۱۰ سریال تاریخی-فانتزی که قرار بود جایگزین بازی تاج و تخت باشند [قسمت اول]

۱۰ سریال تاریخی-فانتزی که قرار بود جایگزین بازی تاج و تخت باشند [قسمت اول]

در گذشته دور، سریال های تاریخی و فانتزی محدود به سریال های اگزجره ای مانند Xena: Warrior Princess بود. سریال فانتزی در جعبه خاص خود و بسیار دور از بودجه های سنگین و جوایز تلویزیونی معتبر نگهداری می شد. اما این شرایط در سال ۲۰۱۱ با انتشار سریال بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) از شبکه HBO تغییر کرد. به یکباره جادو، اژدها و زبان های ساختگی دیگر چیزی نبود که گروهی فرد درس خوان شلخته در زیرزمین خانه هایشان نگهداری می کردند. برای بیشتر سال های دهه ۲۰۱۰، سریال بازی تاج و تخت بزرگ ترین چیزی بود که روی صفحه نمایش کوچک تلویزیون دیده می شد. زمانی که ثابت شد بازار و استقبال خوبی برای سریال بازی تاج و تخت وجود دارد، دیگر شبکه های تلویزیونی سعی کردند سریال های تاریخی-فانتزی مشابهی تولید کنند که جای این سریال را بگیرند.

زمانی که ثابت شد بازار و استقبال خوبی برای سریال بازی تاج و تخت وجود دارد، دیگر شبکه های تلویزیونی سعی کردند سریال های تاریخی-فانتزی مشابهی تولید کنند که جای این سریال را بگیرند.

۱۰- See

کال دروگو بازگشته است! و در آینده نابیناست! سریال تاریخی- فانتزی See در واقع تلاش سرویس تازه تاسیس Apple TV+ برای قدرت نمایی در بازار رقابتی استریم سریال های تلویزیونی بود که یک سریال تاریک و خشن به شیوه خود بود. اگر چه داستان این سریال که توسط استیون نایت (Peaky Blinders) در دنیایی بسیار دور در آینده رخ می داد، اما از دست رفتن بینایی انسان ها و تمام تکنولوژی و امکانات همراه با آن، شرایط را برای ایجاد یک دنیای تاریک و داستان هایی از قبایل متخاصم، فرقه های مذهبی و کشمکش های خونین برای قدرت فراهم می ساخت. اگر مقایسه ها با سریال بازی تاج و تخت به اندازه کافی واضح نبود، سرویس سازنده تصمیم گرفت که یکی از محبوب ترین و اصلی ترین بازیگران آن سریال را در سریال See به کار گیرد.

کال دروگو سابق، جیسون موموآ اما این بار در قالب یک جنگجوی بسیار ماهر و رئیس یک قبیله به نام بابا واس ظاهر می شود که شباهت زیادی با نقش های سابق او مانند کال دروگو و حتی نقش کونان بربر داشت. در نهایت سریال See در تقلید از فضای تاریک و فانتزی خشن بازی تاج و تخت چندان موفق نبوده و حتی نتوانست از پتانسیل کامل مفهوم دنیای نابینایان آینده نهایت استفاده را ببرد. نقدهای اندک فصل اول و متوقف شدن ساخت فصل دوم به خاطر شیوع ویروس کرونا، اکنون باعث شده که آینده این دنیای نابینایان آینده خود در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

زمانی که ثابت شد بازار و استقبال خوبی برای سریال بازی تاج و تخت وجود دارد، دیگر شبکه های تلویزیونی سعی کردند سریال های تاریخی-فانتزی مشابهی تولید کنند که جای این سریال را بگیرند.

۹- Beowulf: Return To The Shieldlands

مدیران اجرایی تلویزیونی که به دنبال ساخت نسخه خاص خود از بازی تاج و تخت بودند در نهایت به این نتیجه رسیدند که دیگر لازم نیست به دنبال نویسندگان طراز اول دنیاهای فانتزی مانند جورج آر آر مارتین رفته و هزینه حق تولید نسخه های تلویزیونی را بپذیرند. بدین ترتیب تصمیم گرفته شد که به سراغ حوزه عمومی و افسانه های قدیمی بروند. در واقع، اگر به دنبال جنگجویان ریش بلند اژدهاکُش باشید می توانید به دورانی بروید که اولین متون ادبی و حماسی به نگارش درآمده و آنجا به شخصیت های مورد نظرتان برسید. البته بیووولف شجره نامه تصویری چندان جالبی نداشت، موضوعی که شکست تجاری The 13th Warrior و دیگر داستان های مشابه تاییدی بر آن بود. اما شبکه ITV در نهایت باز به سراغ این افسانه قدیمی رفته و یک نسخه تلویزیونی بریتانیایی از بازی تاج و تخت را ساخت.

سریال Beowulf: Return To The Shieldlands داستان مبارزه منفرد با هیولا که بیووولف افسانه ای به خاطر آن شناخته می شود را کنار گذاشته و یک فرضیه تلاش برای رسیدن به قدرت به سبک وستروس را در عصری تاریک و خشن جایگزین آن کرد. همانند سریال See ، این سریال نیز سعی داشت یکی از بازیگران سریال HBO را به دنیای خود بیاورد تا مخاطبان ارتباط بیشتری با بازی تاج و تخت را حس کنند و این بار قرعه به نام دیوید بردلی رسید که در سریال محبوب HBO نقش والدر فری را بازی می کرد. سریال کم بودجه Return To The Shieldlands اما به وضوح نتوانست به جذابیت سریال بازی تاج و تخت نزدیک شود و قهرمان دائماً ناامید آن به هیچ عنوان غنای شخصیت های اصلی آن را داشته باشد. در نهایت تهیه کنندگان سریال، هنگامی که انتشار فصل اول هنوز به پایان نرسیده بود اعلام کردند که فصل دومی در کار نخواهد بود.

زمانی که ثابت شد بازار و استقبال خوبی برای سریال بازی تاج و تخت وجود دارد، دیگر شبکه های تلویزیونی سعی کردند سریال های تاریخی-فانتزی مشابهی تولید کنند که جای این سریال را بگیرند.

۸- Emerald City

در شرایطی که بازی تاج و تخت بر دنیای تلویزیون فانتزی حکمرانی می کرد، خیلی زود تمایل به بازسازی کلاسیک های دیگر این ژانر افزایش یافت. اینجا بود که سریال Emerald City وارد عمل شد، تلاش شبکه NBC برای ساخت یک نسخه تاریک، بزرگسالانه و پرتنش از دنیای فانتزی کودکانه شهر اُز. در این نسخه، دوروتی یک پرستار بزرگسال است که از طریق یک کشتی نظامی به سرقت رفته به شهر اُز منتقل شده و از طریق همین کشتی است که دوروتی دنیای سحر و جادو را در می نوردد. جادوگر شرور داستان نیز در اینجا یک زن معتاد به تریاک است که مسئولیت یک روسپی خانه را بر عهده دارد، زیرا بدون وجود شخصیتی شیفته رسیدن به قدرت و همزمان فعالیت در زمینه تجارت جنسی مانند آنچه که در سریال بازی تاج و تخت دیده می شود داستان نمی توانست جذابیت سریال مذکور را داشته باشد.

اما آیا تجارت جنسی، خشونت، جادوگران، غول ها و اجساد زنده شده در نهایت در اختیار کسی خواهند بود که برای رسیدن به حکومت یک قلمرو تلاش می کند؟ البته که اینطور است. سریال Emerald City دارای نوعی از تصاویر فانتزی تصوری و گزاف است که همه ما از کارگردانی مانند تارسم سینگ انتظار داشیتم اما فراتر از آن، گفتن این که این سریال برای چه کسی ساخته شده بسیار دشوار بود. خلاصه این سریال در وبسایت راتن تومیتوز که سریال Emerald City را «ترکیبی از بازی تاج و تخت و جادوی شهر اُز که هیچ کس ساخت آن را نخواسته بود» توصیف می کند دقیقاً به مشکل سریال اشاره می کند. ادامه این سریال تنها بعد از یک فصل در سال ۲۰۱۷ کنسل شد.

زمانی که ثابت شد بازار و استقبال خوبی برای سریال بازی تاج و تخت وجود دارد، دیگر شبکه های تلویزیونی سعی کردند سریال های تاریخی-فانتزی مشابهی تولید کنند که جای این سریال را بگیرند.

۷- The Shannara Chronicles

اگر بازی تاج و تخت را با اسمالوایل (Smallville) ترکیب کنید نتیجه چه خواهد شد؟ سریال The Shannara Chronicles تلاشی از شبکه MTV برای بهره برداری از علاقه با ژانر فانتزی بعد از پایان سریال بازی تاج و تخت بود، در شرایطی که به طور مستقیم مخاطبان نوجوان هدف قرار گرفته بودند. همانند رمان های به پایان نرسیده جورج آر آر مارتین، سریال The Shannara Chronicles نیز بر اساس یک سری کتاب های فانتزی پرفروش ساخته شد که آن رمان ها نیز خود از کتاب ها و فیلم های The Lord Of The Rings الهام گرفته بودند. کتاب های تری بروکس متشکل از ۴۰ رمان بود که از سال ۱۹۷۷ منتشر شده و فضا را برای اقتباس های سینمایی و تلویزیونی کاملاً مساعد کرده بود.

این سریال در موضوع وایت واکرها و کودکان جنگل شبیه سریال بازی تاج و تخت بود زیرا در اینجا نیز به بازگشت نیروهای تاریکی اشاره می شود که برای مدتی توسط جادوی الف ها بی اثر شده بودند. در دستان آلفرد گوگ و مایلز میلار، خالقان سریال Smallville ، اما این روایت فانتزی به روایت یک داستان عاشقانه بین نوجوانان زیباروی سریال تبدیل می شود. همانند سریال Smallville ، این سریال نیز در واقع در یک آینده پساآخرالزمانی روایت می شود و باز همانند همان سریال به بیراهه می رود. The Shannara Chronicles  به ندرت می تواند خود را به جایگاه بازی تاج و تخت برساند و از میان بازیگران نیز تنها ایوانا باکورو در نقش یک سارق جذاب است که توانسته کمی نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و شبیه آریا استارک باشد. این سریال در سال ۲۰۱۷ و تنها پس از دو فصل کنسل شد.

زمانی که ثابت شد بازار و استقبال خوبی برای سریال بازی تاج و تخت وجود دارد، دیگر شبکه های تلویزیونی سعی کردند سریال های تاریخی-فانتزی مشابهی تولید کنند که جای این سریال را بگیرند.

۶- The White Queen

جورج آر آر مارتین بارها عنوان کرده که داستان او در مورد دشمنی استارک ها و لنیسترها برای رسیدن به قدرت، از رقابت واقعی و تاریخی خاندان یورک و لنکستر در بحبوحه درگیری های موسوم به جنگ رُزها در قرون وسطای بریتانیا الهم گرفته است. از این رو کاملاً منطقی بود که تولید کنندگان تلویزیونی به سراغ نسخه خاص خود از رقابت و درگیری بین لنیسترها و استارک ها بروند. در مورد سریال The White Queen نیز منبع اصلی یک سری رمان های فانتزی در مورد آن دوران نوشته فیلیپا گرگوری بود. سریال The White Queen در واقع ترکیبی ضروری از پیچیدگی سیاسی، مرگ شخصیت ها و برهنگی است که برای مخاطبان بازی تاج و تخت جذاب باشد.

اما مانع کوچکی بر سر راه The White Queen در به تصویر کشیدن محتوای فانتزی جادویی وجود داشت و آن قرار داشتن داستان سریال در یک فضا و تاریخ واقعی بود. اما این مانع نیز با تبدیل اتهام جادوگری که در واقع به الیزابت وودوایل زده شده بود به جادوگر بودن او کنار زده شد. سریال The White Queen را می توان سریالی قابل قبول دانست اما این سریال نیز نه آنقدر از لحاظ تاریخی دقیق بود که توجه علاقمندان به تاریخ را به خود جلب کند و نه آنقدر فانتزی بود که علاقمندان به سریال بازی تاج و تخت را اغنا کند. شبکه بی بی سی که در سال ۲۰۱۳ این مینی سری را منتشر کرد، در فکر ادامه آن نبود اما شبکه Starz آن را در قالب دنباله های The White Princess و The Spanish Princess که در آن ها از برخی بازیگران سریال بازی تاج و تخت استفاده شده بود ادامه داد.

بیشتر بخوانید:

منبع: whatculture
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود