عرفان خان ستاره بالیوود در سن ۵۳ سالگی درگذشت

عرفان خان ستاره بالیوود در سن ۵۳ سالگی درگذشت

عرفان خان از هنرپیشه های مطرح هندی که هم در بالیوود و هم در سینمای غرب به شهرت دست یافته بود سه شنبه این هفته در سن ۵۳ سالگی درگذشت. او که به خاطر عفونت روده ای در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان Kokilaben بمبئی بستریی بود در نهایت تسلیم بیماری شد و درگذشت.

عرفان خان اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد که به تومور عصبی درون ریز مبتلاست اما بعد از طی کردن دوره درمانی فشرده و طولانی اعلام کرد که به بهبودی دست پیدا کرده و در فیلم مدرسه انگلیسی ظاهر شد که ظاهرا آخرین اثر اوست و اکران سینمایی آن در ماه گذشته میلادی به خاطر شیوع کووید ۱۹ بسیار کوتاه مدت بود.

عرفان خان بیشتر به خاطر نقش بازرس در فیلم میلیونر زاغه نشین نزد مردم جهان شناخته می شود. او همچنین از مهره های کلیدی بالیوود محسوب می شود که در فیلم هایی نظیر حیدر و مدرسه هندی نیز ایفای نقش کرده است.

عرفان خان

خان که با نام اصلی صاحبزاده عرفان علی خان در سال ۱۹۶۶ میلادی و در شهر جیپور هند متولد شد فرزند یک فروشنده تایر بود و بعد از آنکه نتوانست در بازی کریکت به موفقیت دست پیدا کند به دانشکده سینما رفت. عرفان خان در ابتدا برای پیدا کردن مسیر موفقیت در عرصه سینما با مشکل روبرو بود و با وجود آنکه نقش کوتاهی را در فیلم سلام بمبئی ایفا کرد نتوانست جایگاه خود را تثبیت کند و در عوض یک شغل معمولی در تلویزیون هند پیدا کرد. خودش در مصاحبه ای که سال ۲۰۱۳ با گاردین انجام داد اینطور گفت:

آمده بودم که ستاره سینما شوم اما در تلویزیون گیر کرده بودم.

درخشش عرفان خان بعد از آشنایی اش با کارگردان بریتانیایی آسف کاپادیا رقم خورد که فیلم جنگجو را با موضوعیت نبردهای سامورایی در هند ساخت. این فیلم که در سال ۲۰۰۲ میلادی اکران شد در ادامه به جشنواره فیلم سن سباستین راه پیدا کرد و جایزه بفتا را برای بهترین فیلم بریتانیایی دریافت نمود. طولی نکشید که خان به ستاره بسیاری از فیلم های هندی بدل شد و در اکثر آنها نقش پلیس یا افراد شرور را ایفا کرد.

عرفان خان

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم او نقش پلیس را هم در فیلم مطرح میلیونر زاغه نشین بازی کرد که هشت جایزه اسکار را از آن خود نمود. نقش پزشک در فیلم اسپایدرمن فوق العاده در سال ۲۰۱۲ و تاجر در دنیای ژوراسیک (سال ۲۰۱۵) از دیگر فیلم های اوست. او در فیلم زندگی پای که در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه اسکار شد نیز به جای بزرگسالی پای ایفای نقش کرد.

خان جایگاه بالای خود در هالیوود را هم با هنرنمایی در فیلم کمدی Piku and Hindu Medium (از آمیتاب باچان) حفظ کرد. او در این فیلم نقش تاجری را ایفا می کرد که تلاش داشت دخترش را به در یک مدرسه خوب ثبت نام کند.

خان دو فرزند پسر به نام های بابیل و آیان دارد.

یک نظر

ورود

  • مجی اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹

    روحش شاد، فیلم دنیای ژوراسیکو زیاد دیدم، ایشون توش بازی میکرد -_-