برگزاری نماز عید فطر در پارکینگ ایکیا با حفظ فاصله گذاری اجتماعی + ویدئو

برگزاری نماز عید فطر در پارکینگ ایکیا با حفظ فاصله گذاری اجتماعی + ویدئو

یک فروشگاه ایکیا در نزدیکی شهر فرانکفورت در غرب آلمان پارکینگ خود را در اختیار یکی از مساجد محلی قرار داد تا مسلمان بتوانند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی نماز عید فطر را برگزار کنند. این اقدام از سوی کاربران فضای مجازی مورد تحسین و تمجید قرار گرفته.

روز یکشنبه ی این هفته نزدیک به ۸۰۰ مسلمان آلمان موفق شدند ماه مبارک رمضان را در فضای باز به پایان برسانند.

مدیر این مسجد محلی در مصاحبه ی خود با بی بی سی گفته: «برگزاری نماز جماعت با همه ی مسلمانان در شهر وتسلار برای ما مثل یک پاداش بود.»

پرستشگاه ها در آلمان فعالیت خود را از سر گرفته اند اما برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، مقرراتی هست که باید آن ها را رعایت کنند.

تصاویر نماز عید فطری که در فروشگاه ایکیای آلمان برگزار شد، در شبکه های اجتماعی بارها بازنشر شده و بسیاری از کاربران این مسجد محلی را به خاطر پیدا کردن یک راه ایمن برای برگزاری نماز جماعت تحسین کردند.

کادیر ترزی، مدیر مسجد شهر وتسلار آلمان، که به دنبال محل جایگزینی بود تا در آن بتوان در عین رعایت فاصله گذاری اجتماعی جمعیت زیادی را جای داد، هفته ی گذشته به فروشگاه ایکیا رفت.

او در مصاحبه ی خود با بی بی سی گفته امیدی به گرفتن جواب مثبت نداشت.

ترزی در اینباره گفته: «اما مدیر فروشگاه لحظه ای تردید نکرد و گفت بله می توانید اینجا نماز بخوانید. هم متعجب بودم هم خوشحال.»

مسجد وتسلار از نمازگزاران خواست با خود سجاده و ماسک به پارکینگ فروشگاه ایکیا آوردند، اما با گوشزد کردن قوانین آلمان در خصوص ویروس کرونا به آن ها گفت که نباید کودکان زیر ۱۲ سال را با خود به نماز جماعت آورند و فاصله گذاری اجتماعی را هم باید در آنجا رعایت کنند.

در ویدئویی که از این نماز جماعت منتشر شده ابتدا تعدادی از نمازگزاران را مردد در ورودی پارکینگ می بینیم اما بعد از مدتی صدها نمازگزار وارد پارکینگ می شوند و شروع به پهن کردن سجاده های خود بر روی زمین با فاصله از یکدیگر می کنند.

تابلوی معروف زرد و آبی ایکیا در پشت سر نمازگزاران به چشم می خورد و آن ها در حالی که ماسک به صورت دارند، نماز خود را می خوانند و به خطبه های امام جماعت نماز گوش می دهند.

ترزی، مدیر مسجد وتسلار گفته این نماز اهمیت ویژه ای داشت چون بسیاری از نمازگزاران در ماه رمضان به خاطر محدودیت های کرونایی احساس انزوا می کردند.

این در حالی است که ماه رمضان در حالت عادی یکی از ماه های شلوغ سال برای مسلمانان محسوب می شود و آن ها رفت و آمد زیادی در این وقت از سال با یکدیگر دارند.

ترزی در تأکید بر اهمیت فرصتی که این نماز جماعت برای گردهمایی دوباره ی مسلمانان ایجاد کرد گفته: «رمضان کاملاً متفاوتی بود، بدون هیچ تماسی، هیچ رفت و آمدی و مراسم افطاری ای.»

این تصمیم در شبکه های اجتماعی مورد تحسین بسیاری از کاربران قرار گرفته. کارلی آرگو، خبرنگار کانادایی، در پستی در این رابطه نوشته: «این همان عشق و محبتی است که دنیا حالا به آن نیاز دارد.»

یک کاربر دیگر توئیتر هم نوشته: «چه حرکت زیبایی. نشانه ای واقعی از امید در این دوران سخت.»

یکی دیگر از کاربران توئیتر هم در اینباره گفته: «پیدا کردن راهی برای باهم بودن و ماندن در کنار هم در این بحران می تواند همین شکلی باشد!»

منبع: bbc
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود