بعد از رابطه زناشویی چه کنیم؛ ۷ نباید بعد از رابطه جنسی

بعد از رابطه زناشویی چه کنیم؛ ۷ نباید بعد از رابطه جنسی

در اولین دقایق بعد از پایان رابطه جنسی سیلی از هورمون های آرامش بخش روانه ی بدن می شود که می توانند حالت خواب آلودگی و آرامش ایجاد می کنند. اما حتی اگر احساس خستگی و خواب آلودگی می کردید هم بایدها و نبایدهایی هست که رعایت آن ها بعد از رابطه جنسی برای حفظ سلامتی ضروری است. در ادامه در مورد کارهایی صحبت خواهیم کرد که هرگز نباید بلافاصله بعد از رابطه زناشویی انجام دهید.

۱- ادرار کردن را فراموش نکنید

بعد از رابطه زناشویی چه کنیم

شاید با حال و هوای عاشقانه و اغوا کننده ی بعد از رابطه زناشویی چندان سازگار نباشد که بخواهید بلافاصله از همسر خود جدا شوید و به دستشویی روید، اما تخلیه ی مثانه بعد از رابطه جنسی، به ویژه برای زنان بسیار مهم است.

پزشکان این کار را واجب می دانند چون برقراری رابطه جنسی می تواند باعث ورود باکتری ها به داخل مجرای ادرار شود، مسأله ای که می تواند منجر به عفونت مثانه یا مجرای ادرار شود.

به گفته ی متخصصان، بعد از پایان رابطه زناشویی خوب است که مثانه ی خود را تخلیه کنید چون برقراری رابطه جنسی به انتقال باکتری ها از ناحیه ی مقعد به واژن/ مجرای ادرار کمک می کند. با ادرار کردن، این ناحیه تخلیه می شود و به این ترتیب ریسک بروز عفونت کاهش پیدا می کند.

۲- از محصولات معطر برای تمیز کردن ناحیه ی تناسلی استفاده نکنید

گرچه این روزها اغلب شوینده ها و محصولاتی که برای ناحیه ی تناسلی استفاده می شوند معطر هستند، اما این محصولات می توانند باعث تحریک شدن پوست داخلی و بیرونی اندام های تناسلی شوند و به ویژه زنان باید از استفاده از این محصولات بعد از رابطه زناشویی خودداری کنند.

پزشکان استفاده از صابون ها و محصولات معطر را توصیه نمی کنند چون این محصولات می توانند جمعیت باکتری های مفید و نرمال واژن را تغییر دهند. در واقع بهترین کار این است که اندام تناسلی خود را با آب گرم شستشو دهید. استفاده از هر گونه چیز خارجی، مثل اسباب بازی های جنسی، ژل ها، کرم ها و روان سازها می تواند فلور نرمال اندام های تناسلی (باکتری های مفیدی که داخل این اندام ها زندگی می کنند و سدی دفاعی در برابر عفونت ‌های ادراری تناسلی هستند) را برهم زند، مسأله ای که می تواند باعث رشد بیش از اندازه ی باکتری های مضر یا قارچ در این ناحیه شود.

روتین بهداشتی بعد از رابطه جنسی هر چه ساده تر و ملایم تر باشد بهتر است. این کار شما را مطمئن می سازد که اندام تناسلی خود را با رایحه ها و مواد شیمیایی اذیت نمی کنید.

۳- از دوش واژن خودداری کنید

گرچه بسیاری از خانم ها تصور می کنند دوش واژن روشی سالم و بی خطر برای جلوگیری از بارداری یا ابتلا به بیماری های مقاربتی است، اما کارشناسان همگی بر سر مضر بودن دوش واژن توافق نظر دارند چون این کار باعث تغییر فلور نرمال واژن و بالا رفتن ریسک عفونت مجرای ادرار، عفونت های قارچی و عفونت باکتریایی واژن (واژینوز باکتریال) می شود، بیماری ای که در اثر التهاب واژن به دلیل افزایش جمعیت باکتری های این ناحیه به وجود می آید.

به گفته ی متخصصان، دوش واژن، فلور نرمال این ناحیه را از بین می برد، مسأله ای که واژن را در برابر هر گونه باکتری یا قارچی یا هر چیزی که ممکن است سهواً وارد این ناحیه شود، آسیب پذیر می سازد.

۴- تمیز کردن اسباب بازی های جنسی را فراموش نکنید

همانطور که تمیز کردن بدن بعد از رابطه زناشویی واجب است، شستشوی اسباب بازی های جنسی را هم نباید از قلم انداخت.

اسباب بازی های جنسی معمولاً از مواد مصنوعی ساخته می شوند و می توانند به محلی برای انباشت باکتری ها تبدیل شوند. تمیز نگه داشتن آن ها ریسک بروز عفونت را کاهش خواهد داد.

برای تمیز کردن اسباب بازی های جنسی باید به دستورالعمل شستشوی آن ها توجه داشته باشید، با این حال کارشناسان توصیه می کنند در صورت امکان، اسباب بازی ها را با آب گرم و یک شوینده ی ملایم تمیز کنید.

۵- از پوشیدن لباس زیر یا هر گونه لباس تنگ خودداری کنید

پوشیدن هر گونه لباس تنگی بلافاصله بعد از رابطه جنسی می تواند مضر باشد.

به گفته ی کارشناسان، از آنجایی که بعد از برقراری رابطه جنسی مایعات بدنی زیادی در ناحیه ی تناسلی جمع می شود و سایشی که در حین رابطه رخ می دهد باعث انتقال باکتری ها به قسمت های مختلف این ناحیه می شود، بهتر است اجازه دهید اندام های تناسلی تخلیه شوند و هوا بخورند.

در واقع کارشناسان توصیه می کنند بلافاصله بعد از پایان رابطه زناشویی یا چیزی نپوشید یا تنها یک لباس گشاد بپوشید تا بدن بتواند به طور طبیعی کمی خود را پاکسازی کند.

۶- صحبت درباره ی سلامت جنسی همسرتان را به بعد از رابطه موکول نکنید

دادن تست بیماری های مقاربتی به طور منظم یکی از بخش های ضروری زندگی جنسی هر فردی است اما شما نباید برای داشتن یک گفتگوی صریح و صادقانه با همسرتان درباره ی نگرانی های خود تا بعد از رابطه جنسی صبر کنید.

به گفته ی کارشناسان، صحبت درباره ی دادن آزمایش بیماری های مقاربتی با شریک جنسی خود امری ضروری است، بنابراین اگر شما آزمایش داده اید و نتیجه ی آن را هم دریافت کرده اید، از همسر خود بخواهید که او هم آزمایش دهد.

۷- از مشغول کردن خود با تلفن همراه یا تلویزیون خودداری کنید

حتی اگر تصمیم ندارید مدت زمان بیشتری را بعد از رابطه زناشویی در آغوش همسرتان بگذرانید یا لازم است بلافاصله بعد از پایان رابطه جایی بروید، بهتر است بعد از رابطه جنسی بلافاصله سراغ تلفن همراه خود یا تلویزیون نروید.

لحظات بعد از رابطه زناشویی می توانند فرصت بسیار خوبی برای پیوند دادن شما وهمسرتان با یکدیگر باشند.

شمما با معطوف کردن توجه خود به شریک جنسی تان می توانید صمیمیت بیشتری به رابطه ی خود دهید. یکی از هورمون هایی که بعد از رابطه جنسی در بدن تولید می شود، اکسی توسین است که یک هورمون پیوند دهنده است.

وقتی با همسرتان رابطه جنسی برقرار می کنید، مقدار زیادی هورمون های دوپامین و اکسی توسین در بدن تولید می شود. این مسأله بین آن سیستم های عصبی بدن ارتباط ایجاد می کند که در حال پردازش حالت های چهره و صدای شما و سیستم پاداش مغز هستند.

گشت زدن در شبکه های اجتماعی یا تماشای تلویزیون، احتمال برخورداری از احساس خوشی و لذتی که بعد از رابطه زناشویی به وجود می آید را کم می کند، پس تلاش خود را برای لذت بردن از آن بکنید.

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود