ونتیلاتور چیست ؟

ونتیلاتور چیست و چرا در نجات جان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ موثر است

ونتیلاتور چیست ؟

شیوع کرونا ویروس که حالا وارد مرحله پاندمی شده است، باعث شده که مردم عادی بیشتر از پیش با موضوعات و مباحث پزشکی روبرو شوند. یکی از این موضوعات ونتیلاتور و نقش حیاتی آن در مراقبت از برخی بیماران مبتلا به این بیماری است. حتما در خبرها خوانده اید که کمبود تجهیزات پزشکی از جمله ونتیلاتور باعث شده که شرکت های تامین کننده و حتی کارخانجاتی که پیشتر در حوزه های دیگری نظیر خودروسازی فعالیت می کردند (مثلا تسلا) اقدام به تولید بیشتر این دستگاه ها کنند تا کمبود احتمالی آنها را جبران نمایند. ونتیلاتور چیست و چرا در بهبود حال بیماران مبتلا به کووید اهمیت دارد؟

ونتیلاتور چیست؟

ونتیلاتور (Ventilator) از عبارت Ventilation به معنای تهویه یا تجدید هوا گرفته گرفته شده است و منظور از آن دستگاه تهویه هوا برای بیماران است.  به زبان ساده ونتیلاتور فرایند تنفس بدن را در زمانی که بیماری به ریه های فرد آسیب وارد کرده بر عهده می گیرد. به این ترتیب بیمار فرصت می یابد تا با عفونت مبارزه کرده و بهبود پیدا کند.

ونتیلاتور چیست

اما اینکه چرا بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به این دستگاه نیاز پیدا می کنند مساله ایست که در ادامه توضیح خواهیم داد. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ۸۰ درصد از افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می شوند بدون نیاز به درمان بیمارستانی بهبود پیدا می کنند. اما از هر شش نفر یک نفرشان به شدت بیمار می گردد و برای تنفس با مشکل روبرو می شود.

از هر شش بیمار مبتلا به کووید ۱۹ یک نفر دچار مشکلات تنفسی جدی می شود

در این موارد ویروس به ریه ها آسیب می زند. سیستم ایمنی بدن مشکل را تشخیص داده و رگ های خونی منبسط می شوند تا سلول های ایمنی بیشتری را از خود عبور دهند. اما در نتیجه این تغییرات حجم بالایی از مایعات وارد ریه ها می شود و تنفس برای بیمار دشوار می گردد و همین مساله باعث افت سطح اکسیژن خون می شود.

کاهش سطح اکسیژن خون بیماران را در معرض خطر آسیب به اندام های حیاتی شان از جمله مغز و قلب قرار می دهند. ونتیلاتور های پزشکی اما با انتقال هوای مملو از اکسیژن به ریه ها و کمک به خروج کربن دی اکسید از بدن این مشکل را مرتفع می کنند.

براساس اعلام موسسه ملی قلب، ریه و خون در آمریکا، می توان از ونتیلاتورها برای درمان موارد جدی بیماری های ریوی استفاده کرد و این دستگاه ها نقشی حیاتی در حفظ جان بیماران دارند. سیستم داخلی ونتیلاتورها بسیار پیچیده است اما به طور کلی این دستگاه ها شامل یک لوله تنفسی می شوند که درون نای بیمار قرار داده می شود و خود ونتیلاتور با استفاده از فشار، هوای مملو از اکسیژن را از طریق لوله به درون ریه های بیمار انتقال می دهد.

ونتیلاتورها علاوه بر اینکه تنفس را برای بیماران ساده می کنند به یک رطوبت ساز نیز مجهز هستند که حرارت و رطوبت هوای ورودی به لوله تنفسی را هم تنظیم می کنند تا با دمای بدن بیمار مطابقت داشته باشد.

در مورد مبتلایان به شکل حاد بیماری کووید ۱۹، پزشکان معمولا دارو هایی را برای آنها تجویز می کنند که عضلات تنفسی را اصطلاحا ریلکس یا شل می کنند و در نتیجه کل فرایند تنفس به ماشین های ونتیلاتور محول می گردد.

ماسک های تهویه هوا

در مواردی که علائم کووید ۱۹ ملایم تر باشد برای بیماران ماسک های تنفسی تهویه، ماسک های دماغی یا ماسک های دهانی تجویز می شود که هوای مملو از فشار یا ترکیب های از گازهای حیاتی را با فشار وارد ریه های فرد می کنند.

مهندسان کالج لندن با همکاری پزشکان این مرکز و همچنین واحد فرمول یک شرکت مرسدس اخیرا دستگاهی به نام دستگاه شار هوای مثبت پیوسته یا به اختصار CPAP ساخته اند که هم اکنون در برخی بیمارستان های لندن تست می شود و اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود مرسدس قصد دارد روزانه ۱۰۰۰ دستگاه از آن را ظرف مدت شش هفته تولید کند.

گزارشات اولیه از شمال ایتالیا نشان می دهد که ۵۰ درصد از بیمارانی که CPAP استفاده کرده اند دیگری نیازی به تهویه هوا به صورت مکانیکی پیدا نکرده اند و در واقع از دستگاه ونتیلاتور بی نیاز شده اند.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود