«پدیده» جنجالی، امروز بورسی شد؛ جدید ترین اطلاعات از «گشان»

«پدیده» جنجالی، امروز بورسی شد؛ جدید ترین اطلاعات از «گشان»

پدیده شاندیز امروز در بازار پایه نارنجی فرابورس با نماد گشان با eps به مبلغ ۱۰۴۳۲ ریال آغاز به کار کرد و بازگشایی موقت داشت و قیمت هر سهمش به ۱۴۰۰۰ تومان رسید تا ده ها هزار سهامدارش، پس از سال ها، چشمشان به نام پدیده در بازار بورس ایران بیفتد و اندکی از دردهای آنها، تسکین شود.

پدیده شاندیز احتمالا ۳۹۰۰ درصد افزایش سرمایه داشته باشد. هر سهم غول گردشگری ایران را مثل سمگا، تا پایان سال ۹۹ نگهداری کنید. هم گروهی های گشان، سمگا، گکوثر، گکیش، کپارس و گنگین است.

با توجه به سود انباشته و میزان سرمایه شرکت پدیده شاندیز ، امکان افزایش سرمایه از سود انباشته به میزان ۳۹۳۰ درصدی وجود دارد که بی نظیر است . با این افزایش سرمایه عالی احتمالی، تعداد سهام سهامداران این سهم، ۳۹ برابر میشود و قیمت تئوریک با توجه به اخرین قیمت معاملاتی بعدا محاسبه خواهد شد که فوق العاده خواهد بود.

پدیده نام یکی از شرکت های جنجالی در اقتصاد ایران یک دهه اخیر است که سهام آن پیش از ورود به بورس با حرف و حدیث ها و فراز و نشیب های زیادی همراه شد. مدیرعامل میلیاردرش (محسن پهلوان) چند وقت پیش به ۲۰ سال حبس محکوم شد اما اوضاع پدیده طبق گفته رئیس کل دادگستری استان خراسان، رو به بهبود است و قرار شد بزودی به عنوان عرضه جدید، وارد بازار سرمایه ایران شود که این اتفاق ۲۰ اردیبهشت ۹۹ رخ داد.

همان طور که می دانید، اخیرا چراغ های ساختمان بورس در خیابان حافظ تهران برای همیشه خاموش شد و برج ۱۸ طبقه لوکس میدان شهرداری سعادت آباد تهران، مقر جدید فرماندهی بورس ایران شده است.

آذر ماه ۹۸، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفته بود که شرایط خوبی به نفع سهامداران شرکت پدیده در حال رقم خوردن است و مشکل این شرکت بدون نیاز به منابع دولتی رفع شده است و سهامداران منتظر پذیرش پدیده در بازار فرابورس باشند.

رئیس کل دادگستری استان خراسان در اواخر پاییز نود و هشت اعلام کرد که کلیه تعهدنامه های سابق پدیده،باطل است. اگر از این تعهدنامه ها دارید، به شرکت مراجعه کرده چون اعتبار قانونی ندارد. هر گونه خرید و فروش تعهدنامه پدیده طبق اعلام دادگستری استان خراسان رضوی، وجاهت قانونی ندارد.

در اطلاعیه آبان ماه ۹۸ دادگستری خراسان رضوی آمده بود که بعد از صدور رای قطعی دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در مشهد درباره پرونده ۱۲۰ جلدی این شرکت، شعبه مستفر در مشهد، تعهدنامه داران شرکت را به امور سهام راهنمایی کرد و از طریق سامانه سهام این شرکت آخرین وضعیت سهامداران پدیده پیش از ورود به بورش مشخص است.

تعهدنامه هایی افراد قبلا دریافت کرده اند باطل شده و اعتبار ندارد. طلب طلبکاران عمده پدیده با سهام تهاتر شده است و هر یک از سهامداران که سهم بیش تری دارند، در اداره شرکت نقش موثرتری ایفا خواهند کرد. بحث سهام جبرانی به سهامداران پدیده بحثی است که مورد توجه قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز ۱۳ بهمن ۹۸ اعلان کرد که تعیین تکلیف شرکت پدیده برای ورود به بورس، در جلسه سران قوا مطرح شد و مشکلات حقوقی مرتفع گردید.

در سال ۱۳۹۱، سهام پدیده شاندیز با افزایش ۱۳۴ درصدی، سود بالایی را به سمت سهامداران خود روانه کرد و در سال ۱۳۹۲ باز هم سهام پدیده، سیر صعودی حدوداً ۱۳۰ درصدی را ادامه داد.

محسن پهلوان مدیرعامل سابق «پدیده» در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۴ پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت و روانه زندان شد. پس از آن که گزارش‌هایی از جرایم و تخلفات در شرکت «پدیده» به دادسرای مشهد رسید و بررسی‌های مقدماتی نیز نشان داد که بسیاری از شهروندان به‌طور ناآگاهانه در دام تبلیغات گسترده خرید و فروش غیرقانونی اوراق موسوم به سهام این شرکت گرفتار شده‌اند و هر روز قیمت سهام «پدیده» به صورت بادکنکی افزایش می‌یابد و هر لحظه بر تعداد قربانیان این‌گونه اقدامات و فعالیت‌های غیرقانونی افزوده می‌شود، بنابراین دادستانی مشهد به منظور پیشگیری از وقوع جرایم بعدی و جلوگیری از حیف و میل اموال مردم، به این موضوع ورود کرد و در اولین مرحله از اقدامات قضایی دستور ممنوعیت تبلیغات و خرید و فروش غیرقانونی سهام صادر شد.

بعد از جلسات متعدد، سرانجام در دی ماه سال ۹۵ معاون وزیر کشور از صدور پایان کار پروژه عظیم پدیده شاندیز از سوی شهردار شاندیز خبر داد. همچنین در اسفند ماه سال ۹۵ نیز مجوز تبلیغات شرکت پدیده شاندیز در صداوسیما و سایر رسانه‌ها از سوی رحمانی فضلی وزیر کشور، صادر شد. سرانجام در فروردین ماه سال ۹۶ نیز پس از ماه‌ها جلسات برای ارتفاع هتل پدیده شاندیز، با ارتفاع ۳۴ طبقه برای برج اقامتی و اِلمان پدیده شاندیز در شورای عالی شهرسازی موافقت و به تصویب رسید تا آخرین مجوز مورد نیاز برای پروژه پدیده شاندیز نیز صادر شود.

در نهایت پس از کش و قوس فراوان و ضربات روحی و روانی فراوان به سهامداران صبورش، پدیده شاندیز وارد بازار سرمایه شد و پس از درج نماد گشان در تابلوی نارنجی بازار پایه، روز شنبه گشایش نماد شد.

بخش سهامداری شرکت پدیده در نشانی سناپ: sanap.padide.com  قرار دارد. هر سایتی به جز این سایت، سایت رسمی سهامداری سهامداران پدیده نیست.

بانک صادارت ایران و شرکت اعتباری ملل، ۲۰ درصد کل نیم میلیارد قطعه سهم پدیده را در اختیار دارند.

توجه داشته باشید که تا پیش از پذیرش شرکت پدیده در بورس، اطلاعات این شرکت از طریق سامانه جامع ناشران به نشانی codal.ir در دسترس نیست. پدیده در بازار پایه نارنجی فرابورس ایران پذیرفته شده است. برای ارتقا پایه، شرکت باید قوانین بورس را رعایت کرده و شفافیت مالی آن، مشمول ارتقا پایه به بازار اول و دوم فرابورس ایران و در نهایت تالار اصلی بورس باشد.

لذا پس از ورود پدیده به فرابورس، نماد این شرکت که شاید «پدیده» باشد، از طریق سامانه tsetmc.com دارای یک تابلو معاملاتی خواهد بود و شما در جریان آخرین قیمت خرید و فروش و معاملات شرکت پدیده و سهامداران عمده و سهم شناور و P/E و EPS شرکت قرار می گیرید. نماد پدیده شاندیز در فرابورس «گشان» است و در گروه هتل و رستوران قرار دارد.

پدیده شاندیز
تابلو سهم پدیده با قیمت بازگشایی ۱۴۰۰۰ تومانی در ۲۰ اردیبهشت ۹۹

به هر کد سهامداری، سهمیه مشخص داده می شود. لذا اگر خواهان حضور حداکثری در برنامه عرضه اولیه پدیده هستید، به یکی از ۱۰۶ کارگزاری در ۳۱ استان کشور مراجعه کرده و پس از ثبت نام در سامانه سجام، نسبت به دریافت کد بورس اقدام کنید.

از زمستان ۹۸، شرط اخذ دیپلم برای اعطای کد معاملاتی آنلاین به سهامداران، برداشته شده است. سهامداری با سهام پدیده و شرکت درعرضه اولیه پدیده به دلیل حضور حجم عظیم نقدینگی به بورس ایران در سال ۹۸ و تداوم روند صعودی شاخص کل در سال ۹۹، توصیه می شود.

وضعیت مالی گشان

نگاهی اجمالی بر سهم #گشان بر اساس آخرین اطلاعات شرکت:

  • تعداد کل سهام شرکت: ۵۲۱۵۴۴۰۰۰
  • میزان سرمایه: ۵۲۱۵۴۴۰۰۰۰۰۰ ریال

سهامداران عمده پدیده شاندیز

  • بانک صادرات ایران: ۸۸ میلیون سهم (۱۶.۹۳۰%)
  • شرکت اعتباری ملل-سهامی عام: ۲۴ میلیون سهم (۴.۵۱۰%)

سود گشان

  • سود عملیاتی حاصل از فروش سرمایه گذاری ها: ۵۹۰۷۷۳۴ میلیون ریال
  • سود غیر عملیاتی: ۱۱۲۶۸۸ میلیون ریال
  • مجموع سود واگذاری و غیر عملیاتی به ازای هر سهم سود : ۱۱۳۴۴ ریال
  • سود مجمع ۹۷: ۰ ریال
  • سود انباشته: مبلغ ۲۰۴۳۷ میلیارد ریال

طبق گفته مدیران شرکت، افزایش سرمایه شرکت از سود انباشته در برنامه آینده گشان است. شرکت ابنیه نیز که زیر مجموعه #گشان است قرار است در آینده وارد بورس شود.

دارایی و ارزش سهم گشان

  • جمع دارایی ها: ۲۲۱۹۶۱۴۶ میلیون ریال
  • جمع بدهی ها: ۱۱۸۴۹۵۵ میلیون ریال
  • حقوق صاحبان سهم: ۲۱۰۱۱۱۹۱ میلیون ریال
  • ارزش دفتری هر سهم: ۴۰۲۸۷ ریال
  • ارزش هر سهم محاسبه شده واگذاری به بانک صادرات و موسسه اعتباری ملل جهت دیون: ۱۲۸۵۶۹ ریال

این سهم به دلیل آنکه در بازار پایه و در تابلوی نارنجی قرار گرفته است متاسفانه ارزشگذاری برای این سهم در نظر گرفته نشده است. ای کاش با توجه به وضعیت این سهم و دارایی های زیر مجموعه و ابهاماتی که وجود داشت شرکت فرابورس ملزم به ارزشگذاری واقعی این سهم می کرد.
چرا که ارزش خالص دارایی های بروز شرکت، می توانست کمک مهمی به سهامداران در ارزشگذاری واقعی سهم، کند.

در هر صورت گشان در تابلوی نارنجی بازار پایه امروز گشایش نماد شد. بازگشایی بر اساس حراج خواهد بود یعنی عرضه و تقاضا قیمت سهم را کشف خواهد کرد و از فردای آن روز طبق قانون تابلوی نارنجی بازار پایه دامنه ۲ درصد خواهد داشت. لازم به ذکر است حجم مبنای این سهم ۱۰میلیون سهم در نظر گرفته شده است. همچنین سهامداران  پدیده شاندیز باید برای تغییر ناظر به کارگزارشان مراجعه نمایند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • علیرضاپورباوند اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹

    جامعه ما اکنون به رسانه ای نیازدارد که دیگردوره نمایش بی طرفانه اخبارروزمره را پشت سرگذاشته وبه تحلیل های کارشناسی با ارزش های روزملی و بین المللی بپردازد ،امیدوارم چشم انداز فعالیت های شما مشهون از دیدگاههای نوین متکی به ارزش های روز باشد. انشاا……

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹

      ممنونم
      در حوزه بورس که سعی ما تحلیل بوده است

  • sf مرداد ۲۴, ۱۳۹۹

    ?گشان؛ در آستانه صعود بزرگ
    (به نقل از سایت ناظر بورس)

    ? بررسی بنیادی:

    در این تحلیل تمرکز بر رویکرد آینده نگری شرکت خواهد بود تا ضمن پاسخ به درخواست سهامدارانی که افتخار همراهی آنان در کانال را داریم، تحلیل کلی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در این مجموعه را ارائه نمائیم.
    از آنجایی که شرکت در تابلوی نارنجی فرابورس پذیرش شده، ارزشگذاری با استاندارد سازمان بورس موجود نیست اما این موضوع از طریق استفاده از مستندات شرکت و فیلتر اطلاعات موجود مورد بررسی قرار گرفته است.
    پدیده دارای زیرمجموعه هایی شامل شرکت توسعه، ابنیه، تجارت الکترونیک پدیده کیش، پشتیبانی سهام، پدیده کیش و بازرگانی پدیده پارسیان توس می باشد.
    در جریان انتقال مالکیت و تهاتر بدهی ها با طلبکاران مجموعاٌ ۲۰% از سهام به بانک صادرات و موسسه ملل اختصاص یافت و در حال حاضر سهامداران #گشان به نسبت مالکیت مدیریت قبلی تعدادی سهم از شرکت ابنیه نیز در اختیار دارند و سامانه ای بنام سناپ جهت معاملات آن تحت مدل OTC امکان معامله آن قسمت از دارایی ها را فراهم نموده است.
    صورت های مالی شرکت در مقایسه با شرکت های مشابه این گروه کاملا مطلوب و در حال حاضر اثری از بی انضباطی در اسناد این مجموعه به چشم نمی خورد.
    حقوق صاحبان سهام و به خصوص سود انباشته، قابلیت افزایش سرمایه بسیار سنگینی را برای گشان فعال کرده است.

    ? پیش بینی آینده

    از آنجا که ارزش گذاری دارایی های ملکی و پروژه های شرکت در سال ۱۳۹۴ و تهاتر بدهی های عمده بر اساس هر سهم ۱۲۸۰۰ تومان انجام شده است، با فرض ضریب ۴.۸ تورم بخش دارایی ها عدد پتانسیل مورد نظر #گشان بالای ۴۰ هزار تومان می باشد که اختلاف قیمت بازگشایی با این هدف را باید در مواردی همچون فشار فروش سهامداران معسر، سیاست سهامدار عمده در ایجاد کف قیمتی مستحکم جهت روندهای صعودی و ارزش گذاری بر مبنای بهره برداری و همچنین بحث ورود شرکت ابنیه به بورس باید جستجو کرد.

    ?نتیجه گیری

    با توجه به وضعیت P/E شرکت که در بین ۴۵ شرکت با نسبت قیمت به درآمد مناسب جای گرفته است، نسبت دارایی بدهی مناسب، پتانسیل افزایش سرمایه بیش از ۳۰۰۰ درصدی شرکت، حل مشکل ارتفاع هتل در شورای عالی شهرسازی، به نتیجه رسیدن تسهیلات کنسرسیوم در اتمام ساختمان های نیمه کاره، تعیین تکلیف تهاتر واحدهای فروش رفته و همچنین ضریب بالای EVE در پایان پروژه، در آینده ای نه چندان دور از قیمت های فعلی بعنوان خاطره ای طنز یاد خواهد شد. توصیه ای که برای سهامداران صبور این سهم داریم، نگهداری آن و شراکت در تناول میوه ای است که فصل چینش آن دور و دیر نیست.

    ?تحلیل تکنیکال

    ورود پول هوشمند در نماد گشان بسیار جدی بوده و این نماد در ده روز گذشته با ورود پول جدی مواجه بوده این نماد یک الگوی مثلث در تایم فریم روزانه ساخته که در صورتی رهایی از این مثلث به اهداف بالایی می اندیشد ، این نماد قیمت ۴۲۰۰۰ تومان را در آینده نزدیک نشانه گرفته است.

    ?پ.ن:
    گشان اهداف بسیار بالاتری را در پیش خواهد داشت.
    ناظر بورس گزارش می دهد…

  • شروین بهمن ۷, ۱۴۰۱

    نویسنده این سطور آقای زمانی یک روز از پرورش تیلاپیا میگه یک روز تحلیل سهام یک روز تحلیل دلار فکر میکنم کل اخبار این سایت رو ایشون تهیه میکنند بدون هیچ تخصصی در این زمینه ها و اینجاست که دلیل وضعیت اسفناک ایران رو میفهمیم