تولید ماسک و دستکش؛ کسب و کار پر سود دوران کرونا

تولید ماسک و دستکش؛ کسب و کار پر سود دوران کرونا

کرونا در مرداد ۹۹، همچنان روزی ۲۰۰ نفر از ایرانیان را به کام مرگ می کشاند. متاسفانه استفاده از ماسک و دستکش، هفته به هفته در حال فراموشی است. این به معنای در پیش بودن قربانیان بیشتر در نیمه دوم سال است.

تعویق کنکور سراسری ۹۹ در هاله ای از ابهام است و بیش از ۲۰۰۰ نفر از داوطلبان آزمون دکتری ۹۹ ، عطای دکترا در سال ۹۹ را به لقایش بخشیدند. وضعیت کرونا حداقل تا تابستان سال ۱۴۰۰ شمسی ادامه دارد و مشخص نیست که انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ را مثل انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان ۹۹ آمریکا، تحت تاثیر قرار دهد یا خیر. المپیک ۲۰۲۱ و جام جهانی ۲۰۲۲ نیز وضعیت مبهمی دارد. کووید ۱۹ هنوز حریف می طلبد!

به هر حال، همه فاکتورهای بنیادین سیاسی و غیر سیاسی مبین این واقعیت است که باید دوران کرونا و پسا کرونا را جدی گرفت. در دوران کرونا، همچنان ماسک و دستکش، نیاز روزافزون ایرانیان و سایر ملت ها می‌باشد. تولید ماسک سه لایه در کشور از ۱۵۰ هزار عدد در روز به ۳ میلیون عدد طبق اعلام وزارت بهداشت رسیده است. اما هنوز ایران و جهان، نیازمند ماسک و دستکش است.

کرونا پس از جنگ جهانی دوم در اواسط قرن بیستم میلادی و بمباران هسته ای ناکازاکی و هیروشیما توسط ارتش آمریکا، مرگبار ترین اتفاق ۷۰ سال اخیر جهان است. اتفاقی که سبب شده ظرف چند ماه اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار شهروند کره زمین، جان خود را از دست بدهند و میلیون ها نفر در تب کرونا، روزهای سختی را سپری کنند.

کرونا، واقعیت های بسیاری در اقتصاد، سیاست، بهداشت و صنعت افشا کرد. نشان داد که تا چه اندازه دنیا،‌ نیازمند مشارکت گسترده در مقابله با بیماری و ارتقا بهداشت عمومی است و سیاست های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، تا چه اندازه باید به اصلاح و ارتقا پروتکل های موجود، اهتمام ورزند.

کرونا نشان داد که کسب و کارها و فعالیت های دورکاری در عصر دیجیتال، یک الزام است. نه فقط بخاطر کاهش هزینه های سربار و کاهش آلودگی هوا، بلکه بخاطر بیماری های واگیرداری که می تواند یک شهر، یک ملت، یک قاره را به تباهی بکشاند.

عصر پسا کرونا، موضوع مقالات و پایان نامه ها دکترا و پسا دکتری و موضوع داغ داووس ۲۰۲۱ میلادی به بعد خواهد بود. دانشگاه ها ومراکز تحقیقاتی بسیاری از پایان کرونا، به دنبال بررسی اکوسیستم جهان پسا کرونا خواهند بود و استفاده حداکثری از سرمایه انسانی که بر خلاف سابق، فاصله کمی با هم ندارند.

یکی از کسب و کارهای جذاب عصر کرونا و پسا کرونا، حتما فریلنسری و درآمد اینترنتی است. خواه سرمایه گذاری در بورس ایران باشد،‌خواه فارکس، ارز دیجیتال، تولید محتوا، طراحی اپ و غیره. کار دیگر، تولید لوازم پزشکی است. بعضی ها تصور می کنند که برای تولید محصولات پزشکی و فعالیت در صنعت لوازم پزشکی، بایستی کارگاه ها و کارخانجات عریض و طویل داشت و سرمایه هولناکی برای این کار نیاز خواهد بود و دریافت استانداردها، سالها طول می کشد!

خط تولید ماسک و دستکش

دنیا، با کمبود ماسک و دستکش و ژل ضد عفونی کننده و گان و این چیزها مواجه است. از استرالیا تا سوئد، از ایتالیا تا آمریکا. همه با کمبود روبرو هستند. کرونا نشان داد که چه اندازه  این لوازمی که پیش از شیوع کرونا، حتی مجانی هم افراد حاضر به دریافت و نگهداری و استفاده نبودند،  اکنون به گوهرهای کمیاب مبدل شده اند.

طبق اعلام سایت npr در فروردین ۱۳۹۹، چین روزانه ۲۰۰ میلیون ماسک تولید می کند و به واسطه صادرات ماسک N95 ظرف چند ماه اخیر به سراسر جهان، درآمد سرشاری نصیب اقتصاد چین شد.

مشخص نیست که موج دوم کرونا چه زمانی استارت می خورد و جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی هم با تراژدی تلخ کرونا مواجه می شود یا خیر. مشخص نیست. ویروس منحور مرموز کووید ۱۹، همچنان رفتار ناشناخته دارد و این ناشناختگی، اوضاع را برای تحلیل گران و پزشکان و مردم و سیاستمداران سخت کرده است.

full automatic non woven disposable surgical mask

به هر حال، این ۳ محصول مورد نیاز عصر کرونا، نه فناوری فوق پیشرفته  نیاز دارد و نه متریال های عجیب و غریب که در دسترس نباشد.

خرید خط تولید و فراهم کردن فضایی برای استقرار خط تولید دستکش و ماسک و ژل و ابزارهایی برای بسته بندی و نگهداری متریال تولید این محصولات مورد نیاز عصر کرونا، هزینه مافوق تصور من و شما نیاز ندارد. نیاز به بودجه های میلیاردی و اخذ مجوزهای بسیار سخت نیست.

بعضی از خط تولید دستکش یک بار مصرف فریزری، قادر است ۶۰  تا ۱۲۰ دستکش در دقیقه تولید کند. یعنی ساعتی حدودا ۳۶۰۰ تا ۷۲۰۰ دستکش. در طول ۱۰ ساعت، بین ۳۶ هزار تا ۷۲۰۰۰ هزار دستکش فریزری تولید می شود که در ماه، ۱ میلیون تا ۲ میلیون دستکش می شود. محصولاتی که در بازار است، بسته های ۱۰۰ تایی دستکش است.

یعنی می توان در طول ماه، حداقل ۱۰ هزار بسته ۱۰۰ تایی دستکش فریزر تولید کرد. دستکش فریزر هم به درد قنادی و قصابی و پزشک و بیمار میخورد هم به درد دوران کرونا و پسا کرونا. تا ابد الدهر هم ۸ میلیارد جمعیت کره زمین به دستکش یک بار مصرف فریرزی نیاز دارد.

مواد اولیه خط تولید دستکش فریزری یک بار  مصرف ، رول کیسه فریزری شصت تا هشتاد سانتی متر است که به مدد پالایشگاه ها و پتروشیمی کشور، این محصول در داخل  کشور در دسترس علاقمندان به کارآفرینی در این حوزه است. خط تولید دستکش فریزری یک بار مصرف، نیاز به برق تک  فاز یا سه فاز دارد که امکان تهیه آن در همه  استان های کشور آسان است. هزینه خیلی زیادی هم ندارد. شما با ۵۰ متر مربع جا، می توانید با کم تر از ۲ میلیارد ریال، چنین دستگاهی را دراختیار داشته و تولید کنید.

سیستم شمارش خودکار و میکرو کامپیوتر و صفحه نمایش میکرو برای کنترل فرآیند، بخشی از امکانات جدید برخی از خطوط تولید دستکش یک بار مصرف فریزری است.

دستکش های پلی اتیلن، همان طور که تا کنون بارها استفاده کردید، سایز خاصی ندارد و انعطاف بالا داشته و استفاده  از آن اسان است.

دستگاه های تولید ماسک اتوماتیک چند لایه به دلیل پیچیدگی کار و فرآیندی که در تولید ماسک نیاز است، هم دستگاه های بزرگ تری است به نسبت دستگاه تولید دستکش و هم قیمت بالاتری دارد. معمولا خط تولید ماسک اتوماتیک چند لایه بیش از نیم تن وزن داشته و قریب به ۵۰ متر مربع طول و عرض آن است.

دستگاه های تولید ماسک اتوماتیک، انواع مختلفی دارد که با مراجعه به تولید کنندگان معتبر داخلی، می توانید بر اساس بودجه خود، اندازه مشخصی را انتخاب کنید و در کارگاه کوچکی، پس از اخذ مجوزات لازم، تولید ماسک بهداشتی را در دستور  کار قرار دهید. معمولا برق ۲۲۰ ولت با ۳ کیلو وات مورد نیاز خواهد بود.

دستگاه های تولید ماسک اتوماتیک معمولا بیش از ۲۰۰۰ ماسک در دقیقه تولید می کند. متریال آن، الیاف نانو یا پارچه های ضد رطوبت نظیر پروپیلن است که در ایران یافت می شود.

در خرید دستگاه های تولید ماسک اتوماتیک سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که فرآیند پرس اولتراسونیک داشته و تونل استریل با اشعه یو وی برای استریل کردن ماسک انجام شود و سیستم کنترل پی ال سی آن هم دقیق کار کند. معمولا می تواند با چند روز آموزش و اختصاص کم تر از ۱ میلیارد تومان بودجه، چنین خط تولیدی را خرید و در این زمینه مشغول به فعالیت شد.

اخد وام های کم بهره از نظام بانکی و صندوق های کارآفرینی و نوآوری و مشارکت با شرکت های دانش بنیان  در پارک های فناوری برای خرید خط تولید ماسک و دستکش و ژل ضد عفونی ، پیشنهاد می شود.

توجه داشته باشید که دنیا همیشه به ماسک تک لایه و چندلایه و ژل ضد عفونی و دستکش نیاز دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا قیمت خرید این محصولات، به نسبت تولید آن، باور نکردنی است. . . .

ضمنا  خرید خط تولید اتوماتیک بسته بندی ماسک و دستکش، با کم تر از ۱۰۰ میلیون تومان امکان پذیر است.

اطلاعات فروشندگان و تولید کنندگان معتبر خط تولید ژل ضد عفونی، ماسک و دستکش را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت خود استعلام کنید. برای اخذ مجوز تولید ماسک و دستکش باید به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت مراجعه کنید. این مسیر، آن قدری که خیلی ها تصور می کنند، سخت و پیچیده نیست.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • امید مهر ۱۲, ۱۴۰۰

    سلام …. برای ماسک بریم جهاد کشاورزی ؟؟؟؟ مگه گاویم ؟ ههههههههه حاجی اشتباه رو اصلاح کنید وزرات جهاد کشاورزی رو ب صنعت معدن تغییر بدین :)))))))) چاکرم