۲ اتفاق اقتصادی مهم صبح امروز ایران چه بود؟

۲ اتفاق اقتصادی مهم صبح امروز ایران چه بود؟

صبح امروز، دو اتفاق مهم در عرصه اقتصادی کشور رخ داد که می‌تواند سیگنال های خوبی برای رونق اقتصاد حداقل در بازار سرمایه کشور در سال ۱۳۹۹ باشد. در سال آینده، کشور با تداوم روند تحریم و افزایش تورم روبرو است و میزان کسری بودجه دولت روحانی در آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی، احتمالا بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان باشد. کف قیمت دلار در حال حاضر، از ۱۰۵۰۰ تومان تا ۱۱۰۰۰ تومان بوده که در حال حاضر به کانال ۱۲۰۰۰ تومانی برگشت زده است.

با تورم ۳۰ درصدی سال ۱۳۹۹، انتظار تثبیت قیمت دلار آمریکا در کانال ۱۳۰۰۰ تومان را داریم که همین امر منجر به رشد سود ریالی شرکت ها به خصوص در بازار بورس و افزایش قیمت سهام در بازار خواهد شد.

امروز صبح، با ابلاغ بخشنامه تجدید ارزیابی دارایی ها توسط دولت به وزارت امور اقتصادی و سزامان برنامه و بودجه کشور، اقدام خوبی در راستای رونق اقتصادی برداشته شد. طبق این بخشنامه، تجدید ارزیابی دارایی ها چه در شرکت های خصوصی و چه سهامی عام، تا یک سال، معافیت مالیاتی دارد.

این خبر بسیار مهم و خوشحال کننده ای برای هزاران شرکت به خصوص صدها شرکت فعال و پذیرفته شده در بازار بورس ایران است که می توانند بدون پرداخت مالیات، دارایی های خود را تجدید ارزیابی کرده و از این محل، افزایش سرمایه دهند.

بسیاری از شرکت های بورسی به دلیل مشکلات عدم تجدید ارزیابی دارایی ها در یک دهه اخیر، به قیمت دهه هشتاد شمسی در حال خرید و فروش هستند و اکنون با این ابلاغیه، امیدوارند که با به روز کردن دارایی ها، هم شفافیت بالاتر پیدا کنند و هم با دارایی های به روز شده، اشتیاق بیشتری در میان سهامداران به منظور خرید و سهامداری ایجاد کنند.

تصویر ابلاغیه معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه شرکت ها تا دی ماه ۱۳۹۹ که به وزارت امور اقتصادی ابلاغ شد

در تبصره ۱ این ابلاغیه مهم دولت که صبح امروز به دستگاه های دولتی ارسال شد آمده که اگر اشخاص حقوقی، ظرف ۱ سال از تجدید ارزیابی دارایی های خود، تشریفات قانونی جهت انتقال مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به حساب سرمایه و نیز ثبت افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت ها را انجام دهند، مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها معاف از مالیات خواهد بود.

این معافیت بر اساس تبصره ۲ این ابلاغیه، تا ۵ سال قابلیت اجرا ندارد. لذا شرکت ها باید تا دی ماه ۱۳۹۹، تجدید ارزیابی دارایی ها را به منظور استفاده از معافیت مالیاتی در دستور کار خود قرار دهند که رونق خوبی به اقتصاد ایران به خصوص بازار بورس می بخشد.

ابلاغیه صبح امروز دولت، در رسانه های اقتصادی بازتاب یافت و این تاثیر را در سال های آینده بیشتر درک خواهیم کرد. اتفاق مهم دیگری که در عرصه اقتصادی امروز رخ داد، در بازار سرمایه بود. بازار بورس ایران که هفته پیش در پی حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد، نزولی شده بود و با بیش از ۱۵۰۰۰ افت شاخص کل مواجه شدیم، امروز یک رکورد جدید ثبت کرد و شاخص کل بیش از ۱۶ هزار واحد افزایش یافت و به رقم ۳۹۲ هزار واحد رسید.

امروز ظرف ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ دقیقه، بیش از ۵۲۰۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس ایران خریداری شد که رکورد جدیدی در تحولات بورس ایران در سال ۹۸ محسوب می شود. بسیاری از پانصد واندی شرکت پذیرفته شده در بورس ایران، امروز ساعت معاملاتی را با صف خرید میلیونی به اتمام رساندند تا امیدواری ها به تداوم رشد شاخص کل بورس و رسیدن به سقف ۵۰۰ هزار واحدی تا اوایل سال ۱۳۹۹، ادامه دار باشد.

بورس
تصویر خلاصه معاملات بورس در روز شگفتی ساز بازار سرمایه ایران در ۲۲ دی ماه سال ۱۳۹۸

در بورس چه خبر شد؟

امروز در بورس ایران، یک روز فوق العاده برای میلیون ها سهامدار داخلی و بین المللی بود. شمار دارندگان کد بورس در ایران ۱۳ میلیون نفر اعلام شده است که بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آن ها، بورس اولی بوده و امسال کد بورس گرفتند.

امروز (۲۲ دی ماه ۹۸)، بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان سهام در بازار بورس و فرابورس در بیش از ۷۵۰ هزار نوبت، مورد معامله قرار گرفت که رکوردی جدید در معاملات بورس در سال های اخیر محسوب می شود. افزایش ۱۶۴۰۷ واحدی شاخص کل آن هم در یک روز که با ابلاغیه هیات دولت در صبح امروز همراه شده بود، نوید روزهای طلایی در بورس ایران دارد.

امروز نمادهای بانک تجارت، بانک ملت، سایپا، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت صنایع شیمیایی ایران و فولاد مبارکه اصفهان، در فهرست نمادهای پربیننده بورس ایران بودند. بیش ترین تاثیر در رشد خیره کننده شاخص کل بورس ایران در صبح امروز، مربوط به شرکت فولاد، فارس و پالایشگاه بندرعباس است که به تنهایی، بیش از ۴۵۰۰ در افزایش شاخص کل تاثیر گذار بودند.

۲ پیام مهم اتفاق صبح امروز

پیام مهم ۲ اتفاق مهم صبح امروز در اقتصاد کشور، اول به هیات مدیره شرکت ها و موسسات است که از فرصت معافیت مالیاتی تا دی ماه سال ۱۳۹۹ استفاده کنند و ارزیابی های خود را به روز رسانی کنند.

اتفاق دیگر، سیگنال عالی این ابلاغیه به شرکت های سهامی عام است که گزارشات توجیهی خود را برای ارسال به کدال، آماده کرده و برای جذب نقدینگی بیشتر و توسعه برنامه های تولیدی و سرمایه گذاری خود در ایران عصر ۱۴۰۰، اقدام کنند.

با این اتفاق، بزودی منتظر ورود شاخص کل به کانال ۴۰۰ هزار واحدی هستیم که نشان از تداوم رشد شاخص کل و به موازاتش، تزریق بیشتر نقدینگی به بازار بورس ایران دارد.

به نظر می رسد با توجه به رکورد در بازار طلا و ارز و مسکن و سکه و خودرو، مطمئن ترین بازار برای سرمایه گذاری بلند مدت و پر سود، بازار بورس ایران باشد که در سال ۹۹ با عرضه اولیه های مختلف از شستا تا سرخابی ها، روزهای شگفت انگیزی برای آن رقم خواهد خورد که شاید در حال و روز امروز ایران، در باور خیلی‌ها نگنجد. توجه کنید که حجم روزانه معاملات در بورس ایران به نسبت سال ۹۷، بیش از ۴۰ برابر شده است.

سهام گروه دارویی، سیمانی، غذایی، دامپروری و بورس انرژی، از جمله نمادهای پرسود و شگفت انگیز در سال آینده خواهند بود. تکنیک‌های تابلوخوانی را جدی بگیرید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود