگ را یافت با مرکز پالئوژنتیک همکاری کرد تا از روی استخوان‌های قفسه سینه سن و تاریخ مرگش مشخص شود. نتایج نشان داد که این حیوان یک سگ نر و در هنگام مرگش حدودا دو ماهه بوده است. مرکز پالئوژنتیک با کمک همکاران روس خود و پس از تحلیل‌های ژنوم این حیوان، نامش را داگر (لغتی به زبان یاقوتی به معنای دوست) گذاشت که اتفاقا خیلی هم به ظاهرش می‌آید.

داگر؛ یک نژاد ترکیبی از سگ و گرگ

اما تیم تحقیقاتی و اکتشافی هنوز هم مردد هستند که آیا داگر در واقع یک سگ است یا یک گرگ. یکی از اعضای تیم اعتقاد دارد که داگر یک نژاد باستانی و ترکیبی از هر دو گونه است.

دیوید استانتون، محقق مرکز پائوژنتیک، به خبرگزاری CNN گفت: «ما در حال حاضر به اطلاعات زیادی در مورد داگر دست یافته‌ایم. شاید شما الان انتظار داشته باشید که ما بگوییم بالاخره نژاد این حیوان چیست. اما ما هنوز هم نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم نژادش چیست زیرا احتمالا این حیوان می‌تواند هم از اجداد سگ‌های امروزی باشد و هم گرگ.»

به گفته خبرگزاری Associated Press، محققان داگر را سال گذشته در میان توده‌ای از گل‌های منجمد یافتند که به طرز شگفت‌انگیزی موها، سبیل، مژه، پوزه و دندان‌هایش سالم مانده بود. این میزان از حفاظت و بقای جسد بسیار نادر است و به وضوح نشان می‌دهد که ما به سمت گرم‌شدگی زمین پیش می‌رویم و بسیاری از گونه‌های منجمدی که متعلق به هزاران سال پیش هستند کم‌کم از لای برف و یخ‌ها بیرون می‌آیند. مثلا در سال ۲۰۱۸، دانشمندان سر یک گرگ را در لایه‌های یخی سیبری کشف کردند که متعلق به ۴۰ هزار سال پیش بود.

محققان تصمیم دارند به آزمایشات ژنوم داگر ادامه دهند تا اطلاعات خیلی بیشتری در مورد این گونه پیدا کنند. در حال حاضر، داگر در موزه ماموت روسیه در یاکوتسک به نمایش عموم گذاشته شده است.

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود