مسمومیت های الکلی و ذهن فریبکار بعضی‌ها و دوران «پسا کرونا»

مسمومیت های الکلی و ذهن فریبکار بعضی‌ها و دوران «پسا کرونا»

کرونا ، ویروس کشنده هزاران انسان در اولین هفته های دهه سوم قرن بیست و یکم، حقایق تلخی را هویدا کرد که باید در عصر «پسا کرونا»، به آن توجه کرد. یکی از حقایق تلخی که کرونا بر ما آشکار ساخت،ذهن فریبکار برخی از هموطنان است که با داده های غلط، تجویزهای اینترنتی نادرست و تحلیل های غیرعلمی، جان خود و دیگران را به خطر انداختند.

مصداقش، مصرف گسترده الکل در خوزستان است. جایی که تا همین امروز، بیش از ۳۴۰ تن از هموطنان بخاطر مسمومیت های الکلی و مصرف فرآورده های الکی تقلبی، راهی بیمارستان شدند و متاسفانه حدود ۴۰ تن از هموطنان نیز جان باختند. ۸ نفر هم دیشب در استان کردستان و اردبیل به دلیل مسمومیت الکلی جان خود را از دست دادند.

امروز فوت ۷ نفر در استان البرز به دلیل مسمومیت الکلی نیز اعلام شد تا هر روز شاهد افزایش مرگ و میر شماری از جامعه، به خاطر مسمومیت الکلی باشیم. خودداری مردم برای استفاده از الکل صنعتی برای ضد عفونی کردن سطوح، موضوعی است که باید جدی گرفته شود. بیش از ۱۰۰ تن از هموطنان در سال ۱۳۹۷ به خاطر مسمومیت الکلی جان خود را از دست دادند.

جان باختن شماری از هموطنان عزیز مناطق جنوبی کشور به خاطر مسمومیت ناشی از مصرف الکل، دردی دیگر بر دردهای عصر کرونایی اقتصاد و بهداشت ایران، اضافه کرد. مصرف الکل در ایران بسیار بالا است.

این را آمار داخلی و بین المللی بارها اعلام کرده است. مصرف مشروبات تقلبی و دست ساز که ترکیبی از مواد سمی و تاریخ مصرف گذشته است، تا کنون جان هزاران ایرانی را در یک دهه اخیر، گرفته و خسارت های میلیون دلاری به صنعت سلامت کشور وارد کرده است.

با وجود این که ستاد مقابله با بیماری کرونا و بسیاری از پزشکان و متخصصان، بارها نسبت به مصرف الکل به جامعه و هم چنین بی تاثیر بودن نوشیدن فراورده های الکلی در پیشگیری و درمان بیماری کرونا، هشدار داده اند، اما در چند روز اخیر شاهد افزایش مرگ و میر هموطنان به خاطر مصرف الکل هستیم.

مسمومیت الکلی
مرگ ناشی از مسمومیت الکلی در ایران احتمالا تا پایان سال به بیش از ۱۰۰ فقره برسد

در این فضای بی اطلاعی و بیسوادی در عصر مدرن، سودجویان و شیادان، بهترین فضا را برای کسب و کار دارند. نمایش کارگاه های تولید الکل تقلبی و تبلیغ الکل خوراکی برای مبارزه با کرونا، بخشی از داستان تراژدیک در روزگار امروز است.

مسمومیت های الکی در ایران، مخصوص عصر کرونا نیست. در اینستاگرام و تلگرام، کانال های و صفحات زیادی در چند سال اخیر راه اندازی شده که به تبلیغ مشروبات الکلی می پردازد و کیفیت محصولات تبلیغی،در هاله ای از ابهام است.

به نظر می رسد در عصر پسا کرونا، باید به آسیب شناسی ذهن فریبکار عده ای پرداخت. به ضعف های نظام اطلاع رسانی رسمی کشور پرداخت که نتوانسته تاثیرگذاری خوبی روی تحلیل و قضاوت های عده ای برای عدم مصرف الکل در پیشگیری از کرونا داشته باشد.

متاسفانه، ایرانیان پر مصرف ترین ملت های جهان هستند. مصرف بنزین،گاز، برق، برنج،شکر و قند در ایران، از متوسط جهانی بیشتر است. الکل هم مزید بر علت شده است. مسمومیت الکی در ایران نشان می دهد که کرونا، بیسوادی مدرن را در ایران قرن بیست و یکم به تصویر کشیده است و باید فکری به حال این وضعیت کرد.

درباره مسمومیت های الکلی

طبق اعلام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، مسمومیت الکلی یکی از خطرهای جدی در عرصه درمان های خودسرانه در عصر کرونا است که جامعه باید با خطراتش آگاه باشد. شایع ترین علت مسمومیت الکلی، با متانول است که در ایران، مشروبات الکلی آغشته به متانول بسیار می باشد.

متانول، حلال در محلول های صنعت چاپ و چسب و رزین است و بسیار در منازل یافت می شود. عنوان یک ضد یخ هم گاها استفاده می شود. آن چه در ایران به عنوان الکل صنعتی استفاده می شود، در نتیجه استحصال بقایای الکل های موجود در ستون تقطیر کارخانه های الکل سازی است.

در موارد زیادی مشاهده شده است که شیشه های فروخته شده تحت عنوان الکل طبی، حاوی مقادیر قابل توجهی متانول بودند. این مساله در مورد مشروبات الکلی به ظاهر استاندارد که تحت عنوان ویسکی، ودکا،آبجو و شراب در بازارهای غیر قانونی به فروش می رسد نیز گزارش شده است.

کلیه الکل ها از جمله متانول، پس از مصرف، سریعا از طریق دستگاه گوارش، جذب می شود. به طوری که به طور متوسط، نیمه عمر جذب آن، ۵ دقیقه بوده و در عرض نیم ساعت، سطح سرمی آن به حداکثر رسیده و در آب بدن به خوبی حل می شود. متانول، سمی نیست و متابولیت های آن سمی است.

علائم مسمومیت الکلی

علائم مسمومیت الکلی که این روزها، مورد جست و جوی بسیاری از هموطنان عزیز قرار گرفته به شرح زیر است: علائم مسمومیت خالص با متانول معمولا در عرض نیم تا ۴ ساعت ایجاد شده که به صورت گیچی و خواب آلودگی، تهوع، استفراع، درد شکمی، سر دردر، تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی است.

پس از آن، یک دوره نهفته یا LATENT PHASE را شاهد هستیم این دوره، ۶ تا ۲۴ ساعت به طول می انجامد. بسته به دوز متانول مصرفی، طولانی شده و متعاقب آن، اسیدوز متابولیک جبران نشده، ایجاد می کند که باعث اختلال بیشتر کارکرد بینایی می شود که می تواند در دامنه ای از تاری دید و تغییرات میدان بینایی، فتوفوبی، اشکال در تطابق نور، دوربینی تا کوری کامل رو به همراه داشته باشد.

مصرف همزمان اتانول به طور معمول، شروع علائم را بیش از ۲۴ ساعت و گاه تا ۳ روز به تاخیر می اندازد. موضوعی که بارها در ایران دیده شده است. اصل مهم در مدیریت و درمان مسمویمت با الکل های رسمی و در راس آن، متانول تشخیص سریع صحیح است.

تشنج و علائم CNS یاخته های عصبی، خصوصا تشنج از علائم شدت مسمومیت در الکل های سمی است.

از آنجایی که انجام آزمایش اورژانس، تعیین سطوح سرمی الکل در اکثر نقاط کشور امکان ندارد، وجود وجوه افتراقی بالینی مسمومیت متانول از اتانول از اهمیت خاص برخوردار است. زمان مراجعه و حال عمومی بیمار، یک موضوع مهم در مقوله مسمومیت الکلی است.

جذب اتانول که در مشروبات الکلی دیده می شود، بسیار سریع صورت می گیرد و اوج علائم آن در ۲ ساعت اول به شکل مستی، پرحرفی و علائم گوارشی است. در صورت بلع، مقادیر زیادی ممکن است با کاهش سطح هوشیاری و ایست تنفسی همراه شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود