ایتالیا، کانون کرونا اروپا: کووید ۱۹ و تهدید صنعت گردشگری و سلامت

ایتالیا، کانون کرونا اروپا: کووید ۱۹ و تهدید صنعت گردشگری و سلامت

ایتالیا ، یکی از مقصدهای گردشگری مهم اروپا و جهان، بدترین سال گردشگری خود را در قرن بیست و یکم سپری می کند. رم، میلان، ونیز، ناپولی و بسیاری از مقصدهای گردشگری طبیعی، تاریخی و رویایی این کشور، به حالت تعطیل درآمده و بسیاری از پروازها به مقصد این کشور، لغو شده است. بیش از ۹۰۰۰ ایتالیایی مبتلا شده اند و شمار فوت شدگان ایتالیایی از مرز ۵۰۰ نفر فراتر رفته است.

ایتالیا که هر سال، یک دولت را تجربه می کند و وضعیت اقتصادی خوبی ندارد، امروزه با شیوع کووید ۱۹، بدترین دوران را پس از جنگ جهانی دوم تجربه می کند. این وضعیت حداقل تا ۳ ماه دیگر پابرجاست تا ویروس سرما دوست کرونا، از این کشور که کانون تولید کرونا در اروپا است، برود.

بهار و تابستان بسیار سختی را گردشگری و صنعت بهداشت این کشور تجربه کرده و به نظر می رسد که یکی از بدترین سال های اقتصادی ایتالیا، سال ۲۰۲۰ میلادی باشد. کووید ۱۹، حتی دسترسی به اقلام بهداشتی را در سراسر این کشور با مشکل روبرو کرده است. قیمت اقلام، چند برابر شده است و مثل ایران، مشکل ژل و مایع ضد عفونی کننده و دستکش و ماسک و حتی لباس مخصوص کادر درمانی در بیمارستان ها، به چشم می خورد.

جهش جهانی قیمت اقلام بهداشتی در پی شیوع کووید ۱۹ در ایتالیا که خود یکی از قطب های صنعتی اروپا است، قابل توجه است. میزان مبتالایان اروپایی به ویروس کرونا در حال افزایش است و محصولات بهداشتی مثل ماسک و دستکش و الکل و پنبه به شدت در داروخانه های شهرهای بزرگ ایتالیا، نایاب شده است.

نظام عرضه و تقاضا نه فقط در ایتالیا بلکه در همه دنیا دستخوش تغییر شده است. هجوم میلیون ها نفر برای خرید ماسک و ژل ضد عفونی که تا چند روز پیش از کرونا، اقبال خاصی نداشت، نشان می دهد که پدافند غیرعامل هم در ایران و هم در نقاط مختلف جهان برای مقابله با این پدیده هایی که تهدید کننده سلامت و امنیت یک کشور است، باید بهتر عمل کند.

ویروس کرونا، کشندگی کمی دارد اما به شدت سرعت انتقال بالایی دارد و همین، ترس را در میان مردم به خصوص در ایتالیایی ها، افزایش داده است. ژل ضد عفونی کننده و ماسک در ایتالیا مثل ایرانی و برخی از نقاط جهان، بیش از ۵۰۰ درصد قیمت اولیه به فروش می رسد و این نشان دهنده اتفاقاتی است که باید اقتصاد دانان و برنامه ریزان نظام سلامت و مدیران کشور، برای مقابله با عصر پسا کرونا و کروناهای دیگر، به آن توجه داشته باشند.

ویروس کرونا تا پایان ماه فوریه ۲۰۲۰ میلادی که دردنارک ترین ماه فوریه در قرن بیست و یکم محسوب می شود، به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا سرایت کرده است. ایتالیا هم یکی از این کشورها محسوب می شود که از کانون های اصلی ویروس کرونا معرفی شد.

سایت های فروش اینترنتی در ایتالیا طبق اذعان کاربران اینترنتی این کشور، قیمت کالاهای بهداشتی را به شدت افزایش داده اند. سایت ایتالیایی آمازون هم قیمت هر ژل ضد عفونی کننده دست را که تا پیش از ظهور کرونا، کم تر از ۱۰ یورو بود به ۵ تا ۱۰ برابر قیمت اولیه افزایش داده است. البته این قیمت ها در ماه مارچ، با کاهش روبرو شد.

کرونا در ایتالیا
قیمت ماسک در سایت آمازون ایتالیا

قیمت ژل ضد عفونی کننده در ایتالیا، حتی به ۲۰۰ یورو هم رسیده است و جهش قیمتی عجیبی مثل ایران پیدا کرده است. افزایش قیمت عجیب ژل ضد عفونی کننده در ایتالیا مثل افزایش قیمت دستمال توالت در در آلمان، رقمی خیر کننده پیدا کرده و به نظر می رسد، هم در ایتالیا، هم در فرانسه وهم آلمان، اقتصاد و صنعت سلامت، تا مدت ها درگیر عدم توزان عرضه و تقاضا باشند.

کارشناسان اقتصادی، برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای بازار را دلیل این بحران می‌دانند و معتقدند که در نتیجه همه‌گیری این بیماری، تقاضا برای کالاهای بهداشتی به‌شدت افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر، کارخانه‌های تولید‌کننده نمی‌توانند در مدت محدود تولید خود را مطابق این تقاضا افزایش دهند.

در نتیجه در بازار کمبود ایجاد شده و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد نمی‌توان دولت‌ها را برای این افزایش قیمت مقصر دانست. کارشناسان معتقدند این وضع موقتی است و در هفته‌های آتی کارخانه‌ها برای دستیابی به سود بیشتر تولید ماسک و محصولات بهداشتی را افزایش خواهند داد و درنهایت قیمت این کالاها کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • هادی مرداد ۲۳, ۱۴۰۱

    حال به هم زنه .بعضی اینطورین ولی نمیزارن بلند بشه این خارجی ها کارای عجیبی میکنن

  • هادی مرداد ۲۳, ۱۴۰۱

    حال به هم زنه