بیماری ایسکمی قلب چیست؟ با علائم و نحوه درمان آن آشنا شوید

بیماری ایسکمی قلب چیست؟ با علائم و نحوه درمان آن آشنا شوید

بیماری ایسکمی قلب بیشتر با عنوان بیماری عروق کرونر شناخته می‌شود و رایج‌ترین نوع بیماری قلبی به شمار می‌رود. به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، این عارضه ۱۸ میلیون نفر از بزرگسالان بالای ۲۰ سال امریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

در این مطلب روزیاتو، می‌خواهیم شما را با انواع بیماری ایسکمی قلب آشنا کنیم و علائم رایج و بزرگترین عوامل خطرساز این بیماری را به شما معرفی کنیم.

بیماری ایسکمی قلب چیست؟

بیماری ایسکمی قلب یا IHD به نوعی از بیماری‌های قلبی اشاره دارد که در طی آن رگ‌ها یا عروق قلب باریک می‌شوند. این بیماری معمولا در نتیجه انباشته شدن پلاک‌ها در رگ‌های قلب و کاهش خون‌رسانی یا جریان خون به قلب ایجاد می‌شود و می‌تواند در نهایت منجر به حمله قلبی شود.

بیماری IHD با مشکلات ضربان نامنظم و بالقوه خطرناک قلب همراه است. سه نوع اصلی از بیماری ایسکمی قلب وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • بیماری انسداد عروق کرونر: این بیماری در نتیجه تجمع پلاک‌هایی است که منجر به باریک شدن تدریجی عروق بزرگ قلب می‌شود و به مرور زمان منبع جریان خون به قلب را مسدود می‌کند.
  • بیماری غیرانسدادی عروق کرونر: این عارضه زمانی رخ می‌دهد که پلاک‌ها انباشته می‌شوند اما کاملا مسدود نمی‌شوند.
  • بیماری عروق میکروسکوپی کرونر: در این بیماری، کوچک‌ترین عروق یا رگ‌های قلب تحت تاثیر قرار می‌گیرد و معمولا نتیجه تغییرات مولکولی در رگ‌های خونی قلب است که از خون‌رسانی به عروق کوچک قلب جلوگیری می‌کند.

علائم بیماری IHD یا بیماری ایسکمی قلب متفاوت است اما رایج‌ترین آنها درد در قفسه سینه، معمولا در مرکز یا سمت چپ سینه است که شبیه فشار یا فشرده شدن است و با اعمال زور یا کارهای سنگین و پرفشار بدتر می‌شود. برخی از افراد ممکن است کوتاه شدن یا تنگی نفس‌، درد در فک یا تعرق بیش از حد را تجربه کنند.

علائم این بیماری شبیه حمله قلبی است و اگر شما هم درد دائم یا شدید قفسه سینه را تجربه می‌کنید، لازم است فورا در پی درمان جدی آن باشید.

ممکن است اصلا متوجه علائم بیماری ایسکمی قلب نشوید

اگر چه بسیاری از افرادی که مبتلا به IHD هستند با این علائم روبه‌رو می‌شوند اما این امکان نیز وجود دارد که عده‌ای حمله قلبی را تجربه کنند اما آن را حس نکنند. این عارضه که به ایسکمی خاموش یا حمله قلبی خاموش شهرت دارد می‌تواند در نتیجه نارسایی قلب باشد زیرا فردی که دچار حمله قلبی می‌شود از آن آگاه نیست و به دنبال درمان نمی‌رود.

افرادی که سابقه حمله قلبی دارند و همین طور آنهایی که دیابت دارند در خطر ابتلا به ایسکمی خاموش هستند زیرا دیابت می‌تواند منجر به بیماری اعصاب شود و بیمار دیابتی توانایی احساس درد ناشی از حمله قلبی را نداشته باشد. انجام تست استرس ورزش می‌تواند به تشخیص بیماری ایسکمی خاموش قلب کمک کند.

ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد که نشان از افزایش خطر ابتلا به هر نوع IHD داشته باشد. رایج‌ترین عوامل خطرساز شامل سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سابقه خانوادگی بیماری قلب، رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن یا نداشتن فعالیت بدنی هستند.

تمام این عوامل با تجمع پلاک در عروق قلبی شما در ارتباط است و می‌تواند منجر به کاهش جریان خون و اکسیژن در قلب شود. اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند تجمع پلاک را از بین ببرد و سلامت قلب را باز ‌گرداند.

روش درمان بیماری ایسکمی قلب

بیشتر انواع بیماری IHD با اصلاح سبک زندگی، دارو یا گاهی اوقات استفاده از دستگاه pacemaker قابل درمان است. دستگاه pacemaker یک دستگاه کوچک است که روی سینه قرار می‌گیرد و در کنترل و تنظیم ضربان قلب مفید است.

تغییرات سبک زندگی برای درمان IHD شامل ترک سیگار، افزایش فعالیت بدنی، کاهش وزن و کم کردن استرس است. داروهایی که معمولا برای درمان این بیماری تجویز می‌شود آسپیرین، استاتین‌ها، مسدودکننده‌های بتا و مهارکننده‌های ACE (آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین) هستند.

اگر چندین عروق بسته در قلب خود دارید یا عروق اصلی سمت چپ قلب شما به شدت باریک شده است، ممکن است لازم باشد جراحی بای‌پس انجام دهید تا جریان خون اطراف عروق بسته یا آسیب‌دیده دوباره برقرار شود.

منبع: insider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود