فرودگاهی که باند آن از وسط خیابان می گذرد + ویدیو

فرودگاهی که باند آن از وسط خیابان می گذرد + ویدیو

احداث فرودگاه در فضایی که تنها ۶ کیلومتر مربع مساحت دارد کار چندان ساده ای نیست اما خوشبختانه جبل الطارق راهی هوشمندانه را برای حل معضل کمبود جا و تاسیس فرودگاه پیدا کرده است. فرودگاه جبل الطارق که تصویرش را در بالا میبینید و در قلمرو برون مرزی بریتانیا قرار دارد از حداقل فضا بهره برده و با کنار زدن چالش نبود زمین صاف باند فرود آن در قلب شلوغ ترین خیابان این شبه جزیره احداث شده است.

این یعنی ماشین هایی که در بزرگراه وینستون چرچیل جبل الطارق در حرکت هستند باید روزانه چندین مرتبه توقف کنند تا هواپیماها پرواز یا فرود خود را انجام دهند. در این موارد برای حدودا ده دقیقه عبور و مرور متوقف می شود تا هواپیماها از روی باند بلند شوند و یا از شهرهای مختلف بریتانیا شامل لندن، بیرمنگام و منچستر روی باند فرود بیایند.

فرودگاه جبل الطارق

البته برای توقف ماشین ها تدابیری هم اندیشیده شده و مثلا چندین مانع کوچک در مسیر آنها نصب شده که دقایقی قبل و بعد از حرکت هواپیماها فعال می شوند. گفتنی است هر هفته ۳۰ پرواز از انگلستان به این فرودگاه و بالعکس انجام می شود.

این فرودگاه حدود نیم کیلومتر تا مرکز جبل الطارق فاصله دارد که کمترین فاصله میان فرودگاه های بزرگ دنیا تا نزدیکترین شهر محسوب می شود.

فرودگاه جبل الطارق

اما جاده ای که باند فرودگاه قطع می کند علاوه بر ماشین ها محل عبور عابرین پیاده هم هست.

این مطلب را هم بخوانید: ۱۰ فرودگاه خطرناک که تیک آف و فرود در آنها کار هر خلبانی نیست

با در نظر داشتن آنچه گفته شد برنامه عجیب ترین فرودگاه های دنیا که از کانال هیستوری پخش شد عنوان پنجمین فرودگاه عجیب دنیا را به فرودگاه جبل الطارق اختصاص داد.

فرودگاه جبل الطارق

جبل الطارق از جمله قلمروهای خودمختار متعلق به بریتانیا است که در جنوبی ترین بخش از شبه جزیره ایبری و اروپا قرار گرفته است. این منطقه در سال ۱۷۰۴ میلادی توسط انگلستان اشغال شد و حالا سیصد سال است که در قلمرو تحت حاکمیت این کشور قرار دارد. براساس قرارداد سال ۱۷۱۳ اوترخت اسپانیا رسما حاکمیت بر جبل الطارق را به انگلستان واگذار کرد اما از آن زمان تاکنون نسبت به این توافق اعتراض کرده و خواهان بازپس گیری جبل الطارق است.

فرودگاه جبل الطارق در طول جنگ جهانی دوم ساخته شده؛ یعنی زمانی که این منطقه یک پایگاه دریایی بسیار حساس برای بریتانیا محسوب می شد و آن را روی یک مسیر اسب دوانی احداث کردند.

بازگشایی فرودگاه جبل الطارق نیز در سال ۱۹۳۹ میلادی انجام شد و در ابتدا صرفا نقش یک منطقه هوایی اضطراری برای ناوگان هواپیماهای جنگنده نیروی دریایی انگلستان را ایفا می کرد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • افشین اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹

    ,وای! چقدر خلاقانه!
    ولی من بودم یه زیرگذر میزدم واسه ماشینا