چرا جوانان ایرانی به عراق مهاجرت می‌کنند؟ بهترین فرصت‌های شغلی کجاست؟

فرصت‌های شغلی صنعت ساختمان و نفت و گاز عراق

چرا جوانان ایرانی به عراق مهاجرت می‌کنند؟ بهترین فرصت‌های شغلی کجاست؟

مهاجرت ایرانیان در سال های اخیر، صرفا به کانادا و سوئد و آمریکا و نیوزلند و استرالیا خلاصه نمی شود. مقصدهای کاری و تحصیلی جذاب برای ایرانی ها در سال های اخیر، صرفا اروپا و اقیانوسیه نبوده و با کاهش ۴۰۰ درصدی ارزش پول ملی و تورم افسار گریخته و رکود تورمی که ارمغان دولت تدبیر و امید است، اوضاع زندگی بر قشرهای مختلف مردم سال به سال سخت تر شده است.

این وضعیت برای متخصصان و جامعه تحصیل کرده ایران که هر سال بر شمار آن و بیکارانش اضافه می شود، سخت تر است. آن ها باید شاهد روزگاری باشند که با ۱۸ سال تحصیل، توانایی اجاره یک زیر پله را در یکی از ۳۱ استان کشور ندارند. چه برسد به اینکه بخواهند به آینده خود فکر کنند.

کاهش ۴۰۰ درصدی ارزش پول ملی یعنی ۴ برابر شدن قیمت ارز ها. دلاری که روزی ۲۰۰۰ تومان هم خریدار نداشت، الان در کانال ۱۳۰۰۰ تومان جولان می دهد و سودای ۵۰ هزار تومان را تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی در نمودار تکنیکالیست ها نشان می دهد. خوب با این وضعیت، جوان ایران و متخصص ایرانی و کارگر ایرانی، به دنبال جایی برای امرار معاش با وضعیت اقتصادی مطلوب است.

اگر به مشهد بروید، با سیلی از گردشگران عراقی مواجه می شوید که بخاطر مسائل درمانی، رهسپار این مقصد مذهبی شمال شرق ایران هستند تا به دلیل قدرت دینار در برابر ریال، جراحی زیبایی انجام دهند.

جایی که بتواند پولی درآورد و امرار معاش کند و دغدغه شوک قیمتی شبانه و روزانه نباشد. کشورهای خلیج فارس یکی از مقصدهای خوب برای کار ایرانیان بوده و هست. به این کشورها، باید عراق را اضافه کنیم که در سالهای اخیر به دلیل اینکه ارزش دینار در برابر ریال ایران تقویت شده است، مقصد خوبی برای کار نیروهای تحصیل کرده و کارگری محسوب می شود.

شرکت های ایرانی، پروژه های زیادی در بخش های عمرانی و نفت و گاز این کشور گرفته اند و صندوق ضمانت صادرات، فروش خدمات و کالا به طرف های خارجی را با صدور ضمانت نامه هایی، تضمین می کند. شرکت هایی چون کیسون، از جمله برترین شرکت های ایرانی هستند که در عراق، پروژه هایی را اداره می‌کنند و در مناقصات این کشور حضور دارند. فهرست پروژه های شرکت های ایرانی در حوزه  خدماتی و عمرانی  در عراق را در این لینک مشاهده کنید.

عراق در حال حاضر، نیازمند ۲ میلیون واحد مسکونی است که حضور صدها پیمانکار ایرانی در شهرهای این کشور، خود نشانگر اهمیت صنعت ساختمان عراق برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران دارد.

روسیه حضور گسترده ای در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی عراق داشته است و ظرف یک دهه اخیر بیش از ۱۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کردند. اگر قصد دارید تا با غول های نفتی جهان مثل اکسون موبیل کار کنید، آشنایی با کارفرمایان بزرگ شاغل در عراق را از طریق لینکدین در دستور کار قرار دهید. به این لینک بروید.

جای تعجب نیست که شاهد افزایش شمار مهاجرت جوانان ایرانی به عراق هستیم. پروژه های داخلی اکثرا تعطیل است و دولت پول ندارد. فقط در سال ۱۳۹۹، بودجه کشور با بیش از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کسری همراه است. این یعنی از هم اکنون، باید بیخیال پروژه های عمرانی شد که موتور محرک اقتصاد ایران هستند.

عراق
سایت اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق

برای این که با فرصت های کسب و کار و استخدامی عراق در رشته های مختلف فنی و مهندسی ٖآشنا شوید و فرصت درآمد ارزی داشته باشید، با کارشناسان اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق در این لینک تعامل کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید. هم چنین اگر صاحب شرکت یا موسسه هستید و می‌توانید خدمات فنی و مهندسی صادر کنید، از خدمات صندوق ضمانت صادرات استفاده کنید.

برای آشنایی با کارفرمایان عراقی و پروژه های که در زمینه های فنی و مهندسی تا پزشکی و آموزشی در این کشور نیازمند متخصص و کارگر فنی است، به سایت های کاریابی مثل indeed.com یا bayt.com یا hawa.jobs مراجعه کرده و اطلاعات لازم را بدست آورید.

استفاده از شرکت های کاریابی که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول به فعالیت هستند نیز یکی از راه های پیدا کردن فرصت های شغلی مهندسی و کارگری در عراق است. برای اشتغال در عراق در حوزه های فنی و مهندسی، دانستن زبان انگلیسی و عربی یک امتیاز عالی محسوب می شود.

حتما بخوانید: راهنمای اشتغال در عمان

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • علیرضا آذر ۲۷, ۱۳۹۸

    مشکل مردمن. به خدا قسم این مردم حقشونه. دیروز با یه اشنایی تو دانمارک چت میکردم. طرف با خر رفته ترکیه بعدم قاچاقی رفته دانمارک. ازش درباره گرتا پرسیدم میگه گرتا یه ادم دیونه هست که باید گرفتش و …. تا عقلش بیاد سر جاش.
    این مردم هرجا برن همینن. خودم امروز گزارش دویچه وله رو خوندم شاخ دراوردم. قبلا شنیده بودم سومین کشور پناهنده دنیا هستیم ولی نمیدونستم مردم میرن عراق برا پناهندگی. تو اصل گزارش البته پناهندگی هست نه مهاجرت و مهاجرت کاری. اکثرمون پامون برسه کشورای غربی اولین کارمون میشه مخالفت با مهاجرت و پناهندگی و خراب کردن پلها برا اینکه مهاجرای بعد ما نیان. یه سر به ایرانیای عضو احزاب سیاسی بزنی تعجب میکنی چرا همشون عضو این احزاب ضد مهاجر شدن. اخه یکی نیست بهشون بگه مگه کوری نمیبینی طرف حزبو درست کرده یکی مثل تو رو از کشورشون بندازه بیرون بعد تو میری عضوش میشی و افتخار میکنی تو فلان کشور غربی عضو حزب سیاسی شدی و فعالیت سیاسی داری؟ بازم خداروشکر همه میدونن ادما مثل اب خوردن میتونن عضو احزاب سیاسی ضد مهاجر بشن. به قول یکی اتریشی تر از یه اتریشی شدیم تو اتریش. هیچوقت سواد سیاسی درست حسابی نداشتیم.

    • unknow آذر ۲۷, ۱۳۹۸

      سلام

      متأسفانه منم فکر می کردم تمام مشکلات زیر سر حکومت هست و مردمُ زره ای مقصر نمی دونستم
      مردمی که نمی خوان یاد بگیرن و آگاهیشونو بالا ببرن و عبرت بگیرن حقشونِ هر بلایی سرشون بیاد
      متأسفانه مقصر اصلی که ایران به این روز افتاده خوده مردم هستن نه حکومت

      • Amir آذر ۲۸, ۱۳۹۸

        دوست عزیز میگی چیکار کنیم?

        • unknow آذر ۲۸, ۱۳۹۸

          سلام

          سواد رسانه ای تونُ بالا ببریم
          علوم پایرو یاد بگیرید که بتونید صنعتی فکر کنید مثلا راجب برق بخونید و راجب برخی مواد و راجب تبدیل انداع انرژی و غیره
          حتی اگر ربتی به رشته تحصیلیتون نداره حدأقل در این حد اطلاعات داشته باشین که موتور مثلا این دستگاه چجوری کار می کنه
          سیاست رو یاد بگیرید و راجب مسائل حکومتی مطالعه کنید تا درک درستی از کشور داری داشته باشید و مسائل کشوریُ با دید شخصی نگاه نکنید
          رأی ندید نرید پای صندوق های رأی نرید
          مدرک گرا نباشید چون مدرک تحصیلی حتی با معدل ۲۰ با دکترا باعث افزایش شعور و درک و فهم زندگی کسی نشده و نخواهد شد
          رفتار و کلامشو بسنجید تا ببینید چقدر فهم و آگاهی داره و به اون کسی که خودشو جر میده واسه رأی اوردن به هیچ عنوان بهش رأی ندید
          اگر کسی نبود و یک لاشی رفت بالا برای کسب مقام و چون کسی نبود و اون همینجوری انتخاب شد نذارید تأیید بشه علیهش تظاهرات کنید و انتخابات رو هم دوباره برگذار کنید و اشخاصیُ خودتون ببرین بالا برای انتخاب شدن و بر این اساس نباشه که چون این اشخاص بینتون قابل احترام هستند و بهشون اطمینان دارید و سعی کنید جوانان رو بذارید روی کار مثلا ۳۰ سال یا ۳۵ سال نه اینکه شیخ هاتون یعنی بزرگای خانوادتون رو انتخاب کنین و موقع انتخاب کردن رفتار ظاهری نسنجید بلکه رفتار بطانی اون شخصُ بسنجی
          خودتون به خودتون ظلم نکنین و پول پرستیُ بذارین کنار و ملی گرا باشین یعنی حدأقل اگر مسلمان نیستید لاعاقل وطن پرست باشید
          بهم دیگه دروغ نکنید این دروغ پدرتونو در اورده ولی بس نمی کنید

          اینا کارایین که باید انجام بدید

          • رضا نوروزی دی ۷, ۱۳۹۸

            سلام
            حرفتون درست اما حکومت هم نه می ذاره و نه می خواد که سواد مردم بره بالا چون می دونه بالا رفتن سواد یعنی نابودی خودشون

      • Amir آذر ۲۸, ۱۳۹۸

        دوست عزیز میگی چیکار کنیم?