تیر ماه شگفت انگیز بورس ایران؛ برنده بازارها در ۱۰ سال اخیر کدام بود؟

تیر ماه شگفت انگیز بورس ایران؛ برنده بازارها در ۱۰ سال اخیر کدام بود؟

تیر ماه سال ۹۹ را باید یکی از شگفت انگیز ترین تیر ماه های قرن چهاردهم هجری شمسی برای بورس و اقتصاد ایران دانست. دلار بالای ۲۰ هزار تومان و رکورد زنی پی در پی شاخص کل و ورود به کانال ۱.۵ میلیون واحدی، دو اتفاق خاص این روزها است که در سایه رکود تورمی اقتصاد کرونا زده در حال رخ دادن است.

۱۰ سال اخیر در اقتصاد ایران ۱۰ سال عجیب و غریبی بود. از زمانی که محمود احمدی نژاد برای بار دوم پس از اعتراضات انتخابات این سال وارد نهاد ریاست جمهوری شد تا به امروز که روزگار کرونایی اقتصاد ایران را در آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی در دوران تراژدیک دولت دبیر و امید سپری می کنیم و باید منتظر نقش آفرینی های قالیباف و عارف و دیگران در اقتصاد و سیاست ایران عصر ۱۴۰۰ باشیم، اقتصاد ایران، فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرده است.

احمدی نژاد، دلار زیر ۱۰۰۰ تومان را از سید محمد خاتمی تحویل گرفت. تحریم، برجام، اختلاس، دادگاه دانه درشت های اقتصادی، تراژدی بنزین، کاهش ۴۰۰ درصدی ارزش پول ملی در بهار و تابستان ۹۷ همه و همه، بخشی از پازل هایی است که سبب شده تا اوضاع اقتصاد ایران، روزهای بسیار سختی را تجربه کند.

وضعیت شاخص کل بورس ایران و نمادهای پربیننده در دومین هفته تیر ماه سال ۱۳۹۹

کسی فکر نمیکرد دلار زیر ۳۰۰۰ تومان، ظرف چند ماه، به ۱۹ هزار تومان برسد و افزایش ناگهانی بنزین و ایپدمی کرونا، ده ها هزار هموطن را به بیماری و مرگ بکشاند و صدها میلیون دلار به اقتصاد ایران آسیب بزند.

به هر حال، ما ۱۰ سال خیلی سخت را در اقتصاد پشت سر گذاشتیم. تجربه های فراوانی از این ده سال خیلی سخت آموختیم که می تواند ارمغان خوبی برای ارتقا اطلاعات و مهارت های ما برای ورود به ایران عصر ۱۴۰۰ از سال آینده باشد. اقتصاد ایران، مجبور است از اقتصاد تمام نفتی خارج شود.

شاخص کل بورس ایران ظرف بهار ۹۹، بیش از ۱۵۰ درصد رشد کرد و حجم روزانه معاملات بورس ایران به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده است. این از یک انقلاب در اقتصاد ایران ۱۴۰۰ خبر می دهد.

نفت زیر ۲۰ دلار در فروردین ۹۹ نشان داد که اتکا به درآمدهای نفتی، نوعی خودکشی است. اقتصاد دانش بنیان را ایرانی ها ۱۰ سال است که جدی گرفته اند. مجبوریم بیش از قبل جدی بگیریم. چند سال است که نظام مالیاتی، به سمت مکانیزاسیون به پیش می رود. این کار را باید ۳۰ سال پیش میکردیم.

دولت الکترونیک را باید از اواخر دهه شصت جدی میگرفتیم تا در عصر کرونا، دولت برای سر کار آمدن ۲.۵ میلیون کارمندش، عزادار نشود! ماتم های امروز اقتصاد ایران، به دلیل ناکارآمدی سیستماتیک و نبود فرهنگ برنامه ریزی بلند مدت است.

به هرحال، ۱۰ سال سخت اقتصاد ایران سپری شد و کم تر از یک سال دیگر، از قرن عجیب و سخت چهارهم، وارد سده پانزدهم هجری خورشیدی می شویم.

ما در سده چهاردهم شمسی، میلیون ها هموطن را در جنگ و انقلاب ها و اعتراضات و آشوب ها و تصادفات جاده ای و سکته های مختلف، از دست دادیم. این ها سرمایه انسانی بود که در فراز و نشیب تاریخ معاصر ایران، از بین رفت.

سرمایه های انسانی را باید جدی تر بگیریم. حفاظت از شخصیت های نظامی، سیاسی و غیره، در کنار باز تعریف سرمایه انسانی و حمایت از آن در قانون کار، خواست ملی است که باید دولت جدی بگیرد. حفاظت از همه چیز در قرن ۲۱ مهم است. حفاظت از اطلاعات تا حفاظت از سرمایه انسان در بستر پدافند غیرعامل.

اقتصاد ایران در ۱۰ سال اخیر، واقعیت هایی را بر ما هویدا کرد که از زبان آمار، باید آن ها را بررسی و ارزیابی کنیم. این تغییر در فرم و محتوای اقتصاد ایران در یک دهه اخیر، درس های فراوانی برای کارآفرینان، سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی، کارگران، بازنشسته ها، دانشجویان، دانش آموزان و حتی زنان خانه دار دارد. ما در حالی سال ۹۹ را شروع کردیم که هر دلار آمریکا، حدود ۲۰ هزار تومان است و هر سکه تمام بهار آزادی، بالای ۸ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت خانه آنقدر سرسام آور شده است که با حداقل حقوق ماهانه سال ۹۹ که حدود ۲.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده، حتی ۱ متر خانه در بیغوله های جنوب پایتخت هم نمی توان خریداری کرد.

آینده اقتصاد  ایران

در ۱۰ سال آینده، رسم و منش اقتصاد ایران موازات با اقتصاد جهانی، دستخوش تغییرات ژرف و شگرف می شود. فناوری اطلاعات از هوش مصنوعی تا بلاکچین در کنار انقلاب اپ ها، دنیای عجیب و شگفت انگیزی را خلق کرده که تنورش را ارزهای دیجیتالی به پادشاهی بیت کوین، داغ کرده است.

ما در دهه سوم قرن بیست و یکم، با بلاگرها و یوتیوبرها و معامله گران جوان و میلیونری طرفیم که نه ارث پدری داشتند و نه مهارت شگفت انگیز و نه سرمایه فیزیکی خارق العاده ای. مسیر پول و ثروت و موفقیت در ۱۰ سال آینده ایران و جهان، برای مبنای هوش تجاری در بستر آنلاین، اندیشه شفاف و مهارت اندوزی و فرصت آفرینی استوار است که نیاز به مطالعات دقیق بازار و پرهیز از تعصب گرایی دارد.

پس اگر قصد درآمدزایی عالی در ۱۰ سال آینده اقتصاد ایران داریم، مجبوریم هویت دیجیتالی داشته و برای برندینگ در فضای مجازی، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا را جدی بگیریم. ردپای همه کسب و کارها در ایران دهه سوم قرن بیست و یکم بایستی در فضای مجازی، محسوس و قوی باشد. نباشد، محکوم به حذفیم. مدیکال توریسم، آموزش آنلاین، مشاوره آنلاین، همه و همه مثال هایی از فرصت آفرینی عالی برای درآمد زایی اینترنتی است که اقتصاد دیجیتال ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

ورود شاخص کل بورس به کانال ۶۰۰ هزار واحدی را نشان داد که ۴ تیر ۹۹ به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید

برنده بازارها در ۱۱ سال گذشته

بررسی ها نشان می دهد که در ۱۰ سال اخیر، برنده بازارها در اقتصاد ایران، بازار سرمایه بوده است. بازار سرمایه از ۵۰ سال اخیر تا کنون در ایران، برنده بازارها بوده و در سال های اخیر که همه چیز اینترنتی شده، شاهد نقش آفرینی فوق العاده بورس در میان بازارهای موازی مثل ارز و سکه و طلا و خودرو هستیم.

حتما بخوانید: پیش بینی طلا در سال ۱۳۹۹

اکنون اکثریت ۸۳ میلیون نفر جمعیت ایران، کد بورس دارند. ۲ میلیون نفر به صورت فعالانه حضور دارند و این را عرضه اولیه صبا تامین در ۲۰ فروردین ۹۹ عیان کرد. شاخص کل بورس امروزه در کانال ۱.۴ میلیون واحدی است و ۶۰ میلیون نفر کد بورس دارند.

پیش بینی اقتصاد ایران ۱۴۰۰
بورس، برنده بازارها در ۱۱ سال اخیر بوده است

شاخص کل بزودی کانال ۲ میلیون واحدی را فتح خواهد کرد و به دلیل تورم در ایران، تا چند سال آینده بالای ۵ میلیون واحد تثبیت خواهد شد. این شاید یک تخیل از نظر بعضی ها قلمداد شود. اما چه کسی فکر میکرد شاخص کل ظرف ۱۰ سال اخیر بیش از ۳۰ برابر شود؟ چه کسی فکر میکرد حجم روزانه معاملات بورس ایران از زمستان ۹۷ تا بهار ۹۸ بیش از ۵۰ برابر شود؟

از ابتدای سال ۱۳۸۷ تا اول دی ماه سال ۱۳۹۸ فقط، شاخص کل بورس ایران بیش از ۳۰ برابر افزایش یافت. سکه بهار آزادی بیش از ۱۹ برابر شد و هر دلار آمریکا نیز حدود ۱۵ برابر افزایش یافت. گزارش تحولات ۱۰ ساله مسکن در تهران را در گزارش بانک مرکزی بخوانید.

سود بانکی در این بازه زمانی، فقط ۸.۵ برابر شد. قیمت مسکن در تهران حدود ۱۰ برابر شد و تورم در مناطق شهری نیز حدود ۹ برابر شد. این ها نشان می دهد که برنده بازارها در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر، بازار بورس بوده است و به نظر می رسد که با تزریق حجم عظیم نقدینگی در بورس ایران ، همچنان شاهد یکه تازی بورس در اقتصاد کشور باشیم.

خرید روزانه ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام ظرف ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه توسط ایرانی ها، خبر از یک اتفاق شگفت انگیز در سال های آینده دارد. کسی سوال نمیکند چرا پراید ۵ میلیون تومانی ۷۰ میلیون تومان شد؟ کسی سوال نمی کند چرا زمین و مسکن در ۲۰ سال اخیر ده ها و صدها برابر شد.

پیش بینی اقتصاد ایران ۱۴۰۰
روند ۱۰ سال اخیر سکه بهار آزادی را مشاهده می کنید که هدف ۱۰ میلیون تومانی (سقف کانال) را پیش رو دارد

همه سوال میکنند چرا قیمت فلان سهم که فقط یک سوله و زمین و تولیدات محدود دارد، چند ده برابر شده است و این با اقتصاد همخوانی ندارد!! این تفسیرهای تخیلی، هر روز در حال افزایش است و بعضی ها با این تحلیل، از بورس فرار میکنند و تنها تماشاچی سودهای دیگران در بازه بلند مدت و شنونده های اخبار اقتصادی و رشد بورس هستند.

امسال، سال شگفت انگیز بورس ایران است. بیش از ۲۵ شرکت، عرضه اولیه خواهد شد و بخش قابل توجهی از سرمایه های دولت وارد بورس می شوند و مردم می توانند سهامدار شرکت ها و نهادهایی شوند که قبلا سهامی خاص بود. نهادهای زیر مجموعه دفتر رهبری و مراکز نظامی و دولتی، امسال در فرابورس عرضه می شوند و شاهد انفجار فرابورس خواهیم بود.

اتفاقات شگفت انگیزی در بازار بورس در حال رقم خوردن است. به هر حال، تاریخ در بورس تکرار می شود. برای حضور فعالانه در اقتصاد ایران و جهان در قرن بیست و یکم، تفکرات سنتی متعصبانه، باید جایگزین تفکرات شفاف دانش بنیان فناورانه قرن جدید شود. اقتصاد سال های آینده را حتما الگوریتم ها، متحول خواهند کرد. خود را برای این دنیای جدید از امروز آماده کنیم. بورس، بزودی بخشی از سبک زندگی ایرانیان خواهد شد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۳ نظر

ورود

  • فرشاد تیر ۸, ۱۳۹۹

    جناب زمانی به نظرتون، اصلاحی که در شاخص داریم مثل اصلاح قبلی دو هفته طول می‌کشه یا در حد دو سه روز به پایان میرسه؟

    • علی زمانی تیر ۹, ۱۳۹۹

      جناب فرشاد، اصلاح چه ۳ ساعت باشه چه ۳ روز و چه ۳ هفته، اهمیتی ندارد. چرا؟ چون بورس ایران با دلار ۲۰ هزار تومانی و حجم روزانه معاملات ۱ میلیارد دلاری و ۶۰ میلیون دارنده کدبورس، محکوم به صعود است.
      لذا استراتژی بلند مدتی ها، لنگ اصلاح ساعتی و روزانه و هفتگی نیست.
      سهامداری بفرمایید با خیال آسوده

      • علیرضا تیر ۹, ۱۳۹۹

        آقای زمانی لطفا در مورد ETF های جدید که قرار هست در آینده عرضه بشه هم مطلب بگذارید . با تشکر

    • شهروند آبان ۱۱, ۱۳۹۹

      لطفا دلار امریکا را در ایران چنان بی ارزش کنید وزیر پول ایران بیاورید تا امریکا درس عبرت بگیرد ارزش پول ملی مشکل ایران هست نه بورس

  • saeed تیر ۹, ۱۳۹۹

    واقعا این نویسنده کوچکترین اطلاعی از اقتصاد و تاریخ نداره آدم فک میکنه یه یه نفر با مدرک سیکل متن رو نوشته! دوست عزیز شاید چاپ نکنی ولی میدونم میخونی برو تاریخ رو بخون برو بورس رو تو دهه ۹۰ تو آمریکا بررسی کن که مردمش وام میگرفتن میرفتن تو بورس برو ببین چندبار بورس آمریکا به اون عظمت ریخت … انقد مردم رو وسوسه بورس نکنید این مردم ندارن همون دو ریال هم سر بی اطلاعی شما به باد ندن … یه زمانی شاخص ۸ میلیون و ده میلیون میگفتی که گویا دوستان بهت درباره شاخص توضیح دادن و متوجه شدی یعنی چی …. حالا سوال اینه اگه فردا خدایی نکرده بورس ریخت شما جوابگوی چند نفر هستید؟ بخدا قسم من آرزومه بورس نریزه بر عکس تمام تاریخ ارزش پول ما بره بالا دلار بیاد پایین بورس هم بره بالا ولی شما یه کشور رو مثال بزن که اینطور شده

    • علی زمانی تیر ۹, ۱۳۹۹

      بنده که مدرک سیکل دارم
      اما شما که دکترای اقتصاد دارید، به جای آسمان و ریسمان ، تحلیل حرفه ای ارائه دهید
      بورس، طبق فاند، محکوم به صعود است. ۸ میلیون واحد نزدیک تر از آن چیزی است که فکرش را می کردند.

      • حامد مهر ۹, ۱۳۹۹

        بورس سقوط کرد. شلخص هشت ملیونی رو هم دیدیم. اینجور مطالب فضایی مثل محکوم به صعود رو نزارید مردم وسوسه بشن

        • علی زمانی مهر ۱۰, ۱۳۹۹

          حاج حامد زرنگ 🙂
          بورس سقوط نکرد. اصلاح کرد. چی؟ اصلاح. آورین. بین اصلاح (pullback) و سقوط، بین زمین تا مریخ فاصله است.
          شاخص کل ۸ میلیونی را گفتیم کی بهش میرسیم؟ فردا صبح یا محدوده بهار ۱۴۰۱ شمسی؟ جان؟ آورین.
          تحلیل های فضایی خود را برای دوستان خودتان بگذارید. اینجا حرف مستند و مستدل و علمی دارید درخدمتیم.

    • Rr مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

      دمت گرم چه نظری دادی حرف تو شد??

  • بهروز مهر ۱۷, ۱۳۹۹

    جناب زمانی حمایت خودشون رو از دولت تدبیر و امید علنا بیان فرمودن،همه گرونی ها تقصیر احمدی نژاد بود ،احمدی نژاد دلار چندی رو تحویل جناب روحانی دادن؟؟؟؟!!!! الان دلار چنده؟؟!!!! خوبی برادر؟؟؟؟

  • بهروز مهر ۱۷, ۱۳۹۹

    متاسفم واسه سایتتون که حتی اجازه درج نظر هم نمیدین،دروغ گوهای کثیف

  • محسن بهمن ۴, ۱۳۹۹

    آقای زمانی حالا دیدی اندازه یک سیکل هم سواد نداری.دیدی که بورس چه سقوط وحشتناکی کرد.برو یکم درس بخون اقتصاد یاد بگیر .این همه مردم رو وسوسه کردی بزن تو بورس که چی که بورس محکوم به صعوده حالا چی.ملت بیچاره شدن چون امثال تو تو این مملکت کم نیستن.احمق

    • علی زمانی بهمن ۴, ۱۳۹۹

      از تحلیل علمی شما درباره بورس سپاسگزارم.
      گول ریزش دستوری را نخورید
      موفق باشید