چگونه باردار شویم ؟ ۱۰ نکته مهم در باردار شدن که زنان باید بدانند

چگونه باردار شویم ؟ ۱۰ نکته مهم در باردار شدن که زنان باید بدانند

باردار شدن شاید آن طور که شنیده باشید چندان سخت نباشد اما این طورها هم که فکر می‌کنید نیست. اگر سؤالتان این است که « چگونه باردار شویم ؟ » باید به شما بگوییم که یک زن با کمک چندین روش می تواند شانس باردار شدن خود را افزایش دهد و احتمال لقاح موفق و بارداری را بیشتر کند. برای بهینه سازی باروری در زنان ، مراقبت از بدن اولین قدم خوب است. اما به نظر شما، خانم ‌ها به جز حفظ سلامت بدن، دیگر چه کاری می توانند انجام دهند تا شانس بچه دار شدن را بیشتر کنند؟

به گفته یکی از پزشکان متخصص، مهمترین توصیه برای زنی که می خواهد باردار شود این است که بدن خود را خوب بشناسد؛ مخصوصا این که باید با چرخه قاعدگی خود آشنا باشد. علاوه بر این، مهم است که بداند چرخه های قاعدگی او تا چه اندازه از هم فاصله دارند. بنابراین، با علم به این موضوع می تواند مقدمات دقیق تری را در تلاش برای باردار شدن داشته باشد.

در این مطلب روزیاتو، شما را با ۱۰ نکته مهمی آشنا می‌کنیم که ممکن است به افزایش شانس باردار شدن و لقاح یک زن سالم کمک کند. با روزیاتو همراه باشید.

۱- فرکانس چرخه قاعدگی را یادداشت کنید

خانمی که می خواهد باردار شود و نوزادی داشته باشد باید نظارت کند که آیا روزهای اول پریود خود هر ماه در همان روزهای ماه قبل است؛ یعنی  قاعدگی منظمی دارد یا نه. در مقابل، ممکن است دوره های قاعدگی نامنظمی داشته باشد؛ به این معنی که طول دوره قاعدگی او از ماهی به ماه دیگر متفاوت باشد. خانم‌ها با ردیابی این اطلاعات در یک تقویم می توانند بهتر تخمین بزنند که چه زمانی ممکن است تخمک گذاری اتفاق بیفتد؛ یعنی زمانی که تخمدان های او در هر ماه تخمک آزاد می کنند.

طبق اعلام انجمن بارداری آمریکا، تخمک یک زن پس از رها شدن از تخمدان تنها ۱۲ تا ۲۴ ساعت بارور است. با این وجود، اسپرم مرد می تواند تا پنج روز در بدن زن زنده بماند.

۲- تخمک گذاری را کنترل کنید

زنانی که دارای سیکل منظم هستند حدود دو هفته قبل از رسیدن دوره قاعدگی بعدی شان تخمک گذاری می کنند. پیش بینی تخمک گذاری در خانم هایی که چرخه قاعدگی نامنظم دارند دشوارتر است، اما معمولاً ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از شروع دوره بعدی قاعدگی وی رخ می دهد.

روش های مختلفی وجود دارد که زنان می توانند برای تعیین بارورترین روزهای خود در هر ماه استفاده کنند:

  • کیت پیش بینی تخمک گذاری در خانه می تواند در مورد تشخیص زمانی که یک زن تخمک گذاری می کند حدس‌هایی را تخمین بزند. این کیت ها که در داروخانه ها فروخته می شوند ، هورمون لوتئین کننده یا هورمون جسم زرد را آزمایش می کنند؛ ماده ای که میزان آن در هر ماه در طی تخمک گذاری افزایش می یابد و باعث آزاد شدن تخمک ها می شود. طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا ، درست سه روز پس از مثبت بودن نتیجه آزمایش بهترین زمان برای رابطه جنسی زوجین است تا شانس بارداری خود را افزایش دهند.
  •  ردیابی مخاط دهانه رحم روش دیگری برای پیش بینی تخمک گذاری به شمار می‌رود. در این روش، خانم‌ها به طور مرتب مقدار و ظاهر مخاط مهبل خود را بررسی می کنند. درست قبل از تخمک گذاری، زمانی که یک زن باروری بیشتری دارد، میزان مخاط بیشتر و همچنین نازک تر ، شفاف تر و لغزنده تر می شود. هنگامی که مخاط دهانه رحم لغزنده تر می شود می تواند به اسپرم کمک کند تا راه خود را به تخمک برساند. مطالعه ای که در ژورنال Fertility and Sterility منتشر شده است ، نشان داد زنانی که مخاط دهانه رحم خود را به طور مداوم بررسی می کردند ۲.۳ برابر بیشتر از زنان دیگر در طی یک دوره شش ماهه باردار شده اند.

۳- در طول « پنجره باروری » ، هر روز رابطه جنسی برقرار کنید

طبق گفته انجمن آمریکایی پزشکی تولید مثل ، “پنجره باروری” در واقع یک دوره شش روزه، شامل پنج روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری، دارد. این ها روزهایی در هر ماه هستند که یک زن بارورتر است.

برخی از خانم ها به ابزارهای جدید فناوری مانند برنامه یا اپلیکشن موبایل ردیابی باروری و وب سایت های مخصوص آن روی می آورند تا به آنها کمک کنند زمانی که قدرت باروری بیشتری دارند را پیگیری کنند. اما یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که این برنامه ها ممکن است دقت کافی را نداشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که در میزان بارداری بین زوج هایی که هر روز در طول “پنجره باروری” (۳۷ درصد) رابطه جنسی دارند در مقایسه با زوج هایی که هر روز این کار را انجام می دهند (۳۳ درصد) ، تفاوت چندان چشمگیری وجود ندارد. داشتن رابطه جنسی هر روزه ممکن است برای یک زوج به منظور باردار شدن راحت تر باشد.

در مورد باردار شدن و لقاح، تصورات غلط و داستان‌های خاله زنکی و رایج بسیار زیادی وجود دارد. به عنوان مثال ، هیچ مدرکی مبنی بر این که موقعیت و حالت رابطه جنسی در شانس باردار شدن یک زن و شوهر تأثیر می گذارد وجود ندارد و این طور نیست که خانم‌ها بعد از رابطه جنسی برای مدت معینی به پشت دراز بکشند و تصور کنند که شانس باردار شدن آنها بیشتر می‌شود.

وی گفت که برخی از روان کننده های واژن مبتنی بر آب وجود دارند که می توانند حرکت اسپرم را کاهش دهند. بنابراین، توصیه می شود که در صورت نیاز به جای Astroglide یا برند K-Y Brand Jelly از روان کننده Pre-Seed استفاده کنید.

۴- برای داشتن وزن سالم بدن تلاش کنید

بیش از حد سنگین بودن می تواند احتمال باردار شدن در زنان را کاهش دهد ، اما لاغر بودن بیش از حد نیز باعث می شود بچه دار شدن حتی سخت تر هم بشود.

تحقیقات نشان داده است در زنانی که دارای اضافه وزن هستند، باردار شدن دو برابر بیش تر از زنانی که BMI یا شاخص توده بدنی آنها طبیعی است طول می کشد. زنی که وزن بدنش کمتر از حد طبیعی است نیز چهار برابر زمان بیشتری طول می کشد تا باردار شود.

داشتن چربی بیش از حد در بدن باعث ایجاد استروژن اضافی می شود که می تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. طبق گفته انجمن آمریکایی پزشکی تولید مثل ، از دست دادن ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن قبل از اقدام به بارداری می تواند باروری را بهبود بخشد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که زوج هایی که هر دوی آنها چاق هستند در مقایسه با زوج هایی که چاق نیستند ممکن است ۵۵ تا ۵۹ درصد زمان بیشتری برای بارداری تلاش کنند.

زنانی که خیلی لاغر هستند ممکن است دوره های قاعدگی منظمی نداشته باشند یا تخمک گذاری در آنها متوقف شده باشد.

۵- ویتامین های قبل از تولد را مصرف کنید

پزشکان توصیه می کنند زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند حتی قبل از بارداری، ویتامین پریناتال یا ویتامین های قبل از تولد مصرف کنند. به گفته آنها ، خانم‌ها با این روش می توانند ویتامینی را پیدا کند که با سیستم بدن آنها موافق تر باشد و در تمام دوران بارداری مصرف این ویتامین ها را ادامه دهند.

احتمال دیگر مصرف مولتی ویتامین روزانه تا زمانی است که حداقل ۴۰۰ میکروگرم (میلی گرم) در روز اسید فولیک داشته باشند؛ این ویتامین یک نوع ویتامین B است که مصرف آن برای جلوگیری از نقص هنگام تولد در مغز و ستون فقرات کودک مهم است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها از زنان خواسته است که حداقل یک ماه قبل از بارداری ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند تا در جلوگیری از نقص مادرزادی کودک مفید واقع شود.

در هنگام شروع، مصرف مکمل اسید فولیک ایده خوبی است زیرا لوله عصبی ۳ تا ۴ هفته بعد از شروع بارداری در مغز و ستون فقرات تشکیل می شود؛ یعنی قبل از اینکه بسیاری از خانم ها متوجه شوند منتظر تولد بچه هستند.

۶- غذاهای سالم بخورید

اگرچه ممکن است رژیم خاصی برای باردار شدن وجود نداشته باشد ، اما خوردن انواع غذاهای سالم حاوی مواد مغذی مهمی مانند کلسیم ، پروتئین و آهن می تواند به آماده سازی بدن خانم ها برای بارداری کمک کند؛ این یعنی خوردن انواع میوه و سبزیجات ، پروتئین بدون چربی ، غلات کامل ، لبنیات و منابع سالم چربی.

علاوه بر مصرف مکملی که حاوی اسید فولیک است، خانم ها می تواند این ویتامین B را از غذاهایی مانند سبزیجات سبز برگ تیره ، کلم بروکلی ، نان های غنی شده و غلات ، لوبیا ، مرکبات و آب پرتقال نیز به دست آورد.

هنگام تلاش برای باردار شدن ، مقادیر کمتری از ماهی های حاوی جیوه بالا بخورید: مانند ماهی شمشیر ، کوسه ، شاه ماهی و کاشی ماهی بخورید. سازمان غذا و دارو توصیه می کند که مصرف تن ماهی آلباسور (سفید) را به نصف پیمانه در هفته کاهش دهید تا کمتر در معرض این فلز سمی قرار بگیرید.

همچنین ، مصرف کافئین را کمتر کنید: مصرف بیش از ۵۰۰ میلی گرم کافئین در روز با کاهش باروری در زنان مرتبط است. طبق گفته انجمن پزشکی تولیدمثل آمریکا ، مصرف روزانه ۱ تا ۲ فنجان قهوه یا کمتر از ۲۵۰ میلی گرم کافئین ، قبل از بارداری ، هیچ تاثیری در احتمال بارور شدن و لقاح ندارد.

۷- تمرینات بدنی شدید را کاهش دهید

فعالیت جسمی در بیشتر روزهای هفته می تواند به بدن زن کمک کند تا خودش را برای بارداری و زایمان آماده کند. اما ورزش بیش از حد یا انجام تمرینات بدنی شدید می تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند.

پزشکان در خانم هایی که به شدت ورزش می کنند اختلالات قاعدگی زیادی را مشاهده می کنند و در بسیاری از مواقع لازم است که این زنان در صورت تمایل به بارداری مجدداً تمرینات بدنی خود را کاهش دهند.

۸- از کاهش قدرت باروری با افزایش سن آگاه شوید

هر چه سن خانم‌ها بیشتر می‌شود باروری آنها به دلیل تغییرات وابسته به سن در تخمدان ها که باعث کاهش کمیت و کیفیت تخمک های او می شوند کاهش می یابد. با افزایش سن ، برخی از مشکلات سلامت مانند فیبروم رحمی ، اندومتریوز و انسداد لوله های فالوپ نیز افزایش می یابد که می تواند در از دست دادن قدرت باروری تاثیر داشته باشد.

کاهش تدریجی باروری در خانم ها از ۳۰ سالگی آغاز می شود، کاهش شدیدتر بعد از ۳۷ سالگی و کاهش خیلی شدیدتر بعد از ۴۰ سالگی رخ می‌دهد. این کاهش به معنای آن است که ممکن است زوجین برای بارداری و لقاح مدت زمان طولانی تری باید در تلاش باشند.

۹-  عادت های سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را کنار بگذارید

سیگار کشیدن می تواند به مشکلات باروری در زنان و مردان منجر شود. به گفته انجمن پزشکی باروری آمریکا ، مواد شیمیایی موجود در دود سیگار ، مانند نیکوتین و مونواکسید کربن ، سرعت از دست دادن تخمک های زن را تسریع می کنند. استعمال دخانیات تخمدان های یک خانم را پیر می‌کند و باعث می شود وقتی تخمک ها هنوز نارس هستند از تخمدان ها تخلیه می‌شوند.

همچنین ، ایده خوب برای خانم ها این است که از استعمال دخانیات استنشاقی دوری کنند زیرا ممکن است در احتمال بارداری آنها تأثیر منفی بگذارد. باید از مصرف ماریجوانا و سایر مواد مخدر تفریحی نیز در هنگام تلاش برای بارداری خودداری کرد.

خانم ها در زمانی که امید به باردار شدن دارند باید از مصرف الکل نیز پرهیز کنند زیرا برایشان خطرناک است. اگر خانمی به دلیل باردار شدن مصرف قرص های ضدبارداری را کنار می‌گذارد به همان نسبت باید مصرف الکل را نیز متوقف کند.

با این حال، طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، حدود نیمی از زنان باردار در ایالات متحده معمولاً در زمان لقاح یا اوایل بارداری مشروبات الکلی مصرف می‌کنند.

نوشیدن الکل در حد متوسط یا مقادیر سنگین می تواند در باردار شدن یک زن دشواری هایی ایجاد کند. هنگامی که یک زن قصد باردار شدن دارد مصرف الکل اصلا امن نبوده و حتی بسیار خطرناک است.

۱۰- بدانید چه زمانی به دنبال کمک باشید

اگر زن ۳۵ سال یا بیشتر داشته باشد و بعد از شش ماه رابطه جنسی به طور مرتب و بدون استفاده از کنترل تولد باردار نشده باشد، هم زن و هم مرد باید تحت ارزیابی نازایی قرار بگیرند.

در زنی که زیر ۳۵ سال سن داشته باشد، در صورت عدم موفقیت در باردار شدن، پس از گذشت یک سال از مقاربت محافظت نشده و به طور مرتب، توصیه می شود به همراه همسر خود حتماً به یک متخصص باروری مراجعه کنند.

خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم:

تخمک‌ گذاری و باروری به زبان ساده: حقایقی که باید در مورد باردار شدن بدانید

دختر می‌خواهید یا پسر ؟ با تقویم چینی تعیین جنسیت فرزند آشنا شوید

چطور دختردار شویم ؟ با این روش‌ها احتمال دختردار شدن را بیشتر کنید

چطور پسردار شویم ؟ با این روش‌ها احتمال پسردار شدن را بیشتر کنید

رابطه جنسی پس از زایمان : چطور زندگی جنسی خود را پس از زایمان به حالت قبل برگردانید ؟

چرخه پاسخ جنسی در بدن : در طول رابطه جنسی ، چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

حقایقی در مورد بارداری دوقلو ؛ چطور شانس بارداری دوقلو را بیشتر کنید ؟

با انواع تست‌ بارداری در خانه و آزمایشگاه آشنا شوید و نتایج تست را به راحتی بخوانید

همه چیز درباره سونوگرافی آنومالی اسکن بارداری و سلامت جنین

جراحی زیبایی طبیعی؛ آیا بارداری و زایمان می تواند چهره شما را برای همیشه تغییر دهد؟

جزییات «کمک هزینه بارداری»، «مرخصی زایمان» و «مرخصی زمان شیردهی»

برای افزایش هوش کودکان باید از دوران بارداری اقدامات لازم را شروع کنید

اهمیت و لزوم فضایی امن و سالم برای بارداری [تماشا کنید]

علت کم یا بی کیفیت بودن شیر مادر چیست؟

انواع روش های سقط جنین عمدی و خطرات آنها را بشناسید

منبع: livescience
دیجیاتو
یک نظر

ورود