کاپ قاعدگی ؛ با مزایا و معایب این جایگزین عالی برای نوار بهداشتی آشنا شوید

کاپ قاعدگی ؛ با مزایا و معایب این جایگزین عالی برای نوار بهداشتی آشنا شوید

کاپ قاعدگی که گهگاه به آن فنجان قاعدگی هم می‌گویند یک وسیله بهداشتی برای خانم‌هاست که می‌توان از آن به جای پد یا نوار بهداشتی در دوران قاعدگی یا پریود برای جمع کردن خون قاعدگی استفاده کرد.

کاپ قاعدگی، به عنوان یک ابزار بهداشتی مخصوص بانوان متاهل، هم به صرفه است و هم سازگار با محیط زیست. به همین دلیل، استفاده از آن روز به روز در سرتاسر دنیا در حال گسترش بوده و بسیار مورد توجه خانم‌ها واقع شده است. در این مطلب ، می‌خواهیم شما را با کاپ قاعدگی، مزایا و معایب استفاده از آن آشنا کنیم و در آینده شما را با نحوه استفاده از آن و انواع آن آشنا می‌کنیم.

کاپ‌های قاعدگی در سال ۱۹۸۷ برای اولین بار در امریکا ساخته شدند. این کاپ‌ها مدت زمان زیادی است تولید می‌شوند و نوعی قیف کوچک و انعطاف پذیر هستند که با قرار دادن آن در واژن، خون قاعدگی را در زمان قاعدگی جمع آوری می‌کند و مثل نوار بهداشتی خون را جذب نمی‌کند. بنابراین، دیگر نیازی به استفاده از انواع نوار بهداشتی یا تامپون نیست. این کاپ‌ها اغلب از جنس سیلیکون طبی، لاستیک یا پلاستیک تهیه می‌شوند.

کاپ قاعدگی را به راحتی می‌توان در واژن قرار داد و به سادگی هم خارج کرد. بعد از پر شدن یا اتمام پریود و خارج کردن آن می‌توان دوباره آن را با آب و صابون شست و درون واژن قرار داد.

کاپ قاعدگی بعد از ۶ الی ۱۲ ساعت استفاده قابل خارج شدن و شست و شو هستند. اگر قاعدگی شما سنگین و با خونریزی زیاد باشد ممکن است مجبور شوید کاپ خود را چندین بار در طی روز خالی کنید.

از آنجا که تبلیغات برای استفاده از کاپ قاعدگی بسیار کم است خیلی از خانم‌ها با آن آشنایی ندارند و بیشتر از طریق اینترنت یا به توصیه دیگران با آن آشنا شده‌اند.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی علاوه بر این که یک جایگزین ساده، ارزان و سازگار با محیط زیست است و می‌توان به جای نوار های بهداشتی یا تامپون از آن استفاده کرد، مزایای دیگری هم دارد که شامل موارد زیر است:

  • صرفه جویی مالی: هزینه خرید کاپ قاعدگی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در فروشگاه‌های اینترنتی است (بهار ۱۳۹۹). اگر چه هزینه خرید اولیه این کاپ قاعدگی بالا به نظر می‌رسد اما وقتی چندین سال می‌توانید از آن استفاده کنید در هزینه بلند مدت خود صرفه جویی خواهید کرد.
  • استفاده آسان‌تر: خیلی از خانم‌هایی که تجربه استفاده از کاپ قاعدگی را دارند بر این عقیده‌اند که استفاده از کاپ قاعدگی خیلی راحت تر از نوار بهداشتی یا تامپون است و علاوه بر این باعث خشکی واژن هم نمی شود.
  • کاهش‌ دردهای شکمی: برخی از خانم‌ها ادعا می‌کنند که وقتی از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنند دردهای شکمی کمتری به سراغشان می‌آید.
  • تمیزی بیشتر: در صورتی که کاپ قاعدگی را درست و به شیوه صحیح داخل واژن بگذارید، هیچ گونه نشتی خون یا بیرون‌ریز را نخواهید دید. بنابراین، در ورزش، شنا یا حتی دوش‌های قاعدگی نیز تمیزتر است.
  • دوست‌دار محیط زیست: نوارهای بهداشتی و تامپون‌ یک بار مصرف هستند و به صورت بسته بندی عرضه می‌شوند اما کاپ قاعدگی را می‌توان چندین بار و چندین سال استفاده کرد. به همین دلیل، میزان زباله‌های ناشی از محصولات سلولزی قاعدگی را کاهش می‌دهد.

  • کاهش عفونت‌های قارچی واژن: اگر از کاپ قاعدگی مناسب استفاده کنید، آن را درست تخلیه کرده و به صورت مکرر شست و شو دهید خطر ابتلا به عفونت های قارچی واژن را کم می‌کند.
  • استفاده طولانی‌تر: کاپ قاعدگی می‌تواند در مدت طولانی در واژن باقی بماند. به همین دلیل، شب‌ها می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد و نیازی به گذاشتن پد یا نوار بهداشتی برای اطمینان از نشت خونریزی نیست.
  • بوی نامطبوع کمتر: استفاده از کاپ قاعدگی بوی کمتری دارد. خون قاعدگی هنگامی که در معرض هوا قرار گیرد بوی بدی را تولید می‌کند اما کاپ قاعدگی شما یک عایق هوا را تشکیل می‌دهد.
  • ایمنی بیشتر: استفاده از کاپ قاعدگی خیلی امن تر از تامپون و نوار بهداشتی است. متخصصان معتقدند استفاده از تامپون خطر ابتلا به سندرم شوک سمی که یک عفونت باکتریایی است را افزایش می‌دهد.
  • نگهداری بیشتر: کاپ قاعدگی خون بیشتری را در خود نگه می‌دارد. یک کاپ قاعدگی تقریبا دو برابر مقدار یک تامپون یا پد فوق جاذب خون را در خود نگه دارد. به همین دلیل، در روزهای سنگین خونریزی مفید است.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

مهمترین معایب استفاده از کاپ‌های قاعدگی عبارتند از:

  • عدم راحتی در استفاده اولیه: شاید برای آنهایی که برای اولین بار از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنند و آن را در واژن می‌گذارند یا خارج می‌کنند حس ناخوشایندی باشد. برخی از زنان از دیدن خون عادت ماهیانه خود دچار حالت تهوع می شوند یا احساس ناخوشایندی نسبت به آن دارند. در این افراد، استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است گزینه خوبی نباشد.
  • احساس ناخوشایند نسبت به کاپ: اگر کاپ قاعدگی درست سر جایش قرار نگیرد یا سایز آن نامناسب با شما باشد احساس ناخوشایند و ناراحت کننده ای ایجاد می‌کند.
  • ترشحات خونی: زنانی که پریودهای شدید دارند یا در طی قاعدگی خونریزی همراه با لخته های خونی بزرگ دارند، ممکن است با ترشحات خونی مواجه شوند.
  • پیدا کردن سایز مناسب: شاید برای برخی از خانم‌ها پیدا کردن سایز مناسب کاپ قاعدگی دشوار باشد. کاپ ها بسته به سن، شدت خونریزی و اینکه آیا شما فرزند داشته اید در اندازه های مختلفی تولید می شوند. با این وجود، یافتن سایز مناسب می تواند چالش برانگیز باشد مخصوصا اگر رحم کج شده یا دهانه آن پایین باشد. در این مواقع ممکن است نیاز به آزمون و خطا باشد.
  • برداشتن یا خارج کردن می تواند کثیف باشد: حتی اگر داخل کردن کاپ برای شما راحت باشد، برداشتن آن می تواند مشکل باشد. در حالت نشسته یا چمباتمه، شما باید از عضلات تحتانی لگن خود استفاده کنید تا کاپ را به سمت پایین فشار دهید، سپس دستتان را داخل کرده و بدنه را بگیرید. بدنه را فشار دهید تا کاپ باز شود و کاپ را کمی عقب برگردانید تا مانع از ریختن محتویات آن شوید.

 

  • تداخل با آی یو دی: برخی از تولیدکنندگان استفاده از کاپ قاعدگی را در صورت وارد کردن آی یو دی توصیه نمی کنند، چرا که ممکن است کاپ بتواند رشته را بکشد یا آن را خارج کند. با این حال یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ احتمال بروز این اتفاق را رد کرد. در هر صورت بهتر است قبل از استفاده همزمان از این دو، با پزشک خود مشورت کنید.
  • حساسیت به سیلیکون: بیشتر فنجان های قاعدگی از مواد بدون لاتکس ساخته شده است، این یک گزینه عالی برای افراد مبتلا به آلرژی لاتکس است. اما برای بعضی از افراد، احتمال دارد مواد سیلیکون یا لاستیک باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود.
  • تحریک واژن: کاپ قاعدگی همچنین ممکن است واژن شما را تحریک کند اگر درست پاک نشده و به درستی از آن مراقبت نکنید. اگر فنجان را بدون اینکه لبه های آن را چرب کنید هم وارد واژن کنید، ممکن است باعث ناراحتی شما شود.
  • مشکل در برقراری رابطه جنسی: بیشتر کاپ ها یا فنجان های قاعدگی که از جنس سیلیکون و لاستیک هستند، قبل از رابطه جنسی باید برداشته شوند. اما آنهایی که نرم و یکبار مصرف هستند، طوری طراحی شده اند که مانند یک گنبد شکل می گیرند و همسر شما نمی تواند آنها را احساس کند و خونریزی هم وجود نخواهد داشت.

منبع: healthline
مطالب مرتبط
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • سایه مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    کاپ یه محصول بی نظیر هست
    به تمام خانم ها پیشنهاد میکنم مثل من این محصول رو امتحان کنید .
    بعد از استفاده دیگه هیچوقت سراغ نوارو پد نمیتونید که برید
    راستی من از پیج اینستاگرام secret_menstrual_cup.ir خریدم . کاپ هاشون از بقیه برند ها نرم تر هست
    مطالب پیجشون رو هم حتما بخونید ، چیزای باحالی گذاشته

  • مریم شهریور ۳۱, ۱۳۹۹

    برای خرید برید ببنید که طرف مجوز داره یا خیر، ایزو دارد یا ندارد، چینی نباشد یه وقت، چون دیده شده جنس چینی رو در اینستا به نام آلمانی میفروشن

  • کاپ مهر ۱, ۱۳۹۹

    به نتظر من اونجایی که نوشته اید که کاپ فقط مخصوص خانم های متاهل است رو باید پاک کنید در اصل این کاملا اشتباهه . نوجوان و مجرد ها بدون مشکلی میتونن استفاده کنن .
    اما واسه اونایی که هایمن واسشون مهمه استفاده نکنن