داستان بوگاتی محمد رضا پهلوی؛ هدیه فرانسوی به مناسبت ازدواج با فوزیه + ویدیو

داستان بوگاتی محمد رضا پهلوی؛ هدیه فرانسوی به مناسبت ازدواج با فوزیه + ویدیو

بوگاتی محمد رضا پهلوی مثل «فراری» قرمز رنگ پلاک شده در ایران، از خودروهای معروف کشور است.

۶۱ سال پیش ، دولت فرانسه به مناسبت ازدواج محمد رضا پهلوی، ولیعهد وقت ایران با فوزیه، خواهر پادشاه مصر، یک دستگاه بوگاتی به درباره شاهنشاهی هدیه کرد که هدیه خاص داماد بود. بوگاتی تاپ ۵۷ هدیه داده شده توسط دولت فرانسه به محمد رضا پهلوی، توسط ون وورن، خودروساز فرانسوی طراحی شده بود و تنها یک نمونه از آن ساخته شد.

کروک دو نفره زیبا، ظاهری جذاب برای آن روزگار داشت و گلگیرهای حجیم و نیمه آیرودینامیکش، آن را با خودروهای هم نسل، متفاوت کرده بود. چراغ های عجیب این کروک زیبا، شباهتی به فیگونی و فالاشی داشت که خودروسازان لوکس فرانسوی از آن طراحی استفاده می کردند. شیشه کوتاهی در جلو داشت که با اهرمی در داشبورد، روی کاپوت خوابیده و اجازه ورود بیشتر هوا به داخل کابین را می داد. سقف نیز پارچه ای بود و زیر صفحه فلزی پنهان می شد. در زمان خود، خلاقیتی قابل توجه بود.

قطعات کروم و براق در ساخت بدنه خودرو سبب شده بود که با حضور چرم به عنوان یک اکسسوری عالی برای خودروهای لوکس آن موقع، بوگاتی پیشکشی فرانسوی ها به دربار ایران، خاص باشد. بعضی ها بوگاتی فرانسوی هدیه داده شده به محمد رضا پهلوی را ارزشمند تر از مردسدس بنز اهدایی آلمانی ها می دانند. بوگاتی محمد رضا پهلوی، از موتور ۳.۳ لیتری هشت سیلندری خطی سوپر شارژ دار با دو میل سوپاپ، نیرو می گرفت و که یک صد و هفتاد و پنج اسب بخار نیز تولید می کرد.

محمد رضا پهلوی در زمانی که این بوگاتی لاکچری را در اختیار داشت، خیلی کم از آن استفاده می کرد و در سال ۱۹۵۹ میلادی، یعنی کم تر از ۲۰ سال پیش از سقوط نظام شاهنشاهی و ۲۸ سال پس از ارسالش از سوی دولت فرانسه، آن را به هوشنگ خان جلیلی فروخت. مبلغ فروش نیز ۲۰۰۰ ریال بود که معادل ۲۷۵ دلار آمریکا در آن زمان بود.

در ان زمان، تغییراتی در این خودرو معروف و سلطنتی داده شد و پوشش های مخفی کننده چرخ جلو و عقب حذف شد و فلپ ها و رکاب های زیر درب ها و تعویض موتور اصلی با یک موتور ۸ سیلندر در دستور کار قرار گرفت. سلیم بهاری، فرد دیگری بود که آقای جلیلی برای فروش خودرو، با او مذاکره کرد. او هم می خرد و خودرو را بعدا به یک آمریکایی می فروشد.

۲۰ سال پس از اهدای بوگاتی فرانسوی به ولیعهد ایران
پلاک شماره ۳۳۷۲۶ بوگاتی اهدایی به محمد رضا پهلوی
بوگاتی محمد رضا پهلوی
تصویر موتور بوگاتی اهدایی به محمد رضا پهلوی

بوگاتی محمد رضا پهلوی

بوگاتی محمد رضا پهلوی
تصویر صندلی چرمی بوگاتی اهدایی به محمد رضا پهلوی

سال‌ها این خودرو از دید عموم پنهان ماند و بین علاقه مندان بوگاتی دست به دست چرخید تا اینکه در سال ۱۹۸۴ پس از بازسازی کامل در نمایشگاههای مختلف خودروهای کلاسیک در امریکا به نمایش عمومی در آمد و همواره مورد توجه کار‌شناسان خودروهای کلاسیک قرار گرفت و جوایز بسیاری دریافت کرد.

از نکات جالب در خصوص این خودرو حفظ پلاک ایرانی آن است که البته با پلاک اولی که در زمان مالکیت پهلوی روی آن نصب شده بود متفاوت است اما به هر حال نماد تاریخ حضور آن در ایران است.

از کلکسیون خودروهای کلاسیک محمد رضا پهلوی در دهه پنجاه میلادی
محمد رضا پهلوی و لامبورگیتی میورا قرمز رنگ در زمستان سرد سوئیس

براساس پیگیری‌های صدای میراث و به اعلام مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی خودرو بوگاتی محمدرضا پهلوی حتی پیش از انقلاب فروخته شده است و اصلا جزو دارایی‌های تاریخی کشور در کاخ موزه سعدآباد نبوده که کسی اجازه فروش آنرا داشته باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • آترین خرداد ۸, ۱۳۹۹

    خوب از ایران خارجش کردن. خدا میدونه خلخالی بی وجدان چه کاری با این جیگر میکرد