۱۰ موشک ضد تانک هدایت شونده برتر و ویرانگر جهان [قسمت اول]

۱۰ موشک ضد تانک هدایت شونده برتر و ویرانگر جهان [قسمت اول]

موشک های ضد تانک هدایت شونده برای نابودی تانک ها و خودروهای زرهی سنگین طراحی شده اند. شاید بسیاری از شما از خود پرسیده باشید که مرگبارترین سیستم موشکی هدایت شونده ضد تانک کدام است. در ادامه این فهرست می خواهیم شما را با بهترین این سیستم ها که اکنون در سرویس وجود دارند آشنا کنیم که نمونه های سوار شده بر روی خودروها و هلیکوپترهای نظامی را شامل نمی شوند. نکته کلیدی در مورد ۱۰ موشک هدایت شونده ضد تانک های این فهرست، قدرت نفوذ و برد آن ها بوده است هر چند شیوه هدایت نیز مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود اولویت اصلی بر ویژگی پیشرفته شلیک کن و فراموش کن و قابلیت نفوذ در زره است.

بهترین موشک های ضد تانک جهان

۱- موشک هدایت شونده ضد تانک MMP  (فرانسه)

MMP در واقع یک موشک هدایت شونده ضد تانک نسل پنجمی متعلق به فرانسه است. این موشک برای تامین نیازهای ارتش فرانسه طراحی شده و اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی گردید هر چند ۵ سال بعد به خدمت ارتش کشور درآمد. MMP یک موشک چندمنظوره است که می توان علاوه بر تانک ها، مواضع و استحکامات دشمن و حتی سربازانی که درون ساختمان های مستحکم پناه گرفته اند را هدف قرار دهد. برد این موشک ۴ کیلومتر بوده و قدرت نفوذ در زرهی به قطر ۱ متر فولاد را دارد. همچنین این سیستم از قابلیت شلیک کن و فراموش کن یا همان خاصیت نقطه زنی برخوردار بوده و بعد از فشردن ماشه یا گزینه شلیک دیگر لازم نیست که اپراتور آن را راهنمایی کند. البته در این سیستم ضد تانک، اپراتور می تواند موشک را به صورت دستی و تا زمان برخورد به هدف نیز راهنمایی کند. سیستم موشکی MMP برای استفاده در فضاهای سرپوشیده مناسب است.

بهترین موشک های ضد تانک جهان

۲- موشک هدایت شونده ضد تانک OMTAS (ترکیه)

سیستم موشکی ضد تانک OMTAS که با نام Mizrak-O نیز شناخته می شود اولین سیستم موشکی ضد زره برد متوسط ساخت ترکیه با قابلیت حمل توسط نفر است. توسعه این سیستم از سال ۲۰۱۰ آغاز شده و روی کاغذ به عنوان یک سیستم موشکی ضد تانک هدایت شونده نسل چهارمی شناخته می شود. به نظر می رسد که این سیستم با الهام از سیستم های TOW-2B ایالات متحده و Spike MR اسرائیل ساخته شده و یک سلاح بسیار پیشرفته به شمار می آید. سیستم OMTAS برای نابود کردن تانک های بزرگ دارای زره واکنشی انفجاری طراحی شده است که بردی ۴ کیلومتری داشته و می تواند تا ۱ متر در زره واکنشی انفجاری نفوذ کند. موشک این سیستم دارای قابلیت هدایت مادون قرمز بوده و از قابلیت شلیک کن و فراموش کن و همچنین قابلیت شلیک کن و هدایت کن نیز برخوردار است. سیستم OMTAS توان حمله از بالا یا به صورت مستقیم را داراست.

بهترین موشک های ضد تانک جهان

۳- موشک هدایت شونده ضد تانک Spike LR2 (اسرائیل)

سیستم موشکی ضد تانک Spike LR2 از نسل پنجم این سلاح بوده و نسل جدید سیستم بسیار موفق و کارآمد Spike LR به شمار می آید که به بیش از ۳۰ کشور جهان، از جمله کشورهای عضو ناتو، صادر شده بود. سیستم جدید LR2 نسبت به نسخه پیشین دارای برد و قدرت نفوذ بیشتری در زره است. این سیستم برای استفاده توسط نیروهای پیاده و خودروهای جنگی سبک طراحی شده اما امکان استفاده از آن روی هلیکوپتر و هاوکرافت نیز وجود دارد. علاوه بر اسرائیل، این سیستم ضد تانک در استرالیا، استونی، آلمان، لتونی و اسلواکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برد سیستم Spike LR2 بیش از ۵.۵ کیلومتر است و در صورتی که از هلیکوپتر پرتاب شود برد آن با استفاده از ارتباط داده ای بی سیم به ۱۰ کیلومتر افزایش می یابد.

این سیستم از هدایت تصویر مادون قرمز استفاده کرده و دارای یک سیستم جستجوگر مادون قرمز جدید دارای حسگر شناسایی و تعقیب هدف هوشمند و قابلیت های هوش مصنوعی است. سیستم Spike LR2 برای نابود کردن سیستم های با قابلیت زرهی و حفاظتی فعال طراحی شد و امکان حمله به اهداف از سمت بالا را نیز داراست. امکان استفاده از قابلیت شلیک کن و فراموش کن یا حالت هدایت دستی در این سیستم وجود دارد که می تواند تا ۹۰ سانتیمتر در لایه فولادی پشت زره انفجاری واکنشی نفوذ کند. همچنین این موشک دارای امکان استفاده از کلاهک انفجاری چندمنظوره برای نابود کردن ساختمان ها، استحکامات و سنگرهای دشمن است. سیستم موشکی Spike LR2 تا ۲۰ سانتیمتر در بتن تقویت شده نفوذ کرده و در داخل آن منفجر می شود. همچنین کلاهک چندمنظوره می تواند در نابود کردن خودروهای زرهی سبک نیز به کار گرفته شود.

بهترین موشک های ضد تانک جهان

۴- موشک هدایت شونده ضد تانک Javelin (ایالات متحده)

سیستم FGM-148 Javelin یک سیستم ضد تانک نفرپرتاب با قابلیت شکیک کن و فراموش کن ساخت ایالات متحده است که در اواسط دهه ۱۹۹۰ جایگزین سیستم M47 Dragon شد. Javelin به بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله استرالیا، فرانسه و بریتانیا صادر شده است. در حال حاضر این سیستم یکی از پیشرفته ترین سیستم های موشکی هدایت شونده ضد تانک با قابلیت حمل توسط نفر است که توانایی نابودی هر تانکی را دارد هر چند می توان از آن برای هدف قرار دادن هلیکوپترها در ارتفاع کم نیز استفاده کرد. تنها تعداد معدودی از سیستم های ضد تانک موجود را می توان با این سیستم مقایسه کرد، از جمله سیستم اسرائیلی Spike. سیستم Javelin یک سلاح با قابلیت شلیک کن و فراموش کن است که توسط نفر حمل شده و دوش پرتاب است اما می توان آن را روی یک پایه یا خودروهای زرهی چرخدار یا زنجیری نیز نصب کرد. استفاده از این سیستم نیازمند دو خدمه است. سیستم Javelin دارای قابلیت پرتاب هدایت شونده مادون قرمز است که پیش از شلیک روی هدف قفل کرده و در طول پرواز به صورت اتوماتیک به سوی هدف می رود.

در حین پرواز موشک می توان موشکی دیگر را شلیک کرد که حدود ۱۵ ثانیه زمان می برد یا خدمه می توانند محل شلیک را ترک کنند. این سیستم قابلیت حمله از بالا و به صورت مستقیم را داراست که مورد اول برای نابودی تانک ها بسیار مفید است زیرا تانک ها در قسمت بالای خود سیستم زرهی محافظتی چندانی نیستند. در سیستم هدفگیری مستقیم نیز موشک به صورت مستقیم و رودررو به سمت هدف می رود که برای نابودی ساختمان ها و استحکامات یا حتی تجمع نیروهای دشمن استفاده می شود. موشک Javelin دارای کلاهک دوگانه است که کلاهک اول برای منفجر کردن زره واکنشی انفجاری و کلاهک دوم برای نفوذ در زره اصلی طراحی شده است. این موشک توان نفوذ در ۸۰ سانتیمتر زره فولادی را داشته که باعث می شود تمامی تانک های امروزی در برابر آن آسیب پذیر باشند. نهایت برد سیستم Javelin اما تنها ۲.۵ کیلومتر بود هر چند اخیراً نمونه هایی با برد نزدیک به ۵ کیلومتر نیز تولید شده است. نسخه FGM-148F مجهز به کلاهک چندمنظوره است که در نابود کردن نیروهای دشمن، خدمه سلاح، ساختمان ها و خودروهای سبک زرهی و خودروهای غیرزرهی بسیار کارآمدتر است.

بهترین موشک های ضد تانک جهان

۵- موشک هدایت شونده ضد تانک HJ-12 (چین)

HJ-12 نسخه چینی کپی شده از Javelin آمریکایی است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شده است. این موشک چینی دارای ویژگی ها و قابلیت هایی مشابه سیستم موشکی ضد تانک پایه FGM-148A Javelin است که به عنوان یک گزینه صادراتی ارزان تر در مقایسه با نسخه اورجینال آمریکایی معرفی شد. این موشک بردی ۲.۵ کیلومتری داشته و تا ۸۰ سانتیمتر در زره فولادی بعد از زره واکنشی انفجاری نفوذ می کند. این سیستم از سیستم هدایت مادون قرمز مشابه نسخه آمریکایی استفاده کرده و از بالا به اهداف خود حمله می کند. البته تعداد موشک های هدایت شونده ضد تانک زیادی از روی نسخه های آمریکایی در چین تولید شده که بیشتر برای صادرات بوده است؛ از جمله موشک های هدایت شونده ضد تانک TS-01 و GAM-100 که بسیار شبیه HJ-12 هستند.

بیشتر بخوانید: موشک ضد تانک جدید ایالات متحده که قاتل اهداف متحرک دریایی و زمینی است

منبع: military-today
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • Alizu اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹

    مثل اینکه روزیاتو خیلی بدهکاره یه عده ست! کلا خبری از تولید داخلیاش نمیزنه!

    • tank oprator آذر ۱۹, ۱۳۹۹

      عزیزم اولا درست صحبت من دوما اصلا اون که میگی جزو ۱۰ تای برتر هست یانه سوما حرف شما یبخشیش درسته چون اصلا این مطلب کامل نیست

      • شاهرخ بهمن ۲۷, ۱۳۹۹

        ب چنین نظراتی اصلن نباید توجه کرد ! طرف از مرحله پرته

      • ابوالفضل بهمن ۳, ۱۴۰۱

        شما برو عملکرد موشک های طارم توی لبنان مقابل تانکای مرکاوا ببین(با وجود اینکه تکنولوژی بیست سال پیش ایرانه و ذلان موشکای دهلاوبه و بهتر هم اومده)بعد بیا اینجا از سیستم کپی شده ترکیه حرف بزن

  • رضا دی ۱۹, ۱۴۰۱

    موشک های ضد تانک ایران بهتر هستش

  • صادق اسفند ۱۴, ۱۴۰۱

    راه مقابله با این دشمن هایی که سلاح دوش پرتاب ضد تانک دارند :
    حمله هوایی با پهپاد ها
    تک‌ تیرانداز ها (sniper)

  • صادق شهریور ۲۲, ۱۴۰۲

    روزیاتو فکر کنم از فرانسه یه پولی برای تبلیغ گرفتی نه؟

    جاولین که بهترین موشک ضد تانک هستش و تمام تانک های روسی رو هم تو اوکراین قلع و قمع ساخت
    نوشتی رتبه ۴؟

    اون وقت برای مقاله بهترین دوش پرتاب ها ۱ تا ۳ فرانسه انتخاب شده؟!!!
    که هنوز تجهیزات فرانسوی حتی یه انهدام تانک و شکار زرهی موفق هم نداشته