دیمیتری دونسکوی ؛ بزرگ ترین زیردریایی جهان با قابلیت حمل موشک های بالستیک

دیمیتری دونسکوی ؛ بزرگ ترین زیردریایی جهان با قابلیت حمل موشک های بالستیک

در دنیای قدرت و برتری دریایی، شاید ناوهای هواپیمابر بزرگ ترین تجهیزات دریایی باشند که تا به این زمان در دریاها شناور شده اند اما یک زیردریایی که به اندازه دو زمین فوتبال طول داشته باشد سلاحی بسیار ترسناک خواهد بود. زیردریایی‌های کلاس تایفون نیروی دریایی روسیه بزرگ ترین زیردریایی‌هایی هستند که تاکنون ساخته شده اند.

زیردریایی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy)

به طور خاص، زیردریایی روسی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy) که نام رسمی آن TK-208 است بزرگ ترین زیردریایی جهان لقب گرفته است. نام این زیردریایی از یک شاهزاده اهل مسکو که ساخت کاخ کرملین را به او نسبت داده و در قرن چهاردهم در نبرد با مغول ها کشته شد گرفته شده است، مردی که اکنون در میان جامعه مسیحی ارتدوکس روسیه جایگاه یک قدیس را دارد.

زیردریایی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy)

زیردریایی دیمیتری دونسکوی چقدر بزرگ است؟

این زیردریایی با طول ۱۷۵ متر یا ۶۰۰ فوت، از سال ۱۹۸۰ در خدمت نیروی دریایی روسیه بوده و در تاریخچه خود چندین بار مورد بازسازی و ارتقا قرار گرفته است. علاوه بر طول قابل توجهش، این زیردریایی دارای عرض ۲۵ متر است که حضور قابل توجهی به آن در دریا می بخشد. توان جابجایی زیردریایی دیمیتری دونسکوی ۴۸,۰۰۰ تن بوده و ۱۶۰ نفر خدمه نیز دارد. این زیردریایی از دو رآکتور هسته ای به عنوان تامین کننده نیروی پیشرانه سود می برد و می تواند تا سه ماه بدون آمدن به سطح به کار خود ادامه دهد. این زیردریایی هسته ای می تواند تا عمق ۴۰۰ متری پایین رفته و با سرعت ۲۷ گره دریایی (۵۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.

زیردریایی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy)

این زیردریایی دارای بدنه ای ۵ لایه ای و فشرده سازی شده بود که لایه بیرونی آن دارای صفحات خفه کننده صداست. همچنین ساختار ۵ لایه ای به این زیردریایی امکان داده تا قطری بیشتر از طرح های معمول داشته باشد که به نوبه خود امکان داشتن فضای بزرگ زندگی برای خدمه زیردریایی را ایجاد کرده است و همزمان نیز یک گزینه دفاعی اضافی در مقابل صدمه رسیدن به بدنه به شمار می آید. رآکتورهای هسته ای دیمیتری دونسکوی از نوع آب فشرده OK-650 بوده که هر کدام نیرویی بیش از ۲۵۰,۰۰۰ اسب بخار تولید می کنند که باعث می شوند این زیردریایی در سطح به سرعت نهایی ۲۲ گره دریایی و در زیر آب به سرعت ۲۷ گره دریایی دست یابد.

زیردریایی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy)

زیردریایی‌های کلاس آکولا برای رقابت با زیردریایی‌های آمریکایی کلاس اوهایو ساخته شدند که توانایی حمل ۱۹۲ کلاهک هسته ای ۱۰۰ کیلوتنی را داشتند. زیردریایی‌های روسی کلاس آکولا توانایی حمل ۲۰ موشک هسته ای از نوع RSM-52 را داشته که هر کدام ۱۰ کلاهک مجزای با توانایی شلیک مستقل را داشتند. این موشک ها طوری طراحی شده اند که بتوان از زیر دریا نیز آن ها را شلیک کرد و توانایی شکستن یخ سطح آب را نیز دارا هستند.

زیردریایی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy)

TK-208 مهم ترین زیردریایی روسی در کلاس Akula (به معنی کوسه) بود که در میان کشورهای عضو ناتو از نام Typhoon برای آن استفاده می شود. این زیردریایی‌ها توان پرتاب موشک های بالستیک غول پیکر از هر جایی در جهان به شکل مخفیانه را دارند. این کشتی چنان غول پیکر است که امکانات داخلی اش شبیه هیچ زیردریایی دیگری نیست. دیمیتری دونسکوی حتی دارای یک استخر شنای داخلی (دستکم در گذشته) است که بخش های از زندگی در داخل این کشتی را می توانید در ویدیو ادامه مطلب تماشا کنید.

زیردریایی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy)

تاریخچه زیردریایی دیمیتری دونسکوی

این هیولای غول پیکر اولین بار در سال ۱۹۸۰ به آب انداخته شد، اما در سال ۱۹۹۰ بود که برای یک دوره طولانی وارد یک حوضچه خشک شد تا با استانداردهای روز هماهنگ شود. این کشتی به مدت یک دهه همانجا بود تا اینکه در سال ۲۰۰۲ به طور کامل با آخرین سخت افزارهای روز مجهز شده و آماده خدمت گردید. دیمیتری دونسکوی در سال ۲۰۰۲ حوضچه خشک محل روزآمدسازی خود را در شهر بندی سورودوینسک ترک کرده و از آن زمان بار دیگر به خدمت برای نیروی دریایی روسیه پیوست. این زیردریایی دارای ۲۰ لانچر موشک بالستیک از نوع RSM-56 Bulava است.

این سیستم جنگ افزاری در سراسر جهان به عنوان یکی از پیشرفته ترین سیستم های موشکی زیردریایی پرتابی که تاکنون ساخته شده شناخته می شود. یک نکته بسیار جالب در مورد این زیردریایی، بازسازی قابل توجه در دوران یک دهه حضور در حوضچه خشک بود. در اولین دوره خدمت در سال ۱۹۸۰ ، از دیمیتری دونسکوی به عنوان یک زیردریایی نسل سومی یاد می شد اما بعد از نوسازی هایی که بیش از یک دهه به طول انجامید اکنون از نوع نسل چهارم به شمار می آید. در واقع دیمیتری دونسکوی به طور کامل بازسازی شده و تمامی تجهیزات آن جدید و بروز است. در سال ۲۰۰۵، بزرگ ترین زیردریایی جهان اولین موشک بالستیک بولاوا خود را در ۲۷ سپتامبر شلیک کرد.

زیردریایی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy)

بدین منظور، این زیردریایی باید به سطح می آمد و در دسامبر همان سال بود که خدمه دیمیتری دونسکوی برای اولین شلیک موشک بولاوا از زیر آب آماده شدند، عملیاتی که در ۲۱ دسامبر با موفقیت انجام شد. از آن به بعد چندین پرتاب موشک بالستیک دیگر در این زیردریایی صورت گرفته که با نتایج متفاوت همراه شده است. در حال حاضر تمام دیگر زیردریایی های کلاس آکولا بازنشست شده اند، از این رو دیمیتری دونسکوی تنها زیردریایی از این کلاس است که هنوز در سرویس به سر می برد.

زیردریایی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy)

شرایط امروزی دیمیتری دونسکوی

دیمیتری دونسکوی هنوز هم در خدمت نیروی دریایی روسیه به سر برده و افتخار ناوگان زیردریایی‌های این کشور به شمار می آید. با این وجود این زیردریایی آخرین نمونه از کلاس خود بوده و عمر آن نیز رو به پایان است زیرا رفته رفته زیردریایی های کلاس بوری جانشین این کلاس خواهند شد. زیردریایی‌های جدید کوچکتر از دونسکوی بوده و این بدین معناست که دیمیتری دونسکوی تا مدت ها عنوان بزرگ ترین زیردریایی جهان را در اختیار خواهد داشت. زیردریای های جدید از سال ۲۰۲۰ در حال ساخت بوده اما پیشرفت ها در این زمینه بسیار کند بوده است. تاکنون ۴ فروند از کلاس بوری وارد سرویس شده و قرار است یک فروند دیگر نیز در سال جاری به آب انداخته شود.

بیشتر بخوانید:
غول «بلگورود»؛ بزرگ ترین زیردریایی هسته ای جهان توسط روس ها به آب انداخته شد

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود