علائم هشداردهنده ابتلا به بیماری قلبی را بشناسید و گوش به زنگ باشید

علائم هشداردهنده ابتلا به بیماری قلبی را بشناسید و گوش به زنگ باشید

با ۸ علامت هشداردهنده‌ای آشنا شوید که با زبان بی‌زبانی به شما می‌گوید قلبتان درست کار نمی‌کند.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سالانه حدود ۶۱۰ هزار نفر در امریکا بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند. این عارضه، که هم در مردان و هم زنان رایج است، به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود که با سبک زندگی خاصی بی ارتباط نیست. با این حال، علائم و هشدارهای بسیاری زیادی وجود دارند که به ما اطلاع می‌دهند قلبمان دچار مشکل شده است و ما باید بیشتر مراقب سلامت خودمان باشیم.

امروز در روزیاتو ۸ علامتی را به شما معرفی می‌کنیم که اگر با آنها مواجه شدید، لازم است حسابی به وضعیت جسمانی و سبک زندگی خود رسیدگی کنید تا دچار حملات قلبی نشوید.

دردهایی که در دست پخش می‌شود

بسیاری از مردان درد در دست چپ خود دارند اما زنان همین درد را ممکن است در دست دیگر یا هر دو دست تجربه کنند. برخی زنان قبل از بروز حمله قلبی گفته‌اند درد غیرطبیعی در آرنج خود داشتند. این حالت زمانی رخ می‌دهد که درد از قلب به کانال نخاع حرکت کند؛ یعنی جایی که اعصاب بدن با هم در ارتباط هستند. بنابراین، مغز شما گیج می‌شود و فکر می‌کند که درد در دست شماست در حالی که این طور نیست.

سرفه‌های شما تمامی ندارد

سرفه کردن می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و می‌تواند علامت بیماری‌های قلبی و عروقی باشد. سرفه‌های متمادی که مایع صورتی‌رنگ حاوی خون ایجاد می‌کنند در نارسایی قلبی بسیار رایج است. با این حال، سرفه کردن یکی از علائم فرعی در میان علائم جدی‌تر است که تنگی نفس و قطع شدن ناگهانی تنفس از جمله آنهاست.

اضطراب و پریشانی شما به طرز غیرطبیعی و بیش از حدی زیاد می‌شود

چندین تحقیق نشان داده است افرادی که اضطراب زیادی در زندگی خود دارند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. اضطراب می‌تواند به دلیل سبک زندگی پراسترس یا اختلالاتی نظیر اختلال هراس یا اضطراب هراس ایجاد شود. برخی از تاثیرات اضطراب در قلب تاکی کاردی (ضربان سریع و غیرطبیعی قلب)، افزایش فشار خون و کاهش ضربان قلب است.

مچ پا، زانو و پا متورم می‌شود

وقتی قلب به خوبی خون را پمپاژ نکند، مایع موجود در عروق خونی شما به بافت‌های اطراف نشت می‌کند که پاهای شما رایج‌ترین موضع تورم به دلیل نیروی جاذبه هستند. به این عارضه تورم محیطی یا اِدِم پریفرال می‌گویند. البته بسیاری از افرادی که در پای خود تورم دارند، الزاما به بیماری قلبی مبتلا نیستند. با این حال، این عارضه یکی از رایج‌ترین علائم بین بیماران قلبی است که باید توجه زیادی به آن داشته باشید.

اشتها کم می‌شود و احساس حالت تهوع دارید

بسیاری از بیماران مبتلا به مشکلات قلبی دچار کاهش اشتها یا حالت تهوع می‌شوند؛ حتی اگر فقط چند لقمه غذا خورده باشند. این عارضه به این دلیل است که مایع اطراف کبد و روده‌ آنها انباشته می‌شود و در گوارش درست و کامل اختلال ایجاد می‌کند. علائم ذکر شده معمولا به دنبال معده‌ درد بروز کرده و اگر شما همه آنها را با هم تجربه کنید، باید فورا به پزشک مراجعه نمایید.

بثورات یا ضایعات پوستی و لکه‌های غیرطبیعی رو پوست دارید

دو تحقیق جداگانه‌ای که در مجله آلرژی و ایمن‌شناسی بالینی و همین طور مجله کاردیولوژی دانشکده امریکا به چاپ رسید نشان داد که اگزما و زونا از عوامل پرخطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. تحقیقات نشان داد آنهایی گه اگزما دارند ۴۸ درصد بیشتر از دیگران به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند و احتمال ابتلا به کلسترول بالا در آنها ۲۹ درصد بیشتر است. علاوه بر این، آنهایی که به زونا مبتلا می‌شوند ۵۹ درصد بیشتر از افراد سالمی که این عارضه را ندارند دچار حملات قلبی می‌شوند.

هوشیاری خود را از دست می‌دهید یا غش می‌کنید

احساس سبک شدن سر و از دست دادن هوشیاری یکی از عوارض رایج در بیماران قلبی است. وقتی قلب به خوبی خون را پمپاژ نمی‌کند به این دلیل است که جریان خون در یکی از عروق مسدود شده یا دریچه‌های قلب باریک شده است. اگر احساس کوتاه شدن یا تنگی نفس دارید یا در مدت کوتاهی غش کرده و از حال رفته‌اید فورا به پزشک مراجعه کنید تا قلب شما را معاینه کند.

رنگ پوست شما پریده یا کبود است

این حالت یکی از علائم رایج بیماری قلبی نیست اما وقتی در فردی بروز می‌کند می‌تواند به دلیل کاهش جریان خون، کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون و یکی از علائم بیماری قلبی باشد و نشان دهد قلب شما خون را آن طور که باید پمپاژ کند، نمی‌کند. شوک یکی از دلایل اصلی برای این علامت است و رنگ‌پریدگی می‌تواند در سرتاسر بدن یا بخش خاصی از بدن مثلا دست یا پا رخ دهد. با این حال، اگر رنگتان پرید، نگران نشوید. بررسی کنید و ببینید آیا دچار شوک شده‌اید یا مبتلا به مشکلات دیگری نظیر کم‌خونی شده‌اید.

حرف آخر

یادتان باشد که پیشگیری کلید حل بسیاری از مشکلات آینده است. سعی کنید سبک زندگی سالم داشته باشید. ورزش کردن یک قسمت عمده از آن است و دور ماندن از استعمال سیگار و مصرف بیش از حد مشروبات الکلی قلب شما را سالم نگه می‌دارد.

این علائم الزاما نشان نمی‌دهد که شما یک بیمار قلبی هستید اما می‌تواند رایج‌ترین علائم هشداردهنده مشکلات قلبی باشد.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود