موش ها منشأ جدید هپاتیت در انسان؛ علت نامعلوم!

موش ها منشأ جدید هپاتیت در انسان؛ علت نامعلوم!

کارشناسان بیماری های عفونی دانشگاه هنگ کنگ در سال ۲۰۱۸ به بیمار عجیبی برخوردند.

این بیمار مرد ۵۶ ساله ای بود که تحت عمل جراحی پیوند کبد قرار گرفته بود و کبد او بدون هیچ علت روشنی عملکردی غیر طبیعی داشت.

آزمایشات نشان داد سیستم ایمنی مرد در حال واکنش نشان دادن به هپاتیت ای بود اما کارشناسان گونه ی انسانی ویروس هپاتیت ای (HEV) را در خون او پیدا نکردند.

هپاتیت ای یک بیماری کبدی است که می تواند باعث تب، یرقان و بزرگ شدن کبد هم شود. این ویروس چهار گونه ی مختلف دارد که در حیوانات مختلفی وجود دارد و تا آن زمان فقط یک نوع از این چهار گونه عامل عفونت در انسان شناسایی شده بود.

وقتی تست گونه ی انسانی هپاتیت ای آن مرد منفی شد، محققان با بازطراحی تست تشخیصی، برای اولین بار در تاریخ هپاتیت ای موش های صحرایی (Rat HEV) را در یک انسان شناسایی کردند.

موش ها منشأ جدید هپاتیت در انسان

ابتدا دانشمندان تصور می کردند آن بیمار یک مورد استثنایی بوده و در زمان اشتباه در مکان اشتباهی حضور داشته، اما این اتفاق باز هم تکرار شد.

از زمان انجام اولین تحقیق، تست هپاتیت ای موش های صحرایی در ۱۰ هنگ کنگی دیگر مثبت از آب درآمده. جدیدترین مورد هفته ی پیش رخ داد که تست یک مرد ۶۱ ساله که عملکرد کبد او غیر طبیعی بود مثبت از آب درآمد. محققان می گویند ممکن است صدها مورد دیگر هم از ابتلا به هپاتیت ای موش های صحرایی وجود داشته باشد که هنوز تشخیص داده نشده اند.

گونه ی انسانی هپاتیت ای معمولاً از طریق آلودگی آب آشامیدنی به مدفوع رخ می دهد.

اما در خصوص هپاتیت ای موش های صحرایی هنوز هیچ کسی به طور دقیق نمی داند این بیماران چگونه مبتلا شده اند. دانشمندان در طی دو سالی که از کشف این موضوع می گذرد راه انتقال این ویروس از موش ها به انسان ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده اند. آن ها دو نظریه در این رابطه مطرح کرده اند: ممکن است مانند آنچه در مورد گونه ی انسانی هپاتیت رخ می دهد، بیماران آب آلوده ای را مصرف کرده باشند، یا آنکه با چیز آلوده ای تماس داشتند.

در خانه ی بیمار جدید یعنی همان مرد ۶۱ ساله اما هیچ مدفوع موشی پیدا نشده، هیچ کدام از اعضای خانواده ی او نشانه ی مشابهی نداشته اند و این مرد هم اخیراً به هیچ سفری نرفته.

مرکز حفاظت از سلامت هنگ کنگ روز ۳۰ آوریل در بیانیه ای اعلام کرد بر اساس اطلاعات موجود منشأ این عفونت و راه انتقال آن روشن نیست.

منبع: cnn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود