آیا می‌دانستید با حرف زدن هم می‌توانید کالری بسوزانید و لاغر شوید؟

آیا می‌دانستید با حرف زدن هم می‌توانید کالری بسوزانید و لاغر شوید؟

به نظر شما با یک ساعت حرف زدن چقدر می‌توانید کالری بسوزانید و لاغر شوید؟ در سوختن کالری چندین عامل دخیل است. نیازهای متابولیک بدن شما بر این امر دلالت می‌کنند که چقدر کالری باید بسوزد تا سلامت جسم و اندام‌هایتان حفظ شود. سوختن هر یک کالری با معیارهایی نظیر توسط سن، وزن و میزان فعالیت فرد مشخص می‌شود. جای تعجب است اما حتی کم‌تحرک‌ترین فعالیت جسمی مانند حرف زدن هم می‌تواند به میزان قابل توجهی کالری بسوزاند؛ مثلا با یک ساعت گپ و گفت دوستانه هم می‌شود تکانی به چربی‌های اضافی داد و کالری سوزاند.

نقش تفاوت‌های جنسیتی در سوختن کالری

خانم‌ها و آقایان هر کدام به با سرعت متفاوتی کالری می‌سوزانند. در مردان سرعت سوخت و ساز بالاتر است و به همین علت قادرند کالری بیشتری بسوزانند؛ حتی اگر سن و نوع فعالیتشان با خانم‌ها یکی باشد. برای ساده‌تر شدن این موضوع یک مثال می‌زنیم: یک خانم ۳۵ ساله با وزن ۸۳ کیلوگرم می‌تواند در هر ساعت مکالمه با تلفن در حالت نشسته روی صندلی  ۶ کالری کمتر از یک مرد ۳۵ ساله با همان وزن ۸۳ کیلوگرم بسوزاند.

باورهای غلط در مورد وزن

افرادی که وزن بالاتری دارند نسبت به دوستان لاغرتر خود می‌توانند کالری بیشتری را از طریق حرف زدن بسوزانند. طبیعی است که حفظ توده بدنی افراد چاق کالری بیشتری را می‌سوزاند. به عنوان نمونه، یک خانم ۳۵ ساله با وزن ۶۱ کیلوگرم با یک ساعت مکالمه ۴۶ کالری می‌سوزاند اما یک زن با همان سن که ۸۳ کیلوگرم وزن دارد می‌تواند با یک مکالمه ساده یک‌‌ساعته ۵۳ کالری را بسوزاند.

تاثیر سن بر سوزاندن کالری و لاغر شدن

سن تاثیر مهمی در سوزاندن کالری هنگام حرف زدن دارد. مهم نیست که جنسیت شما چیست؛ جوان‌ترها سرعت سوخت و ساز بالاتری دارند که به آنها امکان می‌دهد کالری بیشتری در هنگام حرف زدن، کار کردن یا هر فعالیت دیگری نسبت به همجنس‌های خود که سن بالاتری دارند بسوزانند. یک جوان ۱۸ ساله که ۶۸ کیلوگرم وزن دارد فقط با حرف زدن می‌تواند ۵۷ کالری در ساعت بسوزاند اما یک پیرمرد ۸۰ ساله که از همان قد و وزن برخوردار است با همین مقدار حرف زدن ۴۳ کالری در ساعت خواهد سوزاند.

منبع: livestrong
دیجیاتو
بدون نظر

ورود