چطور بفهمیم تب داریم؟ اندازه گیری دمای بدن بدون تب سنج

چطور بفهمیم تب داریم؟ اندازه گیری دمای بدن بدون تب سنج

ما زمانی دچار تب می شویم که دمای بدن مان به بیشتر از ۳۸ درجه سانتیگراد برسد، مسأله ای که معمولاً علت آن یک عفونت یا بیماری پنهان است. برای اندازه گیری دمای بدن می توان از تب سنج ها استفاده کرد، اما بدون تب سنج هم می توان در مورد داشتن یا نداشتن تب گمانه زنی کرد. چون تب معمولاً با علائمی همراه است مثل بدن درد، لرز کردن، سرخ شدن و عرق کردن یا کم آب شدن بدن. در ادامه درباره ی نشانه های تب صحبت خواهیم کرد و می خواهیم ببینیم بدون تب سنج چطور می توانیم به بالا بودن یا نبودن دمای بدن پی ببریم.

چطور بفهمیم تب داریم

بدون تب سنج چطور بفهمیم تب داریم

آگاهی از نشانه هایی که با تب همراه هستند، بهترین راه برای تشخیص داشتن یا نداشتن تب بدون تب سنج است.

برای مثال، کسانی که دچار تب می شوند اغلب این نشانه ها را هم تجربه می کنند:

  • بدن درد و ضعف: بدن درد، سردرد و ضعف در میان افرادی که دچار تب می شوند بسیار شایع است. دردهای بدنی اغلب به دنبال ابتلا به ویروس هایی مثل آنفلوانزا یا سرماخوردگی به وجود می آیند. علت این دردها التهاب ناشی از واکنش ایمنی بدن به ویروس است.
  • لرز کردن: لرز کردن هم یکی از نشانه های شایع تب است، حتی اگر دمای بدن بالا باشد. علت این مسأله آن است که بدن سعی دارد با بالا بردن دمای خود، به علت تب حمله ببرد. کسانی که در هنگام تب دچار لرز می شوند، داغی بدن آن ها کماکان محسوس است و آن ها باید لباس های خنک به تن داشته باشند.
  • سرخ شدن: بسیاری از افراد هنگام تب سرخ می شوند یا گونه های آن ها به اصطلاح گل می اندازد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدن عروق خونی را گشاد می کند – فرآیندی که به آن وازودیلیشن گفته می شود – مسأله ای که باعث افزایش گردش خون در پوست و سرخ شدن آن می شود.
  • عرق کردن و کم آب شدن بدن: تب در بسیاری از افراد با عرق کردن همراه است. بدن با عرق کردن تلاش می کند دمای خود را تنظیم کند و کاهش دهد. اما اگر به اندازه ی کافی آب ننوشید، این مسأله می تواند خطرناک باشد. در تب های شدید، ما بخش قابل توجهی از آب بدن خود را از طریق عرق کردن از دست می دهیم. اگر فکر می کنید دچار تب شده اید، به دنبال نشانه های کم آب شدن بدن در خود بگردید، مثل خشک شدن دهان، تشنگی مفرط یا گیجی.

احساس تغییر در دمای بدن

اگر این نشانه ها را در خود می بینید، می توانید بر حسب احساسی که دارید هم دمای بدن خود را بسنجید.

در حقیقت احساس تب داشتن روش بسیار دقیقی برای اطلاع از دمای بدن محسوب می شود. اگر احساس گرما می کنید یا لرز دارید، احتمال زیادی وجود دارد که تب داشته باشید.

در حقیقت تب باعث می شود افراد احساس گرما یا سرما کنند. شما ممکن است احساس گرما کنید و سرخ شوید یا لرز داشته باشید، که هر دو نشان می دهند بدن شما سعی دارد دمای خود را پایین آورد.

اغلب افراد زمانی که می خواهند بدون تب سنج دمای بدن خود را اندازه گیری کنند، دست شان را روی پیشانی شان قرار می دهند. اما این روش برای خودتان جواب نمی دهد، چون دمای تمام بدن شما بالا است. اما اگر کس دیگری دستش را روی پیشانی شما بگذارد، از این روش برای اندازه گیری دمای بدن بدون تب سنج می توان استفاده کرد، به خصوص اگر نشانه های دیگری که ذکر شد را هم داشته باشید.

برای مؤثرتر بودن هر چه بیشتر این روش، فرد مقابل باید ابتدا دستش را پیشانی خود و بعد از آن، روی پیشانی شما قرار دهد تا بتواند گمانه زنی بهتری در مورد تفاوت دما داشته باشد. البته بدیهی است که این روش به اندازه ی استفاده از دماسنج که مقدار دما را به طور دقیق نشان می دهد مؤثر نیست.

در حقیقت تشخیص دما با استفاده از تماس دست، به شما یک پاسخ کیفی می دهد نه یک پاسخ کمی.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی، بررسی نشانه های تب و شدت آن ها مهم تر از پیدا کردن دمای دقیق بدن است.

نکته ی نگران کننده نه میزان تب، بلکه وضعیت سلامت بیمار است.

کودکان اغلب تب بالایی دارند اما عملکرد عادی ای دارند. در اینصورت، احتمالاً نیازی به رسیدگی پزشکی نیست. با این حال، کسی که علائم شدیدی مثل گیجی قابل توجه یا سخت نفس کشیدن داشته باشد، حتی اگر تب او پایین هم باشد، باید به او رسیدگی پزشکی شود.

به طور کلی، کسانی که سخت نفس می کشند، دچار یک ضایعه ی پوستی شده باشند یا تب آن ها بالاتر از ۳۸ درجه باشد، باید به پزشک مراجعه کنند.

به گفته ی سازمان کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده آمریکا، کسانی که دچار تب هستند و با افراد مبتلا به ویروس کرونا تماس داشته اند هم باید مورد رسیدگی پزشکی قرار بگیرند.

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود