جزییات فروش سهام از طریق صندوق قابل معامله از ۱۴ اردیبهشت

جزییات فروش سهام از طریق صندوق قابل معامله از ۱۴ اردیبهشت

صندوق قابل معامله (ETF) بخشی از واقعیت های بازار سرمایه ایران است که در روزهای پایانی سده سیزدهم هجحری شمسی با بیش از ۱۲  میلیون دارنده کد بورس و حجم روزانه معاملات بیش از ۱ میلیارد دلار، آینده رویایی را برای پر بازده ترین بورس خاورمیانه رقم زده است.

اردیبهشت ۹۹ یکی از اردیبهشت های تاریخی بورس ایران است. حجم روزانه معاملات به یک میلیارد دلار رسیده است و شاخص کل چند قدم تا فتح کانال رویایی ۱ میلیون واحد، فاصله دارد. حجم معاملات بورس از فروردین ۹۹ تا هفته دوم اردیبهشت ۹۹، به اندازه کل حجم معاملات بورس در سال ۹۸ بود. صدور صدها هزار کد بورس ظرف ۶ هفته اول سال ۹۹ از عصر جدید بورس ایران خبر می دهد.

در ۸ اردیبهشت ماه ۹۹، بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه توسط حقیقی ها وارد بازار شد که تا به امروز، بی سابقه بود. مجموع ورودی پول در اردیبهشت ماه امسال به حدود ۷۲۶۰ میلیارد تومان رسید که تقریبا برابر ورودی پول حقیقی ها در نیمه اول سال ۱۳۹۸ بود.

در بازار سرمایه، افرادی که دانش و اطلاعات کافی درباره قوانین، ساز و کارها و شیوه قیمت گذاری و خرید و فروش سهام در بورس ندارند، باید از روش های جایگزین استفاده کنند و از معاملات مستقیم، اجتناب نمایند. یکی از روش های فرعی برای حضور در بورس، استفاده از سبدگردان ها، صندوق های سرمایه گذاری و استفاده از صندوف های قابل معامله است. ریسک کمی دارد و نیاز به دانش ندارد. بازدهی معقولی در طی سال در اختیار سهامدار می کند.

صندوق های قابل معامله یا Exchange traded fund، نوعی از صندوق های سرمایه گذاری است. مثل صندوق سرمایه گذاری مسکن، صندوق سرمایه گذاری طلا، صندوق سرمایه گذاری مختلط، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت که توسط شرکت فرابورس ایران، معرفی می شود.

صندوق قابل معامله از دارایی های مختلف و متنوعی تشکیل شده و واحدهای صندوق قابل معامله مثل سایر صندوق ها، در ساعت معاملاتی، مورد داد و ستد قرار می گیرد. برای مشاهده ارزش صندوق قابل معامله بایستی به سامانه tsetmc.com رفته و اطلاعات روزانه قیمت هر بلوک صندوق قابل معامله را مشاهده کنید.

تابلو معاملات صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا که قیمت هر بلوک را مشاهده می کنید در گروه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله

صندوق قابل معامله در واقع ساختاری مشابه صندوق سرمایه گذاری مشترک mutual fund داشته و شما در ساعت معاملاتی (۹ تا ۱۲:۳۰ ) در طول هفته (به غیر از ایام تعطیل)، می توانید بلوک ها را خرید و فروش کنید. شما می توانید با داشتن کد بورس و کد معاملاتی انلاین، وارد سامانه معاملاتی کارگزاری  خود شده و نسبت به خرید یا فروش یک یا چند واحد از یک صندوق قابل معامله اقدام کنید. محدودیتی تا سقف تعیین شده توسط فرابورس، ندارید.

شما با خرید واحدهای صندوق قابل معامله ، پول و سرمایه خود را در یک صندوق سرمایه گذاری می کنید که با استفاده از یک تیم سبدگردان حرفه ای شامل متخصصان بازار سرمایه، پرتفویی از سهام را تشکیل می دهند تا بر اساس استراتژی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، بازدهی حداکثری را کسب کنند.

صندوق قابل معامله
فهرست صندوق های قابل معامله در بورس ایران را در سامانه tsetmc.com مشاهده کنید

توصیه می شود همه سهامداران، بخشی از دارایی های خود را در اختیار صندوق قابل معامله قرار دهند. این صندوق ها، ساختاری شبیه صندوق سرمایه گذاری مشترک داشته و بر خلاف صندوق سرمایه گذاری مشترک که صرفا در پایان روز و پس از محاسبه NAV می توان آن ها را خرید و فروش کرد، سرمایه گذاران قادر به خرید و فروش سهام صندوق قابل معامله در طول روز هستند و از مزیت نقدشونگی سریع نسبت به صندوق سرمایه گذاری مشترک برخوردار است.

مزیت نسبی دیگر صندوق قابل معامله به نسبت صندوق سرمایه گذاری مشترک این است که صندوق قابل معامله ، معافیت مالیاتی داشته و کم هزینه است و یکی از دلایل اقبال بازار به این صندوق ها در سال ۱۳۹۹، همین موضوع است.

صندوق قابل معامله علاوه بر مزیت های نسبی، با محدودیت هایی هم روبرو است. چون مانند سهام، معامله می شوند، قیمت آن ها مدام در حال  تغیبر است. قیمت های آن ها معمولا متفاوت از ناو معامله شده و رکن ضامن نقدشوندگی در ان ها حذف شده و رکن جدیدی به نام بازارگردان در آن فعالیت دارد.

بازارگردان ها، زمینه نقدشوندگی واحدهای سرمایه گذاری صندوق قابل معامله را فراهم می کند. وقتی عرضه کننده ای وجود نداشته باشد، نسبت به فروش یا خرید واحد تقاضا شده یا عرضه شده، مبادرت می کنند. فهرست صندوق ها را در این لینک مشاهده کنید.

انواع صندوق قابل معامله در بورس

صندوق قابل معامله در بورس به ۳ دسته: سرمایه گذاری در سهام، سرمایه گذاری مختلط و سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، تقسیم بندی می شود. کارمزدهای متفاوت و استراتژی معاملاتی متفاوت از هم دارند.

جزییات فروش سهام از طریق صندوق قابل معامله از ۱۴ اردیبهشت

فروش ۲ میلیون تومان سهام به هر کد ملی با ۲۰درصد تخفیف از ۱۴ اردیبهشت ۹۹ در سراسر کشور آغاز می شود.

در اجرای جزء (۲) بند (الف) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و مصوبات هیأت وزیران در این زمینه، وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد باقی‌مانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‏‌های البرز و اتکایی امین را واگذار نماید.

این امر از طریق پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه‌گری مالی یکم” انجام خواهد شد و فرصت بی‌نظیری برای ورود آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبری است که دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، قصد انجام آن را دارد.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف ۲۰درصدی است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‏‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

صندوق قابل معامله
نحوه خرید بلوک های قابل عرضه در صندوق قابل معامله واسطه گری یکم مالی

ضمنا برای خرید سهام از طریق صندوق قابل معامله ار ۱۴ اردیبهشت، نیازی به ثبت نام در سامانه سجام، مراجعه به دفاترپیشخوان برای احراز هویت، دریافت کد بورس و کد معاملات آنلاین ار ۱۰۶ کارگزاری سراسر کشور نیست. این برنامه، شمار فعالان بورس ایران را پیش از آزاد سازی سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر در شهریور یا آبان ۹۹، به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.

شروع پذیره‏‌نویسی از تاریخ ۱۳۹۹.۲.۱۴ و پایان پذیره‌نویسی ۱۳۹۹.۲.۳۱ خواهد بود.

پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‏‌های بورس و سامانه‏‌های آن‌لاین معاملاتی و درگاه‏‌های غیرحضوری و حضوری بانک‏‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب صورت می‏‌پذیرد.

به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، هموطنان عزیز جز در موارد ضروری از مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها و کارگزاری‌ها جداً پرهیز نموده و پذیره‌نویسی را از طریق مراجعه غیرحضوری به کارگزاری‌ها و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌های غیرحضوری بانک‌ها انجام دهند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • محمد اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹

    آقای زمانی ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون میزارید سوالی داشتم راجع به اینکه این صندوق های قابل معامله چه سبدی رو تشکیل میدن؟ مثلا همش بانکیه یا بانکی خودورویی یا فقط پالایشگاه؟ یا از هر گروه به مقدار مشخصی؟ بعدا چجوری تا دوماه این صندوق ها فروخته نمیشن ولی سود ده هستن؟(منظورم تو همون ۲ ماهی که نمیشه فرختشون هست)

    • علی زمانی اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹

      ممنونم
      صندوق قابل معامله ، به صورت بلوک است و دارای یک نماد در پرتفو شما در سامانه معاملات آنلاین شما قابل مشاهده است. تلفیقی از همه هست. این قانون را دولت تعیین کرده چون با تخفیف می فروشه.

  • mahdi اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۹

    این صندوق رکن بازار گردان نداره این به چه معنیه؟

  • صادق شمس تیر ۶, ۱۳۹۹

    سلام، روز بخیر
    آیا صندوق‌های ETF برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسبن؟ چرا؟