آیا لیزر، مطمئن ترین و بدون بازگشت ترین روش برای رفع موهای زائد است؟

آیا لیزر، مطمئن ترین و بدون بازگشت ترین روش برای رفع موهای زائد است؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

همه ما اگر تا کنون اقدامی برای رفع دائم موهای زائد نکرده باشیم، حداقل یکبار به رفع دائمی آنها فکر کرده ایم و دوست داریم روش مطمئنی برای حذف کامل آنها از سطح بدن پیدا کنیم.

روزانه با تبلیغات متنوعی درباره روش های مختلف از جمله لیزر موهای زائد مواجه می شویم از پیامک و ایمیل گرفته  تا تبلیغات کاغذی. اما چگونگی کارکرد این دستگاه ها برای ما مبهم است و حتی گاهی کلمه “لیزر” هم کمی ترسناک می شود. در هرکدام از این آگهی های تبلیغاتی به دستگاه هایی با نام های تجاری متنوعی اشاره شده که ادعا می کنند می توانند برای همیشه ما را از شر موهای زائد، خلاص کنند. اما آیا این موضوع واقعا صحت دارد؟

رفع دائمی موهای زائد بدن، یکی از دغدغه های جدی انسان امروزی است. چون موی انسان یکی از عناصری است که میلیون‌ها سال پیش کارکردهای اصلی خود را مانند گرم کردن پوست و بدن از دست داده است. به همین خاطر انسان امروز با تغییر سبک زندگی اش به دنبال رهایی از آن است. همین تمایل انسان نیز باعث شده در سال‌های اخیر، استفاده از دستگاه‌های لیزر موهای زائد به روش محبوبی برای رفع دائم آنها تبدیل شده است.

اما دستگاه‌های لیزر موهای زائد چگونه کار می کنند :

دستگاه‌های لیزر موهای زائد دارای انواع و اقسام گوناگونی هستند. هرکدام از این دستگاه‌ها در ویژگی‌های خاص خود مانند شدت تابش، میزان پوشش سطح پوست و قدرت تاثیرگذاری با یکدیگر تفاوت دارند. عملکرد کلی تمامی دستگاه‌های لیزر به این گونه است که با تاثیر بر فولیکل مو باعث ضعیف شدن و نازک شدن رشته‌های مو می شوند. فولیکل مو اصلی‌ترین عنصر رشد مو در بدن است که با آسیب رسیدن به آن، رشد مو دچار اختلال می‌شود برخی دستگاه‌های لیزر موهای زائد در واقع از بین برنده‌ی موهای زائد نیستند و تنها باعت کمتر شدن تراکم و ضخامت موها می‌شوند. اما برخی دیگر می توانند با تکرار عمل تابش در فواصل زمانی منظم، به طور کامل مو را از بین ببرند.

کدام دستگاه را انتخاب کنیم؟

IPL، روشی است که به دلیل ارزان و در دسترس بودن، کاربرد زیادی داشته است. اما در اصل فقط نوعی پرتو تقویت شده است که به اشتباه به آن لیزر می گویند. در لیزر های خانگی نیز از IPL استفاده شده که معمولا فرد پس از استفاده به نتیجه دلخواه نخواهد رسید.

لیزر دایود، برای انواع رنگ پوست ها مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت نفوذ این لیزر به فولیکول های مو نسبتا زیاد بوده و از عوارض جانبی آن فقط باید به قرمز شدن سطح پوست پس از لیزر اشاره کرد. سطح مقطع دایود کوچکت است و کاملا با پوست در تماس است، که احتمالا کمی هم درد به همراه دارد.

لیزر ND:Yag یا اِندی یَگ، منحصرا برای نواحی تیره و پوست گندمی و تیره طراحی شده است. چون استفاده از لیزر الکساندرایت بر روی پوست های سبزه و نواحی تیره بدن دو نتیجه در پی داشته است: اول اگر در درجات پایین استفاده شود، نتیجه ای در بر نخواهد داشت و دوم اگر لیزر با درجه بالا انجام شود منجر به سوختگی خواهد شد. اما این لیزر برای نواحی سبزه و گندمی بدن طراحی شده و منجر به نتیجه مطلوب می شود.

لیزر الکساندرایت،  فعلا محبوب ترین لیزر موی زائد در ایران است. این لیزر به صورت خاص روی پوست های روشن بسیار خوب عمل میکند. دستگاه لیزر الکس نوعی لیزر اختصاصی جهت جذب توسط رنگدانه های مو (ملانین)، جهت از بین بردن موهای زائد است. بر خلاف تصور عموم در واقع “الکساندرایت” مکانیسم لیزر بوده و برند این دستگاه نیست.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد کدام است؟

امروزه این سوال ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کرده، اما شما به عنوان متقاضی لیزر موهای زائد باید حتما در مورد دستگاه و کمپانی سازنده دستگاه تحقیق کنید، زیرا دستگاه های تولید کننده طول موج الکساندرایت خیلی متنوع هستند، این دستگاه ها از ۵ هزار تا ۱۵۰ هزار دلار امریکا قیمت دارند و قطعا کارایی آنها با هم یکسان نیست. مهم ترین نکته ای هم که در انتخاب روش لیزر باید به آن دقت کنید رنگ پوست، رنگ مو و حجم آن است و همچنین استفاده از مشاوره تخصصی قبل از انتخاب مرکز نیز می تواند بسیار اثربخش باشد.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست ؟

در مورد سرطان زا بودن عمل لیزر موهای زائد دو نوع رویکرد وجود دارد: رویکرد تجاری و رویکرد پزشکی. در رویکرد تجاری و تبلیغات سعی می شود تا به سرطان‌زا بودن عمل لیزر موهای زائد کمتر اشاره شود. اما رویکرد پزشکی نظر منصفانه‌تری به این موضوع دارد.

پزشکان معتقدند که هر عمل زیبایی در حوزه مراقبت‌های پوستی اگر ضروری باشد بلامانع است؛ اما زیاده‌روی در اینگونه عمل‌ها آسیب‌های خود را دارد.
در مورد لیزر موهای زائد نیز چنین است. برای برخی از نقاط بدن استفاده درست و به اندازه از لیزر برای رفع موهای زائد بیشتر توصیه می‌شود. برای مثال استفاده از عمل لیزر برای رفع موهای زائد زیر بغل به نسبت استفاده از تیغ بدلیل آسیب زدن به غدد لنفاوی بیشتر توصیه می‌شود.

درآمدزایی و استقبال بسیار از عمل لیزر بدلیل سهولت آن سبب می‌شود تا از افراد خواسته شود برای نتیجه‌ی بهتر هر ماه به مرکز لیزر مراجعه کنند درحالیکه فاز استراحتی موهای بدن حدودا ۲ الی ۳ ماه است و نیازی به مراجعه هر ماهه برای رفع موهای زائد وجود ندارد. استفاده از لیزر موهای زائد بصورت مکرر سوختگی و یا کاهش حجم عضلات و در موارد حاد سرطان را بدنبال دارد. بهتر است مانند هر عمل زیبایی دیگر قبل از انجام عمل لیزر مشاوره‌های دقیقی بگیریم تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنیم.

بدون نظر

ورود