از ساعت ۱۶۰۰۰ دلاری آقای رئیس کل تا دلار ۱۸۰۰۰ تومانی

از ساعت ۱۶۰۰۰ دلاری آقای رئیس کل تا دلار ۱۸۰۰۰ تومانی

ساعت مچی دکتر همتی، رئیس کل بانک مرکزی که جایگزین دکتر سیف شده است، بازتاب های زیادی در توییتر داشته است. طبق توییت های چند خبرنگار نزدیک به رئیس کل محترم بانک مرکزی، این ساعت، احتمالا وشرون کنستانتن رفرنس ۴۹۱۴۵ با قیمتی در حدود ۱۶۰۰۰ دلار است. ساعت لاکچری آقای رئیس کل، بازتاب های زیادی در شبکه های اجتماعی ایرانیان در روزهای نخست خرداد ۹۹ داشته است.

جلال برزگر از سایبر ژورنالیست های تهرانی اخیرا در توییتی اعلام کرد که از دکتر همتی درباره برند و قیمت این ساعت لوکس سوال کرده است و ایشان گفته که این ساعت را از ۱۸ سال پیش داشته و حاضر است به ۱ درصد قیمتی که ادعا می شود، آن را به فروش برساند. به هر حال، ساعت ۱۶۰۰۰ هزار دلاری رئیس کل یا ساعت ۱۶ دلاری او، فرق چندانی برای جامعه نمی کند.

آنچه فرق چندانی می کند این است که دلار، بر خلاف ادعاها و اینستانوشته های آقای همتی از اواسط زمستان سال ۹۸، همچنان در کانل صعودی بلند مدت بوده و از ۱۳۰۰۰ تومان به حوالی ۱۸۰۰۰ تومان رسیده است. به نظر می رسد در روزگار کرونانیی اقتصاد ایران و تشدید تحریم های بین المللی، رسیدن دلار به سقف قیمتی ۱۹ هزار و اندی تومان که مهر ۹۷ تجربه کرد، در دسترس باشد.

خیلیها تصور کردند که دلاری که از ۳۰۰۰ تومان در مدت کوتاهی به ۱۹۰۰۰ تومان آمد و سپس تا زیر ۱۰ هزار تومان کاهشی شد، دوباره به سمت ۳۰۰۰ تومان عزیمت می کند! عده ای به واسطه افت ۵۰ درصدی دلار در سال ۹۷، سکته زدند.

اما تحلیلگران از همان زمان هم معتقدد بودند که دلایل بنیادی و تکنیکال، خبر از بازگشت دلار به سقف قیمتی دیده شده دارد و به نظر می رسد این سقف، دوباره زده شود. فعلا که قیمت بازار دلار نشان می دهد که فاصله کمی با سقف قبلی دارد.

بارها در تحلیل تکنیکالی دلار و سکه و سهام در روزیاتو، به این نکته اشاره کردیم که دلار و سکه و طلا ، روند صعودی آرامی را پیش رو دارد و به موازات آن، شاخص کل بورس ایران که تورم محور است، روند صعودی خواهد داشت. اکنون با افزایش دلار و طلا و رکود در بازارهای خودرو و مسکن، شاهد هجوم نقدینگی به بورس هستیم که در کنارعرضه اولیه های دولت، عاملی برای رونق و صعود شاخص کل بورس شده است.

روند بورس صعودی است چون روند دلار و طلا و سکه ، صعودی است. تکنیکال دلار آمریکا، ۵۰ هزار تومان را در بلند مدت نشان می دهد. همان ۵۰ تومان خودمان پس از حذف چند صفر از پول ملی در سال های نه چندان دور! دلار، صعودی است. آنهایی که دلار دارند، حتما ضرر نمی کنند. اما اگر فکر میکنید سود چند صد درصدی مثل بورس ظرف ۱ سال آینده منتظر شما است، انتظار درستی نیست و شواهد، چنین سیگنالی نمی دهد.

قیمت دلار
قیمت دلار احتمالا دوباره سقف قیمتی ۱۹۳۸۳ تومان را بشکند

بسیاری از سهام در بورس امروز ایران، با دلار ۲۰۰۰ تومانی در حال معامله هستند. اگر تطبیق روند تاریخی شاخص کل بورس با روند طلا و دلار را در ۳۰ سال اخیر در منحنی های تکنیکال و کانال فیبوناچی بررسی کنید، درخواهید یافت که هر زمان، شاهد رشد قیمت دلار بودیم، شاخص کل با تاخیر، رشد خود را آغاز کرده است.

گاها روند رشد شاخص، به مراتب بیش از درصد افزایش قیمت دلار بوده است. مخصوصا از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۸. پس، جای تعجب ندارد که برای بورس ایران، ریزشی متصور نیستیم چون علائم تکنیکالی، سیگنال ریزش نشان نمی دهد.

افزایش دلار، قیمت کالا و خدمات را افزایش داده و تاثیر خوبی روی قیمت سهام شرکت ها خواهد داشت. سودی که سهام به شما متاثر از افزایش قیمت دلار در بلند مدت میدهد، به مراتب بیش از نوسان قیمتی دلار است.

بازدهی بازارهای مالی، طی ۱۰ سال اخیر نشان می دهد که شاخص کل بورس رشد ۲۶ برابری، طلا رشد ۲۱ برابری و دلار رشد ۱۳ برابری را تجربه کرده است. سرمایه گذاری بر روی سهام، دو برابر سرمایه گذاری بر روی دلار، بازدهی داشته است.

مخصوصا که دلار، سرمایه پر یسک بوده و نوسانات آن دامنه بالایی در مقایسه با سهام ندارد. امیداریم موج بعدی تورم که از شهرویر ۹۹ آغاز می شود، با تدابیر همتی رئیس کل بانک مرکزی، به گونه ای باشد که از جهش شوک آور دلار، جلوگیری کند.

در اقتصاد سال جهش تولید، شاهد جهش قیمتی در دلار و طلا و سهام هستیم. دارنده هر یک که هستید، نگهداری بر فروش، می‌چربد. اما بالاترین گین، مخصوص سهامداران بلند مدتی خواهد بود. قیمت های عجیب سهامی چون: ستران، دعبید و غنوش مازندران در ۲۰ سال اخیر را فراموش نکنید که مشت، نمونه خروار است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • khani320 خرداد ۲, ۱۳۹۹

    سلام
    ممنون
    عاشقتم

  • fereshteh خرداد ۲, ۱۳۹۹

    ممنون جناب زمانی از تحلیل های آموزشی و آموزنده تون خدا حفظتون کنه و همیشه دعاگو تون هستم

  • مهدی خرداد ۳, ۱۳۹۹

    با سلام و ممنون از تحلیلتون.
    با این حساب سهام هایی مانند فملی آینده دار هستند؟
    همچنین با توجه به دورکاری شرکت ها به خاطر کرونا ، سهام شرکت همکاران سیستم هم گزینه خوبی میتونه باشه.

    • علی زمانی خرداد ۳, ۱۳۹۹

      ۱۰۰ درصد
      سهامداری کنید با سهم ارزشمندی چون فملی

      • مهدی خرداد ۳, ۱۳۹۹

        ممنون از پاسختون.
        نظرتون راجع به صندوق های سرمایه گذاری چیه ؟ برای مثال فملی بهتره یا یه صندوق سرمایه گذاری؟

        • علی زمانی خرداد ۳, ۱۳۹۹

          بستگی به استراتژی شما داره
          بنده فملی را به صندوق ترجیح می دهم. البته پرتفو سهام بنیادی باید تشکیل داد و حداقل ۳ سال سهامداری کرد.