فلیسین کابوگا معمار نسل کشی رواندا پس از ۲۵ سال فرار در فرانسه دستگیر شد

فلیسین کابوگا معمار نسل کشی رواندا پس از ۲۵ سال فرار در فرانسه دستگیر شد

پلیس فرانسه به بیش از دو دهه تلاش برای شکار یک فراری متهم به بازی کردن نقشی کلیدی در نسل کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ پایان داده و فلیسین کابوگا (Félicien Kabuga) را در جریان یک حمله سپیده دم در نزدیکی پاریس دستگیر کرد. کابوگا که به تامین مالی کشتار مردمان توتسی رواندا متهم شده یکی از جنایتکارانی بود که به شدت تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار داشت و در طی بیش از یک دهه گذشته با هویت جعلی در حاشیه های پایتخت فرانسه زندگی می کرد. مقامات فرانسوی می گویند که آقای کابوگای ۸۴ ساله در آپارتمانی در شمال غرب پاریس زندگی کرده و فرزندانش از یک سیستم موثر برای نگهداری و مخفی کردن او استفاده می کردند.

نسل کشی رواندا

در جریان نسل کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ که بیش از سه ماه به طول انجامید، حدود ۸۰۰,۰۰۰ نفر از مردم رواندا که عمدتاً از مردمان توتسی و تعدادی نیز هوتوهای اعتدال گرا بودند توسط تندروهای هوتو و با سلاح هایی مانند چاقو، چماق و دیگر سلاح ها قتل عام شدند. فلیسین کابوگا به تاسیس گروه شبه نظامی بدنام اینتراهاموی (Interahamwe) و تجهیز آن به چاقوهایی که در بسیاری از قتل ها مورد استفاده قرار گرفت متهم است.

نسل کشی رواندا
فلیسین کابوگا

او به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان رواندا، مالکیت شبکه رادیویی Radio Télévision Libre des Mille Collines که نقش مهمی در شکل گیری کشتارها ایفا کرد را نیز در اختیار داشت. مقامات رواندایی ادعا می کنند که اسناد مالی یافت شده در کیگالی، پایتخت رواندا، بعد از نسل کشی این کشور نشان می دهد که کابوگا از شرکت های خود برای وارد کردن مقادیر زیادی چاقوی بزرگ استفاده کرده که بعدها در کشتارهای فجیع مردمان توتسی مورد استفاده قرار گرفت.

نسل کشی رواندا

به گفته مقامات فرانسوی، از کابوگا به عنوان تامین کنندده مالی نسل کشی رواندا یاد می شود. کابوگا بخشی از یک حلقه داخلی در دولت ژوونال هابیارمانا بود، رئیس جمهوری که ترور او (هواپیمای حامل وی در آسمان شهر کیگالی مورد اصابت قرار گرفته و ساقط شد) آغازگر نسل کشی رواندا بود. دو تن از دختران کابوگا با پسران هابیارمانا ازدواج کرده اند. دستگیری او در سن ۸۴ سالگی باعث شده سوال هایی در این زمینه مطرح شود که وی چگونه توانسته بیش از دو دهه از دست عدالت فرار کرده و در نزدیکی پاریس به زندگی خود ادامه دهد.

نسل کشی رواندا

فلیسین کابوگا در سال ۱۹۹۷ توسط دادگاه جنایات جنگی رواندا در ۷ مورد متهم شد؛ از جمله نسل کشی. بدنبال پیروزی جبهه میهنی رواندا به رهبری پل کاگامه، کابوگا در ابتدا به سوییس فرار کرد اما از این کشور اخراج شد. گفته می شود که وی پس از این اخراج به کینشازا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو رفته است. او در سال ۱۹۹۶ از دستگیری در نایروبی، کنیا گریخت. دادگاه رواندا در سال ۲۰۱۵ به طور رسمی به کار خود پایان داده و وظایف آن توسط یک محکمه بین المللی جایگزین تقبل شد که به رسیدگی به دیگر پرونده های جنایات جنگی مانند آنچه که در یوگسلاوی رخ داده بود می پرداخت.

نسل کشی رواندا

لازم به ذکر است که در سال های اخیر برای دستگیری کابوگا یک جایزه ۵ میلیون دلاری تعیین شده بود. او در طول نزدیک به ۲۵ سال فرار خود در کشورهایی مانند آلمان، بلژیک، کنیا، کنگو و سوییس مخفی شده بود. دو تن دیگر از متهمان پرونده نسل کشی رواندا آگوستین بیزیمانا و پروتایس امپیریانا هستند که تاکنون دستگیر نشده اند. فیلم تحسین شده هتل رواندا بر اساس اتفاقاتی که در سال ۱۹۹۴ در رواندا و کشتار مردمان توتسی افتاد ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: با ۵ تن از بیرحم ترین و خودکامه ترین دیکتاتورهای آفریقایی آشنا شوید

منبع: theguardian
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود