پست اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی درباره آینده اقتصاد ایران

پست اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی درباره آینده اقتصاد ایران

دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، امروز دوشنبه ۵ خرداد ماه ۹۹ با انتشار پستی در اینستاگرامش، درباره اتفاقاتی که در روزهای آینده در اقتصاد کشور رخ خواهد داد، مطالبی را اطلاع رسانی کرد.

در این پست که با بازتاب های گسترده ای در شبکه های اجتماعی و کانال ها و سایت های خبر رسان اقتصادی ایران همراه شده است، ایشان اعلام  کرد که فردا سه شنبه ۶ خرداد ماه ۹۹، بیانیه رسمی مهم چارچوب هدف گذاری تورم در اقتصاد ایران، منتشر خواهد شد.

با این حال، یکی از انتقادات به آقای رئیس کل، درباره وعده ها درباره کنترل ارز است که خیلی نمود عینی در بازار ندارد و شاهد ورود دلار به کانال ۱۸۰۰۰ تومانی هستیم. گر چه رئیس کل وعده داده که قیمت ارز از تیر ماه ۹۹ روند کاهشی خود را آغاز کند.

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، در اولین سه شنبه خرداد ماه سال جهش تولید، قطب نمای سیاست گذاری پولی ایران و کاهش انحرافات نرخ تورم در یک رویکرد پیش نگرانه، ارائه و اطلاع رسانی می شود. تلاش شده  تا شاهد کاهش انحرافات نرخ تورم از نرخ  تورم هدف گذاری شده بوده و به منظور رفع انحراف موجود، نرخ سود سیاستی، تعدیل شود. این اقدام، از طریق عملیات بازار باز بوده و نرخ جاری و موثر در بازار پول را کنترل خواهد کرد.

موضوع مهم دیگری که در اینستانوشته رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره شده است، تلاش بانک مرکزی برای کسری بودجه دولت در سال ۹۹ است. طبق گفته های رئیس کل، کسری بودجه سال ۹۹ دولت تدبیر و امید با هماهنگی شورای عالی اقتصاد ، جبران می شود و روش جبران کسری، عرضه سهام شرکت های دولتی و اموال مازاد دولت از طریق  انتشار اوراق بدهی دولت در بازار پول و سرمایه خواهد بود.

در روزهای آینده، شاهد عرضه اوراق بدهی برای تامین کسری بودجه و به موازات آن، تعمیق بیشتر بازار بدهی خواهیم بود که اتفاق خوبی برای بازار بورس است.

رئیس کل بانک مرکزی
صفحه اینستاگرام رئیس کل بانک مرکزی که از مهم ترین صفحات اینستاگرامی دولتی در حوزه اقتصاد ایران است

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی ، روند ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح تا ۱۷ خرداد ۹۹ تسریع می شود و مجامع بانک مهر اقتصاد و بانک حکمت ایرانیان برگزار می شود. قرار است این دو بانک، در بانک سپه که نخستین بانک ایرانی است، ادغام شود. بانک سپه، مثل بانک ملی، از جمله بانک هایی است که در بورس ایران حضور ندارد. سهام بانکی در سال ۹۹ از جمله سهام رو به رشد در بازار بورس خواهد بود.

در اینستانوشته رئیس کل بانک مرکزی آمده است که بانک مرکزی، مسیر اصلاح نظام بانکی و ارتقای سلامت مالی را با جدیت دنبال می کند.

قرار است نظام بانکی کشور در هفته های آینده، ۵۰ هزار میلیارد تومان به بنگاه هایی که از کرونا، آسیب دیده اند، پرداخت کند. ۱۳ رسته  شغلی آسیب دیده از کرونا مشخص شده که در اولویت پرداخت تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی به نرخ سود ۱۲ درصد هستند. طبق اعلام  رئیس کل بانک مرکزی، به محض دسترسی بانک ها به سمانه مربوط به اطلاعات مشاغل و نیز واحدهایی که واجد شرایط استفاده از تسهیلات هستند، بانک ها ظرف یک هفته، تقاضاها را بررسی و نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام می کنند.

به منظور اطلاع از اوراق بدهی و اوراق سلف که از طریق بورس عرضه می شود به سامانه tsetmc.com مراجعه کنید. جدید ترین گزارشات بانک مرکزی درباره مسکن و اقتصاد و تورم ایران را در سامانه CBI.ir‌ مشاهده فرمایید. با توجه به اینکه در ماه های آینده، شاهد عرضه اولیه های زیادی در بورس هستیم، اخبار عرضه اولیه ها را در سایت seo.ir دنبال فرمایید. هر عرضه اولیه ای که ارائه آن به صورت رسمی اعلام شود، در روزیاتو به صورت تحلیلی، بررسی و معرفی خواهد شد.

در ماه های آینده، بیش از ۲۰ عرضه  اولیه در بورس رخ می دهد که مشارکت در کلیه عرضه اولیه ها و نگهداری سهام به مدت حداقل ۱ سال را به عزیزان، توصیه می کنیم. در صورتی که شما در ۲۳ عرضه اولیه سال ۱۳۹۸ شرکت کرده باشید و تا اسفند ۹۸، سهامدار سهام عرضه اولیه بوده باشید، قریب به ۱۲ میلیون تومان سود، نصیب شما می شد و اگر یک خانواده ۴ نفره، در همه عرضه اولیه ها شرکت کرده بود، با ۲۸ میلیون تومان سرمایه گذاری، حدود ۴۸ میلیون تومان سود بدست می آورد که با توجه به ریسک پایین  عرضه اولیه ها و مدت کم سرمایه گذاری، گزینه خوبی برای کد اولی ها و تازه واردهای بورس است.

بورس ایران، طبق فاند محکوم به صعود است و حمایت های دولت و بانک مرکزی از بازار سرمایه در سال ۹۹، نقطه  عطفی برای انقلاب بورس ایران در عصر ۱۴۰۰ است. نوسانات و اصلاحات، بخشی از ذات بازار بورس بوده و تاثیری در رویکرد سهامداری سهامداران بلند مدتی، نخواهد داشت. بهترین بازار مالی برای کسب سود در ایران امروز، بازار سرمایه کشور است. سعی کنید با آموزش و شناخت درست و علمی، وارد بازار شده و ساز و کار آن را یاد بگیرید.

شمار دارندگان کد بورس در ایران در تابستان سال ۹۹ از مرز ۶۰ میلیون نفر فرا تر خواهد رفت. پست اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی، تاییدی مجدد بود بر حمایت دولت از بازار بورس که خبر خوبی برای فعالان این بازار است که بزودی، ۴۹ میلیون دارنده سهام عدالت نیز به آن اضافه  خواهد شد. بررسی های تکنیکالیست ها نشان می دهد که از سال ۱۳۷۱ تا بهار ۱۳۹۹، رشد شاخص کل بورس ایران به نسبت رشد دلار آمریکا، ۲۴ برابر بوده است. در اقتصاد ایران، افزایش قیمت دلار یا طلا، معیاری برای فهم تورم است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۸ نظر

ورود

  • علی خاوری خرداد ۵, ۱۳۹۹

    جناب زمانی خیلی خوبه که این چند روز کمی در تحلیل‌ها و نوشته‌هاتون تعدیل به کار می‌برید و عباراتی مثل: شاخص بورس تا ۱۴۰۰ به سه میلیون واحد میرسه رو دیگه استفاده نمی‌کنید.
    به نظرم این ارائه این اعداد بزرگ به ذهن خوانندگان این مورد رو القا می‌کنه که به محض ورود بورس سودهای هنگفت در انتظارشون هست و براشون توقع بی‌جا ایجاد میشه و خوشحالم که کمی منطقی‌تر و کم هیجان‌تر اخبار بورس رو ارائه می‌کنید.
    بورس قطعا در مدار صعودی خواهد بود اما نه با شتابی که شما قبلا ارائه می‌کردید و اعداد بسیار بعیدی مثل شاخص ۳ میلیون و ۸ میلیون واحدی! با اصلاح اخیر قطعا بازار متعادل‌تر به رشد خودش ادامه میده.

  • khani320 خرداد ۵, ۱۳۹۹

    سلام ممنون از مطالب خوب شما و امید به بازار بورس
    عاشقتم

  • Mehran خرداد ۵, ۱۳۹۹

    قطعا بازار به یکم استراحت نیاز داشت و اصلاح چیز طبیعیه . اینکه اقای زمانی تاکید زیادی رو سهامداری بلندمدت دارن تا نوسانگیری واقعا با تفکر و خیلی خوبه چون بعضی سهم ها حلزونی هستن و چراغ خاموش تا ۵ سال دیگه قشنگ سود حداقل ۱۰ و ۲۰ برابری میدن فقط صبر داشتن ملاکه . بنابراین دوستان هرروز قرار نیست جوش بخورید دید بلندمدت داشته باشید که لازمه اینکار اوردن پول اضافی به بورسه نه اینکه ماشین بفروشی یا قرض کنی .

  • محسن خرداد ۶, ۱۳۹۹

    بورس امروزم ۳۵ هزار واحد سقوط کرد، بعد دوستان میگن که بورس امسال میترکونه :))
    برنگردیم سمت شاخص ۵۰۰ هزار باید کلاهمون رو بندازیم بالا، حالا رشد و صعود بماند!

    • علی زمانی خرداد ۶, ۱۳۹۹

      پس از رشد شارپ تاریخی ۲ ماهه اول سال ۹۹، این اصلاح، قابل انتظار بود. امسال بالای ۲ میلیون واحد خواهد بود

    • علی زمانی خرداد ۶, ۱۳۹۹

      شما که با یک موزیر، گرمیت نمیشد حاج محسن 🙂 فرق است بین سقوط و اصلاح 🙂
      مخلصیم

  • saeed خرداد ۶, ۱۳۹۹

    بدبخت به حال دوستانی که با متن شما وارد بورس بشن …. شما حتی نمیدونی شاخص سه میلیونی یعنی چی؟ واقعا کوچکترین اطلاعی از اقتصاد ندارید اگر داشتید میدونستید نمیشه فقط بورس بره بالا بقیه راکد بمونن شاخص بشه دو میلیون دلار میشه ۳۰ هزار تومن … دلار بشه ۳۰ تومن فاتحه همه خوندس ….

    • علی زمانی خرداد ۶, ۱۳۹۹

      شاخص کل بورس ایران ظرف ۳۰ سال اخیر، ۲۴ برابر دلار آمریکا رشد داشته است.
      درباره چیزی که نمی دانید، سخنوری نفرمایید. بورس، طبق فاند محکوم به صعود است. نیمه دوم سال ۹۹، شما حتما شگفت زده خواهی شد مستر آی کیو