دیدار با امید اسد بیگی؛ اختلاسگر ۲۵۰۰۰ میلیارد تومانی

دیدار با امید اسد بیگی؛ اختلاسگر ۲۵۰۰۰ میلیارد تومانی

امید اسد بیگی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت هفت تپه را باید در فهرست بزرگ ترین اختلاسگران چند دهه اخیر قرار داد. جوان ۳۳ ساله امروز متهم ردیف اول پرونده اختلاس ۲۵۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت جنجالی نیشکر هفت تپه است و به اخلال در نظام ارزی و پولی کشور و جعل اسناد و چپاول بیت المال، متهم شده است. جوانی پر رو که در دادگاه هم، به نماینده دادستان اهانت می کند. بی نزاکتی او در جلسات دادگاه به حدی است که قاضی مسعودی مقام، قاضی معروف پرونده های اختلاس در نظام پولی و مالی کشور در چند سال اخیر، او را به اخراج از دادگاه تهدید کرد.

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده نیشکر هفت تپه ۲۹ اردیبهشت ۹۹ در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به صورت علنی برگزار شد. امید اسدبیگی، جوان دهه شصتی قصه ما، متهم ردیف اول این پرونده است. او به سردستگی سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیر مجاز ارزهای دولتی، متهم شده است.

احسان اله اسدبیگی، از اقوام امید اسد بیگی نیز به نمایندگی از شرکت بازرگانی دریای نور زئوس، به نایب رئیسی هیات مدیره شرکت نیشکر هفت تپه در سال ۱۳۹۵ منصوب می شود. امید اسد بیگی ، برادر امیر حسین اسد بیگی و احسان اله اسد بیگی است که با تاسیس شرکت گروه صنعتی آریاک داتیس، از طریق شرکت هفت تپه، با جعل سند و قاچاق، از بیت المال اختلاس می کردند.

امید اسد بیگی ، عضو هیات مدیره شرکت گروه صنعتی آریاک داتیس (مسئولیت محدود) به شماره ثبت ۳۵۰۴۸۸ بود. در سال ۱۳۹۴ طبقه روزنامه رسمی به شماره ۲۰۴۰۴ مورخ پنجم فروردین ماه، روشنک اسد بیگی، خواهر امید اسد بیگی نیز به سمت نایب رئیس هیات مدیره شرکت گروه صنعتی آریاک صنعت داتیس منصوب شد. اما نام خواهرش در فهرست متهمان اختلاس ارزی کشور در دادگاه بهار ۹۹ اعلام نشد.

مهرداد رستمی، مجتبی کحال زاده، جواد بصیرانی، علی اکبر میرزایی، مرتضی منزوی، اکبر لارجانی، مسعود جلالیان، علی اکبر فهیمی، فرشاد طالبی، مهدی توسلی، میر شمس فخر الدین مبارکی، عبدالله پایسته، خلیل الله نجفی، رضا انصاری، احمد سعیدی، حمیدا رضا منتظری، سوده شهرخی، از جمله همدستان این اختلاسگر بزرگ و جوان کشور در سال ۹۹ است.

امید اسد بیگی که مدیریت شرکت نیشکر هفت تپه را بر عهده داشته، در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور به صورت سازمان یافته، متهم است. شرکت بین المللی دنیای معتمد پارسه نیز به مشارکت با شرکت نیشکر هفت تپه و امید اسد بیگی، متهم است. شرکت آریاک صنعت داتیس هم به عنوان قاچاقچی عمده ارز، شریک این دو شرکت معرفی شده است. شرکت دریای نور زئوس هم با شرکت های بالا در معامات غیر مجازی ارزی، هم دست شناخته شده و متهم است.

در صحبت‌های حسینی، وکیل کحال زاده (از همدستان امید اسدبیگی) اشاره شد که با توجه به غیرفعال بودن کارت بازرگانی شرکت نیشکر هفت تپه، امید اسدبیگی (مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه) دست به دامان کحال زاده شد و با کارت بازرگانی شرکت معتمد پارسه شروع به کار کرده که در اولین حرکت، برای ورود کارخانه چغندر قند با ظرفیت ۱۸ هزار تن، ۶۰۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده و بعد از آن مشخص شد که هیچ چیزی هم وارد نشده است.

اسدبیگی در سال ۲۰۱۴ با سفری که به ایتالیا داشت یکسری ضایعات را به قیمت ۱۴ میلیون دلار خرید کرده که با قراردادی صوری به ازای آن ۳۴۵ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده است.

آگهی تغییرات شرکت گروه صنعتی آریاک صنعت داتیس در سال ۱۳۹۸ با حضور احسان اله اسد بیگی، امید اسد بیگی و امیر حسین اسد بیگی
امید اسد بیگی
طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۰۸۵۸ مورخ ۲۶ مهر سال ۱۳۹۵، امید اسد بیگی به مدیرعاملی شرکت نیشکر هفت تپه منصوب می شود

حسین سرتیپی که پیش از این وکالت پرونده حسین فریدون، برادر رئیس جمهور را به عهده داشته، به عنوان وکیل امید اسدبیگی در این جلسه دادگاه می‌گوید: «ارز بی کیفیت به آقای اسدبیگی دادند!» نماینده دادستان در پاسخ به این ادعا اظهار می‌کند: «اسدبیگی با سود حاصله از فروش همین ارز بی کیفیت، هفت تپه را خرید!».

امید اسد بیگی
امید اسد بیگی در دادگاه روبروی نماینده دادستان

امید اسد بیگی یک اختلاسگر جوان پر رو است. او مثل حسین هدایتی (عابر بانک پرسپولیسی ها)، محمد هادی رضوی (داماد وزیر کار) و ده ها محکوم پرونده فساد در بانک سرمایه، از ضعف نظارت های قانونی برای پیش بردن اهداف پلید خود استفاده می کرد. امیدواریم استقرار سامانه های هوشمند رصد اطلاعات مالی و بانکی کشور و ارتقا قوانین ، راه را برای جولان اختلاسگرانی که سن آن ها اکنون به کم تر از ۴۰ سال رسیده است، مسدود کند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • رضا خرداد ۱۰, ۱۳۹۹

    حرفی ندارم .
    ولی این پول میتونست حدود چند هزار جوان رو با حقوق کارگری مشغول به کار کنه .
    به خدا نه تحریم و نه آمریکا مشکل خود مایییم !

  • رضا تیر ۲۱, ۱۳۹۹

    بنظر من آقای بخشی را باید با سلام و صلوات آورد و عضو هیات مدیره هفت تپه بشه

  • ابوکیان تیر ۲۲, ۱۳۹۹

    امکان نداره کارمندان زیر دست متوجه حرکت خارج از چارچوب مدیرانشون نشن ولیکن اگر جرات دارید مطرح کنید تا بیچارتون کنن از نون خوردن میندازنتون قانون سوت زنی هم ………

  • علوی مرداد ۱۵, ۱۳۹۹

    عکسب دیدم که بزرگوار سال ۸۸ از حمله کننده ها به ستاد بوده

  • حسن خوانساری دی ۵, ۱۳۹۹

    تنها وتنها قاطعیت قوه قضاییه را لازم و ضروری می دانم. یعنی اینکه کلیه اموال نامشروع این خائن دزد وافراد همراه اوکامل مصادره شود و خودش نیز در برابر قانون حکمش قطعنا اعدام است.

  • ایرانی بهمن ۱۹, ۱۳۹۹

    فقط جمهوری اسلامی که عرضه حکومت نداره باید با ۱ حکومت با عرضه عوض بشه ابروی اسلام را بردن فقط مثل سگ وگربه جناحها به هم ایراد میگیرن همه از هم فاسد ترن