تصاویر روش‌های عجیب بعضی‌ کانال‌ها برای جمع‌آوری رای در انتخابات مجلس

تصاویر روش‌های عجیب بعضی‌ کانال‌ها برای جمع‌آوری رای در انتخابات مجلس

تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پس از اعلام فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان به فرمانداری ها در شب ۲۲ بهمن ۹۸، از صبح ۲۳ بهمن آغاز می شود و ۱ اسفند ماه تمام می شود.

یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، ساعت ۸ صبح روز ۲ اسفندماه، در سراسر کشور برگزار می شود تا تکلیف ۲۹۰ کرسی مجلس در سال ۱۳۹۹ که آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی است، مشخص شود.

کار مجلس دهم، خرداد ماه سال ۹۹ به اتمام می رسد. رئیس مجلس شورای اسلامی (علی لاریجانی) که رکورد دار ریاست پارلمان برای ۳ دوره متوالی بود، در انتخابات شرکت نکرد و بیش از ۸۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس نیز به دلایل اخلاقی و اقتصادی و مالی، رد صلاحیت شدند. اصلاح طلبان همچنان اعتقاد دارند که انتخابات مهندسی شده است و نماینده ای ندارند.

اما عارف، رئیس فراکسیون اصلاح طلبان گفته بود که اصلاح طلبان، لیست امید را به زودی منتشر می کنند. سخنگوی شورای نگهبان در آخرین کنفرانس خبری خود که صبح ۱۲ بهمن برگزار شد، نکاتی درباره تایدصلاحیت شده ها و جاماندگان انتخابات این دوره ارائه کرد که قابل تامل است.

به هر حال، تبلیغات رسمی انتخابات یازدهم مجلس، از ۲۳ بهمن آغاز می شود. اما از چند هفته پیش، سیل پیامک ها و پیام های تلگرامی و اینستاگرامی و پست الکترونیک به برخی از هموطنان از سوی ستادهای تبلیغاتی غیر رسمی و زیر زمینی بعضی نامزدهای مجلس ارسال شده است که نشان از آغاز زودهنگام تبلیغات دارد که البته غیر قانونی بوده و مشمول پیگرد است.

روش های عجیب!

یکی از اتفاقات عجیب تبلیغاتی برخی از نامزدهای تایید صلاحیت شده یا تایید صلاحیت نشده این دوره انتخابات مجلس، ارسال پیامک به افرادی است که در انتخابات ثبت نام کرده اند! این که این افراد چگونه به شماره تلفن بعضی از نامزدهای انتخابات مجلس دسترسی پیدا کرده و از آن ها برای ثبت نام در سایت فلان ائتلاف و گروه و مجموعه، دعوت کرده اند، جای پرسش دارد.

تبلیغات مجلس
تصویری که خبرگزاری ایسنا از کانال های تلگرامی خرید و فروش کاربر برای تبلیغات مجلس منتشر کرده است

نکته بعدی این است که بعضی از ستادها و گروه ها، با تشکیل کمپین هایی در تلگرام، از کاربران ایرانی تلگرامی خواسته اند که به ازای add‌ کردن کاربر به گروه تلگرامی تبلیغاتی آن ها در انتخابات پیش رو، به ازای هر ۱۰۰ کاربر، مقدار مشخصی به حساب آن ها از سوی ستاد انتخاباتی مزبور، واریز می شود. یکی از این گروه ها که تصویر آن را خبرگزاری ایسنا اخیرا منتشر کرده است، قریب به ۲۰۰ هزار دنبال کننده دارد.

تصویری که خبرگزاری ایسنا از تراکنش های مالی کانال های تلگرامی اضافه کردن کاربر برای گروه های انتخاباتی مجلس منتشر کرده است
تصویر واریزی ۲ میلیون و۴۰۰ هزار تومانی یکی ازکانال های تلگرامی خرید و فروش کاربر برای انتخابات در ۹ بهمن ۹۸

گروه های تبلیغات انتخاباتی که در دی و بهمن ۹۸ تشکیل شده ، مدعی حمایت از برخی نامزدهای انتخابات مجلس هستند و در شناسنامه گروه برای اعضا، نرخ هایی برای اضافه شدن افراد درج شده که بعضی از پرداخت ۳۸۵ هزار تومان بابت اد کردن ۲۰۰ نفر یا ۱ میلیون تومان بابت اد کردن ۵۰۰ نفر خبر می دهند. حتی کانال هایی های برای تایید واریز پول ها هم راه اندازی شده است.

پیامک های ناخواسته که روزگاری با التماس فروشندگان لباس زیر مردانه و زنانه و آژانس های گردشگری داخلی و خارجی و فروش شارژ و ویزای تضمینی شنگن و کانادا ارسال می شد، مدتی است به پیامک های ناخواسته تبلیغات ستادهای مجهول برخی از نامزدهای انتخابات، تغییر پیدا کرده است.

نکته عجیب این است که این گروه ها برای حریم خصوصی افراد هیچ مرزی قائل نیستند! جالب‌تر این‌که در توضیحات این گروه‌ها هم به این نکته اشاره شده و به جای احترام به حریم خصوصی دعوت‌شونده، حریم خصوصی کسی که او را به گروه دعوت کرده حفظ می‌شود تا دعوت‌شونده متوجه نشود چه کسی او را به این گروه اضافه کرده است!

این یکی از توضیحاتی است که این موضوع را در چنین گروه‌هایی نشان می‌دهد: «ربات داخل گروه ۲۴ ساعت آنلاین هست و دو کار مهم و اساسی انجام میده: ۱) حذف اعلان‌های مربوط به دعوت شما، یعنی با این کار ربات نمیزاره مخاطب شما بفهمه که شما دعوتش کردید. ۲) شمارش تعداد دعوت‌های شما در هر ۲۴ ساعت. پس خیالتون از این بابت هم راحت باشه.»

طبق ماده ۱۰ طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی که شش بهمن ۹۸ تصویب شد، نامزدها موظف هستند علاوه بر ارائه اسناد ومدارک لازم در طول دوره برگزاری انتخابات به مراجع رسمی، گزارش مالی خود را مبتنی بر مشخصات کامل اشخاص یا احزاب کمک کننده اعلام کنند. تخلف از این موارد، جرم و پیگیرد قانونی دارد.

هزینه های انتخابات نامزدهای مجلس شورای اسلامی

صرفا می تواند موارد ۴ گانه زیر باشد:

  • هزینه های مربوط به دایر کردن ستاد انتخابات اعم از اجاره بها و هزینه های حمل ونقل مربوط به ستاد
  • هزینه های برپایی تجمع عمومی مرتبط با انتخابات
  • هزینه تبلیغات مجاز
  • هزینه حق الزحمه عوامل اجرایی و کارشناسی ستادها

امیدوارم پلیس فتا نسبت به رواج این پدیده زشت تبلیغاتی در فضای جامعه اطلاعاتی ایران که از سوی برخی نامزدها به صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت میگیرد، اقدامات قانونی را انجام دهد. یکی ازدلایل عدم استقبال مردم به شرکت در انتخابات مجلس، مجهول و غیر شفاف بودن هزینه های تبلیغاتی و روش های غیر متعارف برای جمع آوری رای توسط برخی از نامزدهای مجلس است.

سال سخت ۹۸ رو به اتمام است. این‌که شاهد شور انتخاباتی هستیم یا نیستیم، حتما دقیقه ۹۰ روز ۲ اسفند ۹۸ مشخص می شود. هر اتفاقی بیفتد، دلار را در سال آینده، بالای کانال ۱۳۰۰۰ تومان باید تثبیت شده دانست و سکه نیز بالای ۵ میلیون تومن والبته شاخص کل بورس حدود ۱ میلیون واحد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • کیارش بهمن ۱۲, ۱۳۹۸

    حالا چندتا جوک درباره کشورای دوست و برادر اطرافمون بگیم تا انشالله همه چی درست بشه. خاک تو سر مردمی که وضعشون به اینجا رسیده به جا پیشرفت جوک میسازن