تفاوت الکل صنعتی و طبی چیست؟

تفاوت الکل صنعتی و طبی چیست؟

متأسفانه از زمان شیوع کرونا در کشور بازار شایعات درمورد اقدامات بهداشتی پیشگیرانه هم داغ شده. در روزهای گذشته مواردی از مسمومیت در اثر مصرف خوراکی الکل طبی یا همان اتانول یا حتی مرگ بر اثر مصرف اشتباه الکل صنعتی که همان متانول است، گزارش شده. به همین دلیل مقامات و کارشناسان به مردم درباره ی ادعاهای دروغینی که درمورد تأثیر مصرف الکل در مقابله با ویروس کرونا وجود دارد هشدار داده و بیان کرده اند که این توصیه ها هیچ پایه و اساس علمی ندارند. اما تفاوت الکل صنعتی و طبی چیست؟

برای دانستن تفاوت الکل صنعتی و طبی باید در حقیقت درباره ی تفاوت های دو ماده ی اتانول و متانول صحبت کنیم. چون اتانول ماده ی پایه ای الکل طبی و متانول پایه ی الکل صنعتی است.

الکل صنعتی و طبی

اتانول چیست؟

اتانول یک مایع بی رنگ و به شدت فرار است که بوی شدید و تندی دارد و با یک شعله ی آبی پررنگ می سوزد.

اتانول ماده ی اولیه ی مشروبات الکلی تخمیری و تقطیری است و به این نوشیدنی ها خاصیت مست کنندگی می دهد. مصرف دوز زیادی از این ماده احساس ناخوشی، استفراغ یا مسمومیت با الکل را در پی خواهد داشت.

همانطور که گفته شد از اتانول در تولید مشروبات الکلی استفاده می شود. این ماده به عنوان سوخت جایگزین هم کاربرد دارد که اغلب از نیشکر یا ذرت تولید می شود. به طوری که در حال حاضر خودروهایی در دنیا طراحی شده اند که ۸۵ درصد سوخت آن ها از اتانول تأمین می شود. از اتانول در سوخت راکت هم استفاده می شود. این ماده خواص ضدعفونی کننده هم دارد و از آن در تولید الکل های طبی، ژل های ضدعفونی کننده ی دست و دستمال های آنتی باکتریال استفاده می شود. اتانول پایه ی بسیاری از رنگ ها و عطرها هم هست چون حلال خوبی است.

متانول چیست؟

متانول هم یک مایع بی رنگ و به شدت فرار است، بوی خاصی دارد و با یک شعله ی سفید رنگ می سوزد.

متانول نه باید خورده شود و نه استنشاق و نه در تماس مستقیم با پوست قرار بگیرد. کوچک ترین دوزی از این ماده، حتی کمتر از نصف قاشق چایخوری آن می تواند باعث نابینایی شود و مصرف کمتر از ۴ اونس (حدود ۱۱۰ گرم) از آن کشنده خواهد بود.

از متانول عمدتاً برای تولید دیگر مواد شیمیایی مثل فرمالدهید استفاده می شود. متانول ماده ی مناسبی هم برای ماشین های مسابقه و بدلکاری است چون اشتعال پذیری کمتری نسبت به بنزین دارد و می تواند با آب ترکیب شود. از متانول در مقادیر کم برای تولید الکل صنعتی استفاده می شود و این ماده یک حلال هم هست.

چند نکته ی بسیار مهم درباره ی استفاده از الکل صنعتی و طبی در مقابله با ویروس کرونا

  •  بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل طبی یا همان اتانول و یا غرغره کردن آن در دهان هیچ گونه تأثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد و با ریسک بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.
  • الکل صنعتی یا همان متانول، علاوه بر اینکه خاصیت ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل طبی یا همان اتانول دارد، به دلیل آنکه به شدت سمی است، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، نابینایی و مرگ همراه است.
  • بر خلاف الکل طبی یا همان اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی الکل صنعتی یا همان متانول به ویژه در خصوص پوست های آسیب دیده بالا است و می‌ تواند باعث مسمومیت شود.
  • با توجه به سمی بودن الکل صنعتی یا همان متانول، مراجع معتبر بین ‌المللی، هیچ گونه توصیه‌ ای مبنی بر استفاده از متانول به منظور ضدعفونی کردن پوست، لوازم پزشکی و سطوح مختلف (مانند دستگیره ی درها، میز، کف و غیره) نمی کنند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سعید اسفند ۲۰, ۱۳۹۸

    کاش روش شناسایی این ها رو توضیح میدادید
    چه طور میشه الکل طبی از صنعتی تشخیص داد؟