از کجا بفهمیم درد قفسه سینه مان علتی جدی دارد؟

از کجا بفهمیم درد قفسه سینه مان علتی جدی دارد؟

احساس درد شدید در قفسه سینه از نشانه های رایج حمله قلبی محسوب می شود. اما حمله قلبی تنها مشکلی نیست که می تواند باعث درد قفسه سینه شود. در ادامه می خواهیم ببینیم از کجا می توانیم جدی بودن یا نبودن درد قفسه سینه مان را متوجه شویم و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم.

از کجا بفهمیم درد قفسه سینه ی ما نشانه ی حمله قلبی است یا نه؟

درد قفسه سینه ای نشانه ی حمله قلبی است که بی وقفه ادامه دارد و وقتی فرد سعی می کند فعالیتش را بیشتر کند این درد هم شدت پیدا می کند. تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه یا حتی بیهوش شدن، دیگر نشانه هایی هستند که از حمله قلبی خبر می دهند. بعضی هم ممکن است ۳۰ دقیقه یا کمتر درد شدیدی داشته باشند، یا دچار درد مداومی شوند که به مرور بیشتر می شود، و یا یکباره چنان درد شدیدی در قفسه سینه خود احساس کنند که انگار یک فیل روی سینه شان نشسته باشد.

علاوه بر این، عواملی کلیدی وجود دارد که با بالا بودن ریسک حمله قلبی مرتبط هستند: فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی، یا سابقه ی بیماری های قلبی در خانواده. اگر یکی یا تعدادی از این ریسک فاکتورها را دارید و نشانه هایی که ابتدا از آن ها صحبت شد را هم در خود می بینید، باید فوراً کمک پزشکی بگیرید.

درد قفسه سینه

شایع ترین علل درد قفسه سینه

درد قفسه سینه دلایل زیاد دیگری هم می تواند داشته باشد که لزوماً ارتباطی به حمله قلبی ندارند. این دلایل عبارتند از:

  • آنژین: این مشکل زمانی رخ می دهد که خون و اکسیژن به اندازه ی کافی به قلب نرسد و از نشانه های بیماری سرخرگ کرونری محسوب می شود. این مشکل اگر برطرف نشود می تواند در نهایت منجر به حمله قلبی شود. آنژین اغلب هنگام ورزش و فعالیت بدنی بروز پیدا می کند و در این حالت ممکن است در قفسه سینه ی خود احساس کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک) یا فشار کنید یا حسی مثل نیشگون داشته باشید که باعث شود بدن تان بی اختیار تکان بخورد.
  • سوزش معده: یا رفلاکس به دلیل برگشت اسید معده به لوله مری رخ می دهد که باعث احساس سوزش در حلق و قفسه سینه می شود. خوردن غذا به رفلاکس سرعت می دهد و این حالت اغلب در هنگام دراز کشیدن احساس می شود. سوزش معده ممکن است حالتی شبیه به آنژین داشته باشد، بنابراین قبل از آنکه نگران وضعیت قلب تان شوید، عادت های غذایی تان را مرور کنید.
  • دردهای عضلانی: جوان ترها ممکن است بیشتر دچار دردهای عضلانی اسکلتی شوند. در این حالت وقتی فرد تکان می خورد یا بازوی خود را می چرخاند، ماهیچه ای که کش آمده بیشتر درد می گیرد. ورزشکاران جوان هم ممکن است در قفسه سینه ی خود دچار آسیب یا التهاب شوند، که علت آن تماس مکرری است که در مسابقات فیزیکی با این ناحیه رخ می دهد.
  • اضطراب: اضطراب و نگرانی می تواند منجر به حمله پانیک شود، مسأله ای که ممکن است شبیه به حمله قلبی به نظر آید. نشانه های حمله پانیک می تواند درد قفسه سینه به همراه تنگی نفس، تپش قلب، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و تعریق باشد.

در نهایت اگر نگران درد قفسه سینه تان هستید باید به یک پزشک مراجعه کنید، حتی اگر فکر نمی کنید که به اندازه ی حمله قلبی جدی باشد.

در مجموع همه ی دردهای قفسه سینه باید جدی گرفته شوند. در اغلب موارد، افراد جوان منتظر می مانند تا درد خود به خود برطرف شود، اما این کار درستی نیست.

علت درد قفسه سینه بسته به سن و جنسیت می تواند متفاوت باشد

جوان ترها ممکن است درد قفسه سینه ی خود را جدی نگیرند که علت آن اغلب این است که فکر نمی کنند ممکن است دچار حمله قلبی شوند. انجمن قلب آمریکا، متوسط سن حمله قلبی را برای مردان ۶۵ و برای زنان ۷۲ اعلام کرده.

گرچه حمله قلبی در میان جوان ها امری نادر محسوب می شود، اما نرخ وقوع این مشکل در میان قشر جوان در حال افزایش است. طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۸ که بر روی ۲۸ هزار فردی انجام شده بود که در فاصله ی سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، ۳۰ درصد از این افراد ۳۵ تا ۵۴ سال داشتند.

به علاوه، اگر مردی بالای ۴۵ سال یا زنی بالای ۵۵ سال باشید، احتمال اینکه درد قفسه سینه ی شما ناشی از آنژین باشد بالاتر است. گرچه درد قفسه سینه در افراد جوان هم می تواند دلیل مهم و جدی ای داشته باشد، اما افزایش سن این ریسک را که درد قفسه سینه نشانه ی ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری یا حمله قلبی باشد، بالا می برد.

منبع: insider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود