چگونه سهام عدالت خود را در بورس بفروشیم؟

چگونه سهام عدالت خود را در بورس بفروشیم؟

چگونه سهام عدالت را در بورس بفروشیم؟ چگونه وارد بورس یکنیم؟‌ چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم؟ سهام عدالت را بفروشیم یا نگهداریم؟ تا کی نگهداریم؟ سهام عدالت، یک سهم است یا چند سهم است؟ آیا نمادی با نام سهام عدالت در بورس داریم؟ این ها نمونه پرسش هایی است که میلیون ها هموطن با آن روبرو هستند و در سلسله گفتارهای بورسی روزیاتو در بهار ۹۹، به شماری از این سوالات با راهنمای جامع مصور، پاسخ دادیم.

برای فروختن سهام عدالت، اولی بایستی به سامانه سازمان خصوصی سازی رفته و روش فروش سهام عدالت را مشخص کنید. برای اینکه سهام عدالت شما توسط خود شما به فروش برود، باید روش مستقیم را انتخاب کنید.

شما نیاز دارید برای فروختن سهام عدالت، حتما کد بورس بگیرید. لذا در سامانه سجام ثبت نام کنید. اگر برای شما کد بورس اختصاص داده شده که هیچ، اگه نشده باید از طریق روش های حضوری و غیر حضوری برای دریافت کد بورس اقدام کنید. وقتی کد بورس بگیرید، از طریق ۱۰۶ کارگزاری در سراسر کشور، امکان دریافت کد معاملات آنلاین خواهید داشت که مدتی است، شرط داشتن مدرک تحصیلی برای دریافت آن، حذف شده است.

برای دریافت کد معاملاتی آنلاین، بایستی از کارگزاری اقدام کنید نه سازمان خصوصی سازی یا سازمان تامین اجتماعی. وقتی کد معاملات آنلاین بگیرید، ۳۶ سهم بورسی سهام عدالت شما به پرتفو شما نزد کارگزاری، اضافه می شود. حال می توانید نسبت به فروش سهام خود در پرتفو سهام عدالتی که در اختیار دارید، اقدام کنید. شما، ۳۶ نماد را مشاهده می کنید.

مثلا نماد شرکت ایران خودرو، خودرو است. هر عددی که روبروی این نمادها نوشته شده باشد، تعداد سهام شما را نشان می دهد. مثلا همه دارندگان سهام عدالت، دارای تعداد ۶۱ سهم خودرو هستند. شما طبق قانون، فقط مجاز به فروش ۲۰ درصد پرتفو سهام عدالت تا ۶ ماه پس از آزاد سازی پرتفو سهام عدالت هستید.

چگونه سهام عدالت خود را در بورس بفروشیم
برای اینکه سهم خودرو از پرتفو سهام عدالت را بفروشید، باید قیمت سهم خودرو را در سامانه تی اس ایی مشاهده کنید. قیمت هر سهم خودرو در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲۳ تومان بود.

پس از این بازه زمانی، ۸۰ درصد بقیه نیز آزاد می شود که از اواسط پاییز ۱۳۹۹ خواهد بود. توصیه اکید ما به دارندگان سهام عدالت آن است که حتی الامکان به دلیل رکورد زنی مکرر شاخص کل بورس و تداوم روند صعودی شاخص تا بهار ۱۴۰۱، از فروش حتی ۱ برگ از سهام مندرج در پرتفو سهام عدالت، اجتناب کنند. اگر برای فروش سهام مندرج در پرتفو خود نزد کارگزاری، با مشکلی روبرو شدید، بخش راهنمای اینترنتی سامانه معاملات آنلاین کارگزاری را مشاهده کنید.

سهام عدالت، یک سهم نیست که شما قصد فروش این سهام را در بورس ایران داشته باشید. کلکسیونی از ده ها سهم است که ۳۶ سهم آن در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس ایران است و بیش از ۱۰ مورد دیگر مثل شرکت دخانیات ایران، در بورس، هنوز پذیرفته نشده است. قیمت هر سهم مندرج در پرتفو سهام عدالت، طبق قیمت روزانه معاملات در سامانه tsetmc.com تعیین می شود.

مثلا اگر خواستید ۱۲ سهم از ۶۱ سهم خودرو بفروشید، باید ببینید که روی تابلو معاملات تی اس ایی، قیمت خریدار خودرو چقدر است. کل سهام در بورس ایران، دامنه نوسان ۳ تا ۵ درصد در روز دارند. به محض فروش هر سهم در پرتفو سهام عدالت، می توانید از کارگزاری خود، درخواست واریز مبلغ سهم فروخته شده به حساب بانکی خود کنید.

بدانید که ۷۲ ساعت طول خواهد کشید. فقط هم به شماره حساب اعلامی شما به کارگزاری، واریز می شود و امکان واریز به حساب غیر، ندارد.

از فروش هر سهم خود از پرتفو سهام عدالت، ۱ درصد کارمزد فروش و مالیات کسر می شود. یعنی اگر شما ۱۰۰ هزار تومان سهم به فروش برسانید و ثبت سفارش برای فروش کنید، ۱۰۰۰ تومان از شما کسر و بقیه به حساب شما واریز خواهد شد.

برای آزادسازی سهام عدالت ، شما تا ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ فرصت دارید تا روش مستقیم را انتخاب کنید. برای آزادسازی و فروش سهام عدالت، حتی ۱ ریال نیز نباید پرداخت کنید. مراقب پیامک های مجرمان سایبر باشید. وراث قانونی برای فروش سهام عدالت افراد فوت شده، باید با برگه انحصار وراثت، به دفاتر پیشخوان سراسر کشور مراجعه کنند و سپس کد معاملات انلاین بگیرند. امکان ثبت نام جدید سهام عدالت فعلا میسر نیست.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۵ نظر

ورود

  • فرشاد اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹

    جناب زمانی من چندجا خوندم که با آزادسازی سهام عدالت، چون خیلی از افراد اقدام به فروش میکنن، عرضه خیلی زیاد میشه و بورس دچار ریزش وحشتناکی میشه و بازار حسابی متلاطم خواهد شد، خواستم بدونم چقدر این تحلیل رو درست می‌دونید؟ آیا واقعا با آغاز آزادسازی سهام عدالت، بورس ریزش خواهد کرد؟

    • علی زمانی اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹

      یادتان باشد:
      – بورس، طبق فاند محکوم به صعود است.
      – سهام عدالت تا ۶ ماه آینده، فقط ۲۰ درصد آن قابل فروش است.
      – علم تکنیکال را یاد بگیرید تا تحلیل های سال ۱۴۰۰ شما شبیه تحلیل های سال ۱۳۹۹ و ما قبل نباشد.
      – ذهن فریبکار خود را با داده های درست، علمی و شفاف، اصلاح کنید.
      – تا سال ۱۴۱۰ هجری شمسی، شما هیچ ریزش و سقوط مصداق «وحشتناک» را در بورس ایران نخواهی دید. نوسان، اما ذات بازار است. فرق است بین اصلاح و پولبک، با سقوط !

  • بهزاد اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹

    سلام ببخشید بنده اگه نخوام سهامم رو بفروشم و مثل قبل سود سالیانه ببرم نیاز به کار خاصی هستش یا اینکه اصلا تو سامانه سهام عدالت به چیز خاصی دست نزنم؟ممنون میشم جواب بدین

  • امید خرداد ۲, ۱۳۹۹

    سلام لطفا در مورد سهام عدالت راهنمایی کنید
    اگر آزادش کنیم چگونه خودمون باهاش کار کنیم
    اگر آزادش نکنیم باید چکار کنیم اصلا چی به صلاحه و….

  • Nazanin خرداد ۴, ۱۳۹۹

    سلام . جناب اقای زمانی برای فروش سهام فقط از طریق بانک باید اقدام کنیم که از طریق کارگزاری های خود بانک به فروش برسه ؟ ارزش سهام در حال حاضر مشخص هست چه قیمتی هست؟

    • علی زمانی خرداد ۴, ۱۳۹۹

      سلام
      حدود ۱۵ میلیون تومان است
      کد بورس بگیرید و کد معاملات انلاین از کارگزاری ها تا پرتفو سهام عدالت در پروفایل شما به نمایش در آید.

  • Nazanin خرداد ۵, ۱۳۹۹

    سلام. گفته شده افرادی که شباشون تایید شده نیاز به احراز هویت ندارند و کد بورسی براشون صادر میشه ولی هنوز کد بورسی پیامک نشده بعد از اتمام آزاد سازی ارسال میشه؟ و اینکه اگر خود بانک هم به فروش برسونه باز نیاز به کد معاملات آنلاین از کار گزاری هست؟ و اینکه حتما باید از طریق بانک برای فروشش اقدام کنیم

    • علی زمانی خرداد ۵, ۱۳۹۹

      کد آنلاین حتما نیازدارید
      کد بورس پیامک نمیشه

  • Nazanin خرداد ۵, ۱۳۹۹

    رو برگه یک میلیون تومانی هست ولی داخل سامانه ۴۹۲ هز ار تومانه ارزشش اگر بخوام به یک میلیون برسونم امکانش هست؟

    • Mohsen خرداد ۱۴, ۱۳۹۹

      سلام هم کد بورسی دارم و هم کد معاملاتی اما سهام عدالت من در پرتفوی دیده نمیشه .گفته بودن ک از امروز سات ۱۲تا ۱۴میشه فروخت !!!!

  • مازیار خرداد ۶, ۱۳۹۹

    سلام و درود..من کد معامله انلاین دارم..سوالم اینه کل سهامم به پورتفوی کارگزاری اضافه میشه و محدودیت فروش داره و یا ابتدا ۳۰ درصد اضافه خواهد شد و سپس به مرور پرتفوی تکمیل خواهد شد..

  • بهزاد خرداد ۶, ۱۳۹۹

    سلام. من سهامم وارد بورس شده وهیچ اطلاعی هم از بورس ندارم ،لطف میکنید منو راهنمایی کنید چطور میتونم تمام سهام خودمو توی بورس بفروشم . ممنونم

    • محمدرضا مهر ۲۵, ۱۳۹۹

      سلام وخسته نباشین میخواستم بدونم چگونه سهام عدالتموکه وارده بورس شده وشاخص بورس گرفتموبفروشم؟؟؟

  • Amir خرداد ۱۲, ۱۳۹۹

    آقا دمت گرم راحت کردی مارو

  • الهام خرداد ۱۴, ۱۳۹۹

    سلام. ببخشید من فعلن به پول سهام عدالت نیازی ندارم ولی بهتره بفروشم یا نگه دارم؟؟

  • ⁷بهمن خرداد ۱۵, ۱۳۹۹

    سلام جناب
    من کد بورسی و کد معاملاتی گرفتم الان کارگذاری هم اوکی کردم دو هفته قبل ولی الان سهامم داخل پرتفو نمیاد ازاد سازی هم انجام دادم از قبل ولی نمیاد میشه راهنمایی کنید لطفا

    • علی زمانی خرداد ۱۵, ۱۳۹۹

      شنبه صبح از واحد معاملات آنلاین کارگزاری خود سوال کنید

  • یحیی گرگیچ خرداد ۱۸, ۱۳۹۹

    سلام من میخوام سهامم رو وارد بورس کنم چه جوری میتونم این کارو انجام بدم

  • محمد خرداد ۱۹, ۱۳۹۹

    سلام لطفا بهدمن جهت فروش سهامم کمک کنید

  • چالاک خرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    سلام. حرفتون درست نیست کد بورسی گرفتم و کارگزاری هم ثبت نام شدم ولی سهام عدالت به پرتفوی من اضافه نشده است و نخواهد شد. کد بورسی هزینه بیخودی بود. تنها راه فروش از طریق بانکهاست . اگر راه دیگری هم هست به من هم اطلاع بدین ممنون میشم

  • جواد خرداد ۲۸, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی من کد بورسی گرفتم وتو کار گزاری ثبت نام کردم و سهام عدالت به پرتفوی اضافه نشده علتش چسه؟

  • نجیب اله آرامش بهمن ۲۵, ۱۳۹۹

    فروش سهام عدالت