بیماری اختلال «مبدل پوشی» یا «دگر پوشی» چیست؟

بیماری اختلال «مبدل پوشی» یا «دگر پوشی» چیست؟

مبدل پوشی یا دگر پوشی یا کراس درسینگ (cross-dressing) را روانشناسان، در زمره اختلالات جنسی در حوزه روانپزشکی می دانند که اختلال انحراف جنسی تلقی می شود و البته ربطی به رفتار مد و لباس دگرباش ها یا ترنس ها ندارد.

اصولا مبدل پوش ها را نباید با دگرباش ها و ترنس ها، در یک دسته قرار دارد. مبدل پوشی، به رفتار بر تن کردن لباس جنس مخالف اشاره دارد. مثلا مردان علاقمند به پوشیدن دامن باشند و آرایش زنانه کنند و زنان نیز ریش و سبیل بگذارند.

مبدل پوش ها گاها از این روش، برای جلب توجه استفاده می کنند و دلایل و انگیزه های فراوانی را برای مبدل پوشی مطرح می کنند که موضوعات جالب و جذابی برای تحقیقات کیفی و کمی روانشناسان و روانپزشکان و محققان علوم میان رشته ای محسوب می شود. مبدل پوشی، نوعی انحراف جنسی است.

تخیلات یا امیال جنسی برای پوشیدن لباس جنس مخالف برای ابراز عقیده و نگرش و روش به صورت بلند مدت که البته راهکارهای درمانی مختلفی هم برای آن ارائه شده است. اگر به تعویق بیفند، مشکلات فراوانی را برای افراد مبتلا به این اختلال به وجود می آورد.

اختلال مبدل پوشی (DSM-IV) در بلند مدت، اعتیاد ایجاد می کند و گاها بعضی از علاقمندان به مبدل پوشی، به دلیل لذت و جلب توجهی که در این کار میبینند، قادر به ترک عادت نیستند. انحراف جنسی مبدل پوشی (TRANSVESTISM) هم در زنان مشاهده می شود و هم مردان و البته بعضی از روانشناسان و مطالعات نشان می دهد که اختلال مبدل پوشی در مردان بیشتر شایع است.

تمایلات و رفتارهای جنسی نامعمول که مبدل پوشی یکی از آن ها به شمار می رود، سالانه هزاران تحقیق ژورنال‌های داوری شده را به خود اختصاص می دهد. در اختلال مبدل پوشی، مردی که هم‌جنس گرا نیست، با پوشیدن لباس های زنانه یا فکر کردن به چنین عمل و تصور کردن خود به عنوان یک دختر، به تحریک جنسی می پردازد.

حتما ببینید: منظور از کراش دختران و پسران چیست؟

مبدل پوشی
از مبدل پوشی در تبلیغات صنعت مد و لباس هم استفاده می شود

وقتی مبدل پوشی توسط افراد انجام می شود و بر انجام آن در بلند مدت اصرار دارند، موجب آشفتگی و آسیب به خود و دیگران شده و به ویژه برای افرادی که به این کار رضایت ندارند، بحران ساز می شود و نشانه های اختلال است.

فردی که اختلال دگرپوشی دارد، به جهت تمایلات مبدل پوشی، از اضطراب و افسردگی و احساس گناه یا شرم، رنج می برد. معمولا نشانه ناراضایتی فرد از خود و جامعه است. مبدل پوشی می تواند شامل بر تن کردن تنها یک تکه لباس تداعی کننده جنس مخالف باشد.

اغلب افراد مبدل پوش، علاقمند به ارتباط با جنس مخالف هستند. فردی به اختلال دگرپوشی تشخیص داده می شودکه با فانتزی سازی یا عمل کردن به تمایلات، نسبت به پوشیدن یک یا چند لباس جنس مخالف، برانگیختگی جنسی مداوم و شدید را تجربه کند. اگر ۶ ماه ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه شود.

حتما ببینید: جزییات طرح تربیت جنسی دانش آموزان ایران

بعضی روانپزشکان معقتد هستند که دختر یا پسری که مبتلا به اختلال جنسی مبدل پوشی است، در صورت عدم حمایت خانواده، ممکن است دچار مشکلات عدیده ای مثل سوء استفاده جنسی شود.

علت خاصی تا کنون برای این اختلال پیدا نشده است. مشکلات در دوران کودکی و نوجوانی و هیجانات جنسی، بخشی از دلایل ابتلای افراد به مبدل پوشی است. یکی از روش های درمان بیماران مبتلا به مبدل پوشی آن است که بیاموزند تا به محرک های پذیرفته شده معمول، پاسخ جنسی دهند. روش دیگر، روش ایجاد بیزاری است که از تقویت منفی برای کاهش رفتار نامناسب ایجاد می شود. اگر مبتلا به این بیماری هستید، از درمان های اینترنتی پرهیز کرده و به روانپزشک مجرب مراجعه کنید.

مبدل پوشی
نمونه مقالات درباره مبدل پوشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد

برای درمان انواع اختلالات جنسی، برای درمان انواع انحرافات جنسی، برای درمان همجنس گرایی و هم جنس خواهی، برای درمان فیتیشم، پدوفیلی، زود انزالی، دیرانزالی، پرخاشگری، واژینیسم، مازوخیسم، سادیسم، وسواس و اضطراب، تنها راهکار، مراجعه به روانپزشک است. دانشجویان علاقمند به دانلود مقالات PDF این حوزه ها به خصوص مبدل پوشی به ساینس دایرکت رجوع کنند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • علیرضا بهمن ۲۷, ۱۳۹۸

    یعنی هر چیزی که تو مغز یه روانشناس یا جامعه نگنجه روش برچسب انحراف جنسی میزنن
    مبدل پوشی ضررش به خود شخص، جامعه و محیط زیست بیشتره یا سیگار کشیدن؟
    چون یه چیز غیرعادی(به نظر جامعه) هست روش هزارتا اسم میذارن

    • حسین اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱

      خدا شما رو هم شفا بده، داره میگه اگر طرف پوشیدن لباس جنس مخالف خودش رو تحریک کنه، چون یک روش صحیح نیست و فقط تو تخیلاتش هستش اشتباهه. کم کم متوهم میشه

  • سهیل بهمن ۳۰, ۱۳۹۸

    به چه حقی به موضوعی که فقط یک احساس هست برچسب بیماری می زنید؟؟؟
    سواد به تحصیلات و مدرک نیست به دانش عمومی هم مربوط می شه.
    اگر فهم و شعور داری اون تیتر و عوض کن.

    • علی زمانی بهمن ۳۰, ۱۳۹۸

      جناب سهیل
      علتش را از متخصصان روانپزشکی بپرسید و کیس های بیماران را برای شما توضیح می دهند. ربطی به شعور من و شما ندارد.

  • آرمان تیر ۱۷, ۱۴۰۰

    تو این دوره زمونه انسانها علایق وسلایق بسیار متفاوتی دارندعلاقه به مصرف الکل، مواد، دخانیات،علاقه به شرط بندی،قمار، علاقه به نگهداری حیوانات در داخل منزل و باخود بردن حیوانات در پارک و بیرون منزل، علاقه به مردم آزاری، علاقه به لاتی . آیا شما همه این ها رو که نوعی آسیب در جامعه است و به مردم آزار میرسونن رو به روانپزشک معرفی میکنی؟کسی که کاری به کار کسی نداره نه اهل مواده نه الکل نه قمار نه مردم آزارنه شرور نه اراذل واوباش. فقط پسری که چند لباس زنونه پوشیده بهش میگی بره روانپزشک؟هم در کشور ایران طرز فکرها خیلی از دنیا سطحش عقب مونده هم سطح فکرها در جامعه خیلی پایینه وهم مردمو فریب دادن یه عده

  • PERSIAN بهمن ۷, ۱۴۰۰

    درود. به عنوان یک مشاور بسیار بسیار متاسفم که هنوز چنین تمایلاتی تحت عنوان بیماری، دسته بندی می گردد. در بسیاری از ممالک مترقی دنیا، افراد مبدل پوش را به راحتی پذیرفته و هیچ انگی هم بر او و رفتارش که مطلقآ آسیبی برای خودش و جامعه اش در پی ندارد، نمی زنند. شوربختانه بسیاری از همکاران بنده به لحاظ پژوهش وبه روز شدن اطلاعاتشان هنوز در قرون و اعصار گذشته به سر می برند. در اینجا مایلم مبدل پوشی را از ناهنجاری های روانی، اخلاقی و رفتاری نظیر سادیسم، سایکوپدیسم، پیدوفیلی و … که در آن فرد مبتلا به خودش و دیگران به راحتی آسیب های ماندگار متعمدانه می زند، جدا کنم. مبدل پوشی هیچ آسیبی را متوجه فرد و یا دیگران نمی کند. بد نیست در قرن جدید، تعاریف قرون وسطایی مان ازبیماری ها و اختلالات ( چه جسمی، چه ذهنی و چه روحی ) را مورد بازنگری قرار دهیم و نگاهی منصفانه، انسانی، اخلاقی و بدور از تعصبهای فرهنگی و علی الخصوص مذهبی به این مقوله ها داشته باشیم. در خاتمه توجه خوانندگان این جوابیه را به مسابقات AGT و سایر مسابقات مشابه که برخلاف کشور ما در سطح بین المللی و در کشورهای مختلف برگزار می گردد و بسیاری از افراد مبدل پوش در آن شرکت کرده، خودشان، هنرشان، احساسات پاک و عمیق انسانی شان را در معرض سمع و نظر میلیاردها بیننده در سرتاسر جهان قرار می دهند و تحسین صادقانه، داوران، هنرمندان، پیشکسوتان و میلیونها انسان هنر دوست را برای خود به دست می اورند ، نظری انسانی بیفکنیم. همچنین در جوابیه هایی که برخی از هموطنان مرقوم فرموده اند هم می توان به متن خردمندانه آقای آرمان نگاشته شده به تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۰ در پایین همین صفحه اشاره کرد که مطالب به حق و مثالهای کاملآ معقول و منطقی راجع به انواع ناهنجاریهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی برخی از مردمان کشورمان نظیر مصرف هولناک موادمخدر، مردم آزاری و نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های الکلی در جامعه ایران اشاره کرده اند که درست به جا و به حق اشاره کرده اند. متشکرم که صبوری کردید و متن را خواندید.

  • A.m مرداد ۱۳, ۱۴۰۲

    من نمی فهمم، به قول کاربر علیرضا ضرر سیگار کشیدن برای هم شخص و هم جامعه بیشتره یا دگرپوشی؟ اگر بحث نادرست بودن و مضر بودن باشه باید معتادان رو بیمار خطاب کنید!!
    شرم آوره، هرچی از نظرشون عجیبه بهش برچسب اختلال یا بیماری میزنن! اکثر این روانشناس نما ها خودشون مشکل دارن و مطمئنم هممون امثال این روانشناس نما ها رو دیدیم:)
    پوشش یک مسئله شخصی هست و همونطور که خودتون هم نوشتید ربطی به گرایش و جنسیت نداره. از همین رو دگرپوشی هم یک مسئله شخصیه و کاملا طبیعیه ربطی هم به دیگران نداره👍❤