با این روش های طبیعی درد مفاصل خود را برطرف کنید

با این روش های طبیعی درد مفاصل خود را برطرف کنید

به آن دسته از مشکلاتی که باعث بروز التهاب، ورم و درد در مفصل های بدن می شوند، آرتریت یا التهاب مفصل گفته می شود. آرتریت ۱۰ نوع مختلف دارد که شایع ترین آن ها آرتروز است. در این حالت، لایه ی غضروفی که استخوان ها را پوشانده از بین می رود که این مسأله باعث ورم، خشکی و درد در مفصل ها می شود. برای کاهش عوارض این بیماری و پیشرفت آن، می توانید در کنار درمان های پزشکی از درمان های خانگی و ایجاد تغییر در سبک زندگی هم بهره ببرید. در ادامه به ۱۰ درمان طبیعی و خانگی برای رفع درد مفاصل خواهیم پرداخت که به شما کمک می کنند عوارض این بیماری را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

۱- رژیم غذایی خود را تغییر دهید

درمان طبیعی درد مفاصل

رژیم های غذایی مملوء از چربی، قند و آرد تصفیه شده باعث نفوذپذیر شدن روده می شوند. یعنی غشای مخاطی روده به باکتری های مضر اجازه ی ورود به خون را می دهد.

دستگاه ایمنی به این شرایط واکنش نشان می دهد تا از بدن دفاع کند اما سهواً به بافت های خود بدن حمله می کند. این یکی از دلایل اصلی آرتریت یا همان التهاب مفصل است. برای تسکین درد مفاصل، صلاح آن است که سبک غذا خوردن خود را به کلی عوض کنید. اگر رژیم غذایی ای در پیش بگیرید که مملوء از میوه و سبزی، حبوبات و غلات باشد، صدمه ی وارده به روده ها برطرف خواهد شد.

تا جایی که ممکن است از مصرف لبنیات و گوشت های فرآوری شده و همینطور مواد غذایی حاوی گلوتن خودداری کنید. رژیم های غذایی سالم و طبیعی آنزیم هایی در اختیار بدن تان می گذارند که التهاب را برطرف می کنند و درد مفصل ها را کاهش می دهند.

۲- وزن خود را کنترل کنید

هر یک کیلوگرم از وزن بدن در قسمت زانو ۳ برابر و در قسمت لگن ۶ برابر می شود. این فشار اضافه بر روی مفصل ها باعث می شود لایه ی غضروف راحت تر از بین برود، مسأله ای که شدت بیشتری به عوارض آرتریت می دهد. داشتن یک وزن مناسب و حفظ آن از فشار وارده به مفاصل می کاهد و به این ترتیب از خشکی و درد آن ها کم می کند.

۳- از کیسه های غلات سرد و گرم استفاده کنید

تحقیقات نشان داده استفاده از گرما یا سرما به کاهش التهاب و درد ناشی از آرتریت کمک می کند. گرما با بهبود خشکی مفصل ها، حرکت را تسهیل می کند و سرما باعث ترشح اندورفین در بدن می شود که حسی از تندرستی ایجاد می کند.

در عین حال، استفاده از دما باعث کاهش پاسخ عصبی و به این ترتیب کاهش درد می شود. این کیسه ها را در خانه هم می توانید درست کنید. یک پارچه ی نخی را از چیزهایی مثل دانه های ذرت، حبوبات، جو دو سر پرک شده، یا برنج پر کنید که بتوانند دما را طولانی مدت در خود نگه دارند.

این کیسه را می توانید چند دقیقه ای در مایکروفر یا فر، حرارت دهید یا در یخچال بگذارید تا سرد شود. کیسه ی گرم را بیشتر از ۲۰ دقیقه روی بدن نگذارید. کیسه ی سرد هم نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه روی بدن بماند.

۴- ماساژ را امتحان کنید

دانشمندان در تحقیقی به تأثیر ماساژ بر گروهی از افراد مبتلا به آرتریت پرداختند. نیمی از شرکت کنندگان تحت یک ماساژ خفیف قرار می گرفتند و نیمی دیگر تحت یک ماساژ متوسط.

بعد از ۴ هفته، گروه دوم که تحت یک ماساژ متوسط قرار داشت، درد کمتری در مفصل های آسیب دیده احساس می کردند و در عین حال آزادی بیشتری در حرکات خود و قدرت بیشتری در گرفتن چیزها با دست پیدا کرده بودند. ماساژ باعث کاهش تولید کورتیزول یا همان هورمون اضطراب و همینطور انتقال سیگنال های درد درون مغز می شود.

ماساژ تولید سروتونین را افزایش می دهد که به بهبود خلق و خو کمک می کند. بنابراین بهتر است مفصل ها و عضلات آسیب دیده ی خود را به طور مرتب ماساژ دهید چون این کار به کاهش درد ناشی از آرتریت یا همان التهاب مفصل کمک می کند.

۵- امگا ۳ مصرف کنید

تحقیقات نشان داده اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند التهاب درون بدن را کاهش دهند و دستگاه ایمنی را تنظیم کنند، مسأله ای که به بهبود عوارض آرتریت منجر خواهد شد.

امگا ۳ یک کاربرد مهم دیگر هم در بدن دارد که آن افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی است. در نتیجه وزن تان کم خواهد شد. این مسأله از فشار وارده به مفصل های آسیب دیده کم می کند و درد را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

این اسید چرب در آجیل یا همان مغزها و دانه های خوراکی، ماهی های آب های سرد (مثل ماهی تن، ساردین یا سالمون) و شاهدانه وجود دارد. این مواد غذایی حاوی عناصر ضد التهابی دیگری هم هستند. افراد مبتلا به آرتریت با مصرف روزانه ی مقدار اندکی از این مواد غذایی می توانند سلامت خود را بازیابند.

۶- مدیتیشن کنید

مدیتیشن به کاهش اضطراب در افراد مبتلا به بیماری های مزمن مثل آرتریت کمک می کند. تحقیقات نشان داده مدیتیشن با کاهش درد در مفصل های آسیب دیده، خشکی در هنگام صبح ها و التهاب، باعث بهبود کیفیت زندگی می شود.

مدیتیشن به افراد کمک می کند از پس بیماری خود هم بربیایند و زندگی اجتماعی فعالی داشته باشند. این کار به جلوگیری از افسردگی که بیماری آرتریت اغلب با آن همراه می شود، هم کمک می کند. شما می توانید این کار را با ۱۰ دقیقه مدیتیشن در روز شروع کنید تا در نهایت آن را به ۴۵ دقیقه یا هر مدتی که لازم می دانید برسانید.

۷- ویتامین دی مصرف کنید

تحقیقی نشان داده افرادی که از آرتریت یا همان التهاب مفصل رنج می برند سطح ویتامین D در بدن آن ها پایین است. این در حالی است که ویتامین D به استحکام استخوان ها و قوی شدن سیستم ایمنی بدن کمک می کند و کمبود آن احتمال شدت گرفتن عوارض آرتریت را در افراد مبتلا بیشتر می سازد.

ویتامین D را با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خوردن مواد غذایی حاوی آن (مثل ماهی، زرده ی تخم مرغ، قارچ و آووکادو) یا مصرف مکمل های آن، البته با تجویز پزشک، می توان دریافت کرد.

با این حال هنوز معلوم نیست که افزایش سطح ویتامین D در بدن از فعالیت بیماری آرتریت می کاهد یا نه. در هر صورت بهتر است همیشه سطح ویتامین D در بدن نرمال باشد.

۸- هر روز آفتاب بگیرید

همانطور که در مورد قبل گفته شد، یکی از راه های جذب ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. گرفتن آفتاب، حتی با داشتن لباس بر تن یا در روزهای ابری، به بدن کمک می کند ویتامین D در خود ذخیره کند.

اگر از بیماری آرتریت رنج می برید، باید هر روز چند دقیقه ای در آفتاب بروید. اما مراقب باشید که زیاده روی نکنید و دچار آفتاب سوختگی نشوید. مشاهدات علمی از آن حکایت دارد که در مناطق کم ارتفاع که روزها به ندرت آفتابی هستند و هوا مرطوب و بارانی است، اغلب افراد از دردهای ناشی از آرتریت رنج می برند.

۹- زنجبیل بخورید

جینجرول، ماده ی سازنده ی اصلی زنجبیل، جلوی عناصری که باعث التهاب و درد مفاصل می شوند را می گیرد. فیتوکمیکال های موجود در آن در جلوگیری از پیشرفت بیماری آرتریت نقش دارند.

به علاوه، مصرف زنجبیل در دراز مدت ضرری ندارد. زنجبیل را می توانید هم به صورت تازه، هم به صورت پودر، به وعده های غذایی خود اضافه کنید. برای شروع از یک برش کوچک زنجبیل یا یک چهارم غذاخوری پودر آن استفاده کنید، چون می تواند بسیار تند باشد.

۱۰- از گیاه همیشه بهار کوهی استفاده کنید

آرنیکا یا همان همیشه بهار کوهی آثار ضد التهابی قوی دارد. عناصر سازنده ی این گیاه درد، خشکی و التهاب ناشی از آرتریت را برطرف می کنند.

گیاه همیشه بهار کوهی را می توانید به صورت ژل یا کرم مصرف کنید. هنگام خرید مطمئن شوید محصول کاملاً طبیعی و فاقد مواد افزودنی است تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود