طرز دوخت ماسک خانگی + الگوی ماسک پارچه ای و ویدیوی آموزشی

آموزش دوخت ماسک در خانه در سه اندازه مختلف

طرز دوخت ماسک خانگی + الگوی ماسک پارچه ای و ویدیوی آموزشی

با شیوع کرنا و کمبود تجهیزات بهداشتی نظیر ماسک، بهترین راهکار میتواند این باشد که خودتان برای دوخت ماسک خانگی دست به کار شوید. اما قبل از آن بهتر است نکاتی را در باب اهمیت استفاده از ماسک مطرح کنیم.

همانطور که در خبرها خوانده اید  کووید ۱۹ از طریق ذرات رطوبت، مخاط و بزاق افراد آلوده به دیگران منتقل می شود. سرفه، عطسه و حتی تنفس معمولی هم این ذرات را وارد هوا می کند و هر یک عطسه هزاران ذره ریز را در فضا پراکنده می کند.

حداقل فاصله مجاز برای جلوگیری از سرایت کووید ۱۹ از فردی به فرد دیگر برابر با ۱.۸ متر اعلام شده است و خبر بد اینکه طبق برخی خبرها این ویروس مهلک تا ۹ روز میتواند در محیط باقی بماند.

آلودگی به کرونا ویروس جدید زمانی رخ می دهد که ذرات آلوده موجود در محیط از طریق تنفس وارد بدن فرد می شوند. علاوه بر این، لمس دهان، بینی یا چشم ها با دستهای آلوده به ویروس هم میتواند باعث بروز کووید ۱۹ شود.

به همین خاطر پوشیدن ماسک می تواند یکی از اقدامات پیشگیرانه برای مبتلا نشدن به این بیماری خطرناک باشد. پوشیدن ماسک دو مزیت دارد:

۱- نخست اینکه مانع از دست زدن فرد به دهان و بینی اش می شود

۲- تا حدودی مانع از ورود ذرات آلوده به ویروس به سیستم تنفسی افراد می شود

پژوهش ها نشان می دهد کادرهای پزشکی که از ماسک های صورت استفاده میکنند تا ۸۰ درصد خطر ابتلا به کرونا ویروس را کاهش می دهند.

اما در این رابطه باید چند نکته را در مورد ماسک در نظر داشت؛

  • برای آنکه کارایی لازم را داشته باشند باید به درستی استفاده شوند
  • تمیز باشند
  • با دقت از روی صورت برداشته شوند
  • با شستن مداوم دست همراه باشند

اما باید در نظر داشته باشید که ذرات سرفه و عطسه میتوانند مسافتی بین ۷ تا ۱۰۰ میکرون را بپیمایند حال آنکه پارچه های مورد استفاده در ساخت ماسک های جراحی تجاری منافذ بزرگی دارند و صرفا ذرات ۷ نانومتری را متوقف می کنند و ابعاد ذرات ویروس کرونا نیز بین ۰.۰۶ تا ۰.۱۴ میکرون است.

نتیجه گیری این است که توصیه می شود به جای ماسک های جراحی (نه ماسک های N95) خودتان دست به کار شوید و ماسک دلخواهتان را بسازید. در ادامه دستورالعمل های لازم برای تهیه ماسک را ارائه خواهیم کرد.

مشخصات ابعاد مختلف ماسک های خانگی

  • ماسک شماره یک: دو لایه پارچه و یک فضای جیب مانند میان آنها که نقش فیلتر اضافه را ایفا می کند.
  • ماسک شماره ۲: دو لایه پارچه بدون جیب که دوخت راحت تری دارد.
  • فضای زاپاس برای دوخت: نیم سانتی متر
  • ماسک ها در سه سایز کودک، معمولی و بزرگ آموزش داده می شوند

وسایل مورد نیاز

  • پارچه بیرونی به ابعاد: ۲۳ در ۳۸ سانتی متر
  • پارچه آستر: ۲۳ در ۳۸ سانتی متر
  • یک تکه سیم نرم ۷ سانتی متری که به جای آن میتوانید از گیره کاغذ استفاده کنید.
  • ۵۵ سانتی متر کش

از چه پارچه ای میتوان استفاده کرد؟

شما میتوانید از پارچه های کتان با بافت متراکم یا پلی استر برای دوخت ماسک صورت خود استفاده کنید. برای انتخاب کافیست پارچه را به سمت نور بگیرید تا متوجه شوید که بافت آن تا چه اندازه متراکم است. می توانید از همان پارچه برای لایه بیرونی و آستر کار استفاده کنید یا از رنگ متفاوتی را برای آستر استفاده کنید تا پشت و روی ماسک را راحت تر تشخیص دهید.

تحقیقات نشان می دهند که پارچه های صد در صد کتان اثرگذاری خوبی در پیشگیری از آلودگی دارند و اگر از ترکیب پلی استر و کتان استفاده کنید خاصیت آبگریزی را هم به ماسک می دهید و آن را به مانع بهتری در برابر کرونا ویروس بدل خواهید کرد. از پارچه های کشسان یا مخمل برای این منظور استفاده نکنید.

قبل از دوخت همه پارچه ها را یکبار بشویید تا اگر قرار است آب بروند اندازه گیری هایتان به هم نخورد. الگوی هر سه اندازه ماسک در زیر فراهم شده. آنها را دانلود کنید و طبق ویدیو پیش بروید.

ماسک شماره یک- اندازه معمولی

ماسک شماره دو- اندازه بزرگ

ماسک شماره دو- بچگانه

ویدیوی آموزش دوخت ماسک

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • مریم اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰

    هر سه مدل سایز از یک الگو هستند و متاسفانه اندازه ها روی آنهادرج نشده است