علت سردرد در ماه رمضان چیست و چطور می توان آن را رفع کرد؟

علت سردرد در ماه رمضان چیست و چطور می توان آن را رفع کرد؟

سردرد در ماه رمضان را شاید بتوان شایع ترین مشکلی دانست که روزه داران در این دوره آن را تجربه می کنند. تحمل این شرایط برای افراد روزه دار بسیار سخت است چون روزه هستند و هیچ چیزی، نه دارو و نه ماده ی غذایی ای نمی توانند برای رفع سردردهای خود بخورند. این مشکل دلایل مختلفی دارد اما خوشبختانه بدون آنکه نیازی به شکستن روزه باشد می توانید آن را حل کنید. در این مطلب می خواهیم ببینیم علت سردرد در ماه رمضان چیست و چطور می توان آن را رفع کرد.

سردرد در ماه رمضان

علت سردرد در ماه رمضان

  • هیپوگلیسمی یا همان افت قند خون یکی از دلایل شایع سردرد در ماه رمضان است. به علاوه اگر قبل از شروع روزه در هنگام سحر چیزی بخورید که قند زیادی داشته باشد، این مسأله ممکن است باعث افزایش سریع قند خون شما شود. اما این شرایط پایدار نمی ماند و سطح قند خون خیلی زود افت می کند و همین مسأله ممکن است باعث سردرد شود.
  • کاهش یا افزایش فشار خون هم ممکن است باعث سردرد شود.
  • کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی احساس سردرد در ماه رمضان محسوب می شود. بیشتر مغز انسان از آب تشکیل شده و این اندام به میزان آب موجود در خود بسیار حساس است. وقتی مغز متوجه کمبود شدید آب می شود، شروع به تولید هیستامین می کند. این بدان معنی است که بدن به جیره بندی و حفظ آب در خود روی می آورد تا در صورت ادامه ی کمبود آب به مدت طولانی، از مغز محافظت کند. هیستامین ها مستقیماً باعث احساس درد و خستگی می شوند، مسأله ای که به شکل سردرد و پایین آمدن انرژی بروز پیدا می کند.
  • محرومیت از کافئین در زمان روزه در کسانی که عادت به نوشیدن هر روزه و زیاد قهوه دارند باعث سردرد می شود.
  • کمبود خواب هم یکی از دیگر از علل سردرد در ماه رمضان به دلیل تغییر برنامه ی خواب است.

رفع سردرد در ماه رمضان

  1. با کاهش مصرف کافئین از چند هفته قبل از شروع ماه رمضان اغلب می توانید از سردردهای ناشی از محرومیت از کافئین در دوران روزه داری پیشگیری کنید. در غیر اینصورت، نوشیدن هر روزه ی یک فنجان قهوه ی غلیظ درست قبل از شروع روزه در هنگام سحری می تواند از اینگونه سردردها جلوگیری کند، گرچه مصرف نوشیدنی های کافئین دار به ویژه قهوه در ماه رمضان توصیه نمی شود، چون این نوع نوشیدنی ها ادرارآور هستند و خود باعث کم آب شدن می شوند. پس پیشگیری قبل از شروع ماه رمضان گزینه ی بهتری است.
  2. قبل از شروع روزه در هنگام سحر مواد غذایی ای که قند کمی دارند مصرف کنید تا به دلیل افت ناگهانی قند در طول روز دچار سردرد نشوید. شاخص گلوکز کربوهیدرات ها هم روی سطح قند خون ما تأثیر می گذارد. کربوهیدرات هایی که شاخص گلوکز پایینی دارند تغییر زیادی در سطح قند خون و انسولین ایجاد نمی کنند. هر چه شاخص گلوکز پایین تر باشد، نوسان کمتری را تجربه خواهید کرد.
  3. در فاصله ی افطار تا سحر به قدر کافی آب بنوشید تا بدن دچار کم آبی شدید نشود.
  4. نه خوردن سحری را از قلم بیندازید و نه هنگام افطار پرخوری کنید. هر دو باعث سردرد خواهند شد.
  5. داشتن خواب و استراحت کافی می تواند از بروز سردرد جلوگیری کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اغلب موارد، سردرد افراد روزه دار بعد از باز کردن روزه و داشتن استراحت از بین می رود. پس اگر با وجود رعایت موارد ذکر شده هم دچار سردرد می شوید یا سردردهای شما به حدی هستند که روزه گرفتن شما را مختل کرده اند باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: fustany ، health24
۵ نظر

ورود

  • Amir اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۹

    بهترین راه حل
    روضه نگیرید

    • هیچوقت سردرد نداشتم فروردین ۶, ۱۴۰۲

      اجبار نیست که.
      خیلیا رو میشناسم نمیگیرن. چرا فکر میکنین نماز روزه اجباره؟
      من خودم همیشه گرفتم. یکبارم سردرد نداشتم. کسی رو هم نمیشناسم سردرد داشته باشه.

    • امیر فروردین ۶, ۱۴۰۲

      روضه همان روزه است!

  • ناشنلس فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

    من همواره از سردردهای شدید به هنگام روزه داری رنج می برم تنها راهی را که کمی آنرا کاهش میدهد خوردن چند عددخرما بعد از افطار کامل، خوردن یک چای شیرین قبل از سحری خوردن ،چند عدد خرما بعداز اتمام سحری و در پایان خوردن نصف قرص کللونازپام با یک لیوان آب ولرم تا حد زیادی سردردم را کاهش داده

  • H فروردین ۶, ۱۴۰۲

    نرسیدن آب، قند و پروتئین به اعضای مهم حیاتی مثل مغز، که کنترل کارکرد قلب، کلیه، کبد رو برعهده دارن،یعنی مغز بعد از چندین ساعت کمبود آب و املاح پروتئینی به وسیله سردرد آلارم میده که سلامتی بدن شما در خطر هست