نحوه ضدعفونی و تمیز کردن خانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

ویژه فصل خانه تکانی و شیوع کرونا

نحوه ضدعفونی و تمیز کردن خانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

ویروس کرونا همچنان به شیوع خود در هفته‌ها یا شاید هم ماه‌های آتی ادامه می‌دهد و مردم اقصی نقاط جهان در پی روش‌های زیادی برای پیشگیری از ورود این ویروس به خانه و ضدعفونی کردن فضای زندگی خود هستند.

شست و شوی دست‌ها همیشه ایده بسیار خوبی بوده است و علاوه بر این باید از تماس با افرادی که مبتلا به بیماری کرونا هستند خودداری کنید اما کارهای دیگری نیز هستند که شما می‌توانید با انجام آنها شانس ابتلا به کرونا را کم کنید؛ مثلا خانه خود را تمیز  و ضدعفونی کنید و برق بیندازید.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ویروس کرونا از طریق قطرات دستگاه تنفسی انتقال پیدا می‌کند و شواهد نشان می‌دهد ساعت‌ها و روزها روی سطوحی از جنس‌های مختلف می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و زنده بماند.

این روزها در سراسر جهان تقاضا برای سرویس‌های نظافت و خانه تکانی به منظور ضدعفونی کردن بسیار زیاد شده است و بسیاری از مدارس و کسب و کارهای مختلف برای نظافت عمیق‌تر تعطیل شده‌اند.

در این مطلب روزیاتو، می‌خواهیم با شما از توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری برای تمیز و ضدعفونی کردن خانه صحبت کنیم. پس، با ما همراه باشید.

یادتان باشد: اول نظافت، بعد ضدعفونی!

تمیز کردن یعنی از بین بردن میکروب‌های روی سطوح. ضدعفونی کردن یعنی استفاده از مواد شیمیایی برای کشتن میکروب‌های روی سطوح. بنابراین، هر دوی این کارها خطر پخش شدن عفونت را کاهش می‌دهد اما نباید فراموش کنید که اول باید خانه را تمیز کنید و بعد از آن به ضدعفونی بپردازید.

فراموش نکنید که روی برچسب مواد ضدعفونی‌کننده را بخوانید. برخی از مواد ضدعفونی‌کننده به مدت ۲ تا ۱۰ دقیقه روی هر سطحی مرطوب باقی می‌مانند.

استفاده از پاک‌کننده‌های خانگی برای ضدعفونی مداوم سطوحی که بیشتر در دسترس هستند

به میزها، دستگیره در، کلید لامپ‌ها و سرویس بهداشتی به عنوان فضاهایی نگاه کنید که اول از همه نیاز به تمیز کردن دارند؛ از اینجاها روع کنید. قبل از این که شروع به تمیز کردن سطوح کثیف کنید، آنها را با مواد پاک‌کننده یا آب و صابون تمیز کنید.

برای ضدعفونی کردن، شما می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی کننده‌ای که حاوی الکل ۷۰ درصد هستند، ضدعفونی‌کننده‌هایی که تاییدیه EPA دارند یا مواد سفیدکننده خانگی رقیق می‌توانید استفاده کنید. از محصولاتی که تاریخ مصرف آنها گذشته است استفاده نکنید یا مواد سفیدکننده را با هیچ ماده پاک‌کننده‌ای ترکیب نکنید. برندهای معمول ضدعفونی کننده مانند وایتکس و دیگر محصولات برای ضدعفونی خوب هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به مردم توصیه می‌کنند که خودشان محلول ضدعفونی کننده خانگی بسازند. براین این کار بهتر است ۵ قاشق غذاخوری از مایع سفیدکننده معمولی را در یک گالن آب بریزید یا ۴ قاشق چایخوری سفیدکننده را در  هر لیتر آب بریزید.

از دستکش استفاده کنید و حتما در هنگام تمیز کردن تهویه را فراموش نکنید!

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند هنگام ضدعفونی کردن از دستکش‌های یکبار مصرف استفاده کنید و بعد از استفاده آنها را دور بیندازید.

اگر از دستکش‌های چندبار مصرف استفاده می‌کنید، آنها را برای اهداف دیگر استفاده نکنید و فورا بعد از درآوردن دستکش، دست‌های خود را بشویید. دستکش را طوری در بیاورید که قسمت کثیف آن با پوست بدنتان در تماس نباشد و آنها را پشت به رو دربیاورید. سعی کنید روی دستکش که در تماس با سطوح کثیف بوده با پوست دستتان تماس پیدا نکند.

لباس‌ها را با داغ‌ترین دمای ممکن بشویید

لازم نیست لباس‌های کثیف را تکان دهید زیرا ویروس را در هوا منتشر می‌کنند. از داغ‌ترین تنظیمات ممکن آب برای شست و شوی لباس‌ها و ملحفه‌ها استفاده کنید و در نهایت بگذارید کاملا خشک شوند.

اگر در هنگام شست و شوی لباس‌های کثیف از دستکش استفاده کنید، باید بعد از اتما شست و شو دست‌هایتان را بشویید. کیسه‌های لباس‌هایی که لباس خود را در آنها می‌گذارید را نیز تمیز کنید و بشویید، زیرا سطوح آن نیز می‌تواند میکروب و ویروس را جمع کند.

لوازم الکترونیک را تمیز کنید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می‌گوید تلفن، تبلت و لپ‌تاپ از سطوحی هستند که افراد زیاد با آنها تماس دارند. بنابراین، آنها را هم باید در فهرست مکان‌هایی قرار دهید که باید تمیز شوند. شما باید استفاده از الکل، مواد ضدعفونی کننده یا اسپری‌های مشابه را فراموش کنید زیرا همان طور که در مطالب قبل گفته شد، استفاده از آنها منجر به آسیب رساندن به پوشش محافظ صفحه نمایش دستگاه الکترونیک شما می‌شود.

در عوض، باید دستگاه خود را خاموش کنید. یک دستمال میکروفیبر را با کمی آب و صابون مرطوب کنید و روی صفحه بمالید. سپس از یک دستگاه فرابنفش استفاده کنید تا با تاباندن تشعشعات UV-C به تلفن یا دستگاه الکترونیک میکروب‌ها کشته شوند.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود