آیا می‌دانستید برخی داروهای مسکن سردرد خودشان باعث سردرد می‌شوند؟

داروهایی که سردرد می‌آورند را بشناسید

آیا می‌دانستید برخی داروهای مسکن سردرد خودشان باعث سردرد می‌شوند؟

اگر به دنبال مقصر برای سردردهای عذاب‌آور و شکنجه‌کننده خود هستید، قبل از یافتن علت، لازم است نام داروهایی را که در حال مصرفشان هستید یادداشت کنید. تمام داروها عوارض جانبی دارند و گاهی اوقات سردرد هم یکی از آنهاست.

تنوع بالایی از داروها شامل قرص‌های ضدبارداری، داروهای قلبی و حتی خود مسکن‌ها منجر به بروز سردرد می‌شوند. اگر سردردهای شما آزاردهنده شد و کلافه‌تان کرد، سر خود داروهایتان را قطع نکنید. همیشه اول با پزشک معالج خود مشورت کنید تا هر دو بتوانید با کمک هم مرحله بعدی درمان را مشخص کنید. پزشک شما ممکن است دوز دارو را تغییر دهید یا به طور کل یک داروی متفاوت دیگر را برای شما تجویز کند.

داروهای سردرد

خب، ممکن است چیزی که می‌خواهیم به شما بگوییم از آن چیزهایی نباشد که انتظار شنیدنش را دارید اما حقیقت این است که برخی داروهای درمان سردرد در واقع خودشان سردرد را ایجاد می‌کنند.

به این نوع سردرد، سردرد بازگشتی می‌گویند. این درد زمانی رخ می‌دهد که شما داروی مسکن را چند بار در هفته مصرف کنید. وقتی اثر داروی شما از بین می‌رود سردرد دوباره باز می‌گردد. به همین علت، شما مجبور می‌شوید داروی بیشتری مصرف کنید. در نهایت شما بیشتر و بیشتر سردرد می‌گیرید و درد شما هم به جای تسکین یافتن خیلی بیشتر از قبل می‌شود.

این مشکل ممکن است هم با مصرف داروهای بدون نسخه ایجاد شود و هم داروهایی که خود پزشک برای تسکن درد شما تجویز می‌کند. برخی از داروهایی که منجر به بروز سردردهای برگشتی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • آسپرین
  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • قرص‌های خواب‌آور
  • قرص‌های حاوی کدیین
  • داروهای حاوی کافیین
  • داروهای میگرن با نام تریپتان

 

بهترین راه برای درمان سردردهای برگشتی این است که دوباره آن مسکن را مصرف نکنیم. با پزشک خود در مورد دارویی که ممکن است باعث سردرد شما شود مشورت کنید. ممکن است از صحبت با پزشکتان به این نتیجه برسید که مصرف دارو را فعلا قطع کنید یا حتی ممکن است لازم باشد به تدریج دوز آن را کاهش دهید.

به خاطر داشته باشید که وقتی شما دارویتان را قطع می‌کنید، ممکن است علائمی مانند حالت تهوع، مشکلات خواب، اسهال یا سردردهای بدتر در شما بروز کند. خوشبختانه باید بگوییم که با ترک دارو، سردردهای برگشتی شما هم از بین می‌روند و دارویی که برای سردرد استفاده می‌کنید مؤثرتر واقع می‌شوند.

قرص‌های ضدبارداری

در مورد رابطه قرص‌های ضدبارداری و سردرد نتایج گوناگونی وجود دارد. برخی از زنان که به میگرن مبتلا هستند، با مصرف قرص‌های ضدبارداری دردهایشان تسکین می‌یابد. برخی دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که قرص‌های ضدبارداری و دیگر روش‌های ضدبارداری هورمونی مانند برچسب یا حلقه واژینال منجر به بروز سردردهای میگرنی در آنها شده است.

اگر سردرد دارید و قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید، ممکن است سردردتان به دلیل افت استروژن باشد که در روزهای غیرفعال یا مصرف داروی بی‌اثر رخ می‌دهد. در ادامه، به شما خواهیم گفت که چه کاری باید انجام دهید:

  • از قرص‌های ضدبارداری که روزهای خنثی و غیرفعال کمتری دارند، مانند سیسونال، سیسونیک یا امثال آن، استفاده کنید.
  • از قرص ضدبارداری که حاوی استروژن کمتری است استفاده کنید.
  • روش پیشگیری از بارداری را به استاده از IUD تغییر دهید.
  • در روزهای غیرفعال قرص می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه و غیرتجویزی مصرف کنید.
  • از قرص‌های ضدبارداری که فقط حاوی پروژسترون هستند به جای ترکیبی از استروژن و پروژسترون استفاده کنید.
  • قرص‌های استروژن با دوز پایین بخورید یا برچسب استروژن در روزهای غیرفعال قرص استفاده کنید.

 

نیترات

انواعی از داروها هستند که برای درمان درد سینه در زمان ابتلا به بیماری قلبی مصرف می‌شوند. این داروها که به نیتروگلیسیرین مشهورند رگ‌های خونی را گشاد می‌کنند تا خون به راحتی به سمت قلب جریان پیدا کند.

سردرد یکی از عوارض رایج مصرف نیترات است. ممکن است میزان سردردهای شما بعد از مصرف دارو از ملایم تا متوسط متغیر باشد یا ممکن است بین ۳ تا ۶ ساعت بعد از مصرف دچار سردردهای میگرنی شدید شوید. حتی ممکن است با تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور مواجه شوید. وقتی به دارو عادت کنید، سردردهای شما هم از بین می‌رود.

Shot of a mature man suffering from a headache at home

اگر با مصرف نیترات سردردهای شما شروع می‌شود، داروی خود را ادامه دهید و با پزشک خود مشورت کنید. خوددرمانی نکنید. مصرف برخی داروهای خاصی که برای درمان میگرن هستند، مانند تریپتان، ممکن است در زمان ابتلا به بیماری قلبی، خطرناک باشند.

به جای استفاده از نیترات، ممکن است پزشکتان استفاده از آملودیپین (نورواسک) را پیشنهاد بدهد. این دارو علاوه بر کمک به کنترل فشار خون، درد سینه را در زمان ابتلا به بیماری قلبی کم می‌کند.

‌درمان با جایگزینی هورمون

جایگزینی هورمون نوعی درمان است که علائم یائسگی مانند گرگرفتگی یا تعرق شبانه را برطرف می‌کند. این روش هم می‌تواند باعث سردرد شود.

وقتی در حال هورمون‌درمانی هستید، اگر دچار سردرد شدید، با پزشکتان مشورت کنید. تغییرات متفاوتی وجود دارد که پزشک شما با استفاده از آنها می‌تواند درد را کاهش دهد.

شما می‌توانید از هورمون‌درمانی با دوز پایین‌تر استفاده کنید یا انواع هورمون‌ درمانی‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است. مثلا برچسب پوستی استروژن نوعی هورمون‌درمانی جایگزین است که میزان کمی استروژن آزاد می‌کند. این روش تعداد تحریک‌ها و سردردها را به حداقل می‌رساند.

منبع: webmd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود