۱۰ فیلم اکشن دیدنی و بی‌نقص تاریخ سینما که نیازی به دنباله و بازسازی ندارند [قسمت دوم]

۱۰ فیلم اکشن دیدنی و بی‌نقص تاریخ سینما که نیازی به دنباله و بازسازی ندارند [قسمت دوم]

در بیش از یک دهه اخیر، سینما در قبضه فرانچایزها و دنباله ها و بازسازی ها بوده است، روندی که بدون شک مهم ترین عامل دخیل در آن سود تجاری و دوشیدن ارزش تجاری یک روایت سینمایی تا سرحد ممکن بوده است. فرمول ساخت فرانچایز ساده است: فیلمی منتشر می شود و در گیشه به فروش خوبی دست پیدا می کند. در ادامه سازندگان به دنبال راهی برای ادامه فیلم خواهند گشت و دیر یا زود به ایده ای معقول یا نامعقول برای ساخت دنباله ها یا قسمت های بعدی آن تحت هر نامی فراهم خواهد شد.

در اکثر موارد این فیلم ها تنها از نظر تجاری موفق بوده و از نظر هنری و جلب توجه منتقدان ارزش چندانی (یا دستکم مشابه و قابل مقایسه با موفقیت تجاری شان) ندارند. بدین ترتیب است که گاه از یک فیلم چندین دنباله ساخته شده که گاهی دو رقمی نیز خواهد شد. با این وجود برخی فیلم ها هستند که اگر چه شرایط ادامه از طریق فرانچایز یا دنباله ها را داشته اند اما به دلیل بی نقص بودنشان، شرایط برای ساخت دنباله و فرانچایز از آن ها مهیا نیست. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با برخی از فیلم های اکشن دیدنی و بی نقص تاریخ سینما آشنا کنیم که نیازی به ساخت دنباله ندارند.

فیلم اکشن

۵- Air Force One

فیلم اکشن Air Force One یکی از آن فیلم های اکشن ساده اما دوست داشتنی و بی نقصی است که در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد، دهه ای که بهترین دوران ژانر اکشن شناخته می شود. اگر چه می توان داستان فیلم را در عنوان کوتاه «جان سخت در هواپیمای رییس جمهور» خلاصه کرد اما فیلم بلاک باستر ولفگانگ پترسون چیزی فراتر از این عنوان است. انتخاب هریسون فورد در نقش اول فیلم برای مخاطب قانع کننده بود زیرا با توجه به پیشینه بازیگریش، این توانایی دیده می شد که همزمان هم نقش رهبر ایالات متحده را بر عهده داشته و هم یک تنه یک حلقه تروریستی را نابود سازد، در حالی که گری اولدمن یک بار دیگر ارزش خود را به عنوان یکی از قابل اعتمادترین شخصیت های منفی تاریخ سینما با ارائه یک بازی خارق العاده دیگر در نقش شخصیت منفی اصلی داستان ثابت کرد.

سال گذشته بود که شایعاتی در مورد دنباله این فیلم با تمرکز بر روی معاون رییس جمهور وجود داشت زیرا سبک ترجیحی حمل و نقل او با عنوان Air Force Two شناخته می شود اما به نظر می رسد که خوشبختانه این ایده بایگانی شده است. شاید این روزها جای خالی ایده رییس جمهوری سرسخت، ماجراجو و بزن بهادر روی پرده نقره ای احساس شود اما وقتی که قبلاً چنین ایده ای به این خوبی پیاده شده، هیچ منطقی در تکرار آن فرمول برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد.

فیلم اکشن

۴- Commando

تنها یک سال پس از انتشار فیلم The Terminato، شاهد ساخت فیلم اکشن Commando بودیم، در دورانی که آرنولد شوارتزنگر که به یک بازیگر شناخته شده و سلطان جدید ژانر اکشن هالیوود تبدیل شده بود نقش اول را داشت. اکنون پس از ۳۵ سال نیز این فیلم به لطف برخی دیالوگ های ساده و سکانس های اکشن با کیفیتش، همچنان یکی از بهترین کارهای این مرد قوی هیکل اتریشی الاصل است. این فیلم با بودجه اندک ۹ میلیون دلاری توانست ۵۷ میلیون دلار در باکس آفیس فروش داشته باشد و به سرعت به یک فیلم محبوب تبدیل شود.

اما علیرغم اینکه نویسنده فیلمنامه، استیون ای دی سوزا، اعلام کرد که سناریو دنباله این فیلم را در مورد ماجراجویی های این سرباز بازنشسته برای تاسیس شرکت امنیتی خود و دست و پنجه نرم کردن با ده ها فرد خلافکار به نگارش درآورده است، هنوز نتوانسته ایم شاهد بازگشت جان ماتریکس به سینماها باشیم. یک دهه پیش، خبرهایی از نویسندگی و کارگردانی بازسازی این فیلم توسط دیوید آیر به گوش رسید اما با کنار رفتن او از این پروژه، بازسازی Commando نیز به کلی کنار گذاشته شد. فیلم اکشن Commando محصول خاص زمان خود یکی از نمادین ترین و به یادماندنی ترین فیلم های اکشنی است که تاکنون ساخته شده است و همین موضوع باعث شده که شرایط برای ساخت دنباله یا بازسازی آن برای هر کارگردانی دشوار باشد.

فیلم اکشن

۳- The Rock

دومین فیلم مایکل بی هنوز هم بهترین فیلم اوست که سبک خاص بصری و هنری این کارگردان را به رخ کشیده و به عنوان یکی از بهترین فیلم های اکشن دو نفره با داشتن نیکلاس کیج و شان کانری به شمار می آید. دو شخصیت اصلی فیلم The Rock شیمی قابل توجهی دارند، برای یکدیگر احترام خاصی قائلند و در طول روز وظایف خود را به خوبی انجام می دهند. برخی از عناصر این فیلم را می توان در فیلم های کوئنتین تارانتینو دید و این موضوع نیز از مشارکت او در بازنویسی سناریو این فیلم نشأت می گیرد. فیلم اکشن The Rock یکی از بهترین و متنوع ترین شخصیت ها و بازیگرانی که تاکنون در این ژانر به کار گرفته شده اند را دارد، در حالی که کیج از یک شخصیت تحسین شده فیلم های درام به یک قهرمان اکشن واقعی تغییر مسیر داد.

مایکل بی اعتراف کرده که در ابتدا ایده ساخت یک دنباله را در سر داشته است، دنباله ای که به مورد تعقیب قرار گرفتن شخصیت استنلی گودسپید توسط دولت برای میکروفیلمی که در اختیارش بود می پرداخت و وی را وادار می ساخت که بار دیگر از جان میسون کمک بگیرد. اگر چه ایده دیدن او در شخصیت در کنار هم برای یک بار دیگر بسیار جذاب بوده و طرفداران فیلم نیز از این موضوع خوشحال می شدند اما کارنامه کارگردانی مایکل بی نشان می دهد که وی در زمینه ساخت دنباله ها شرایط خوبی نداشته و فیلم اکشن The Rock نیز نیازی به ساخت دنباله نداشت.

فیلم اکشن

۲- Con Air

همانطور که در مورد قبلی گفته شد، با فیلم The Rock بود که نیکلاس کیج از یک شخصیت عجیب و غریب با روش کار و زندگی بسیار خاص به قهرمان ساده فیلم های اکشن تبدیل شد، موضوعی که بازی او در سه مورد از بهترین فیلم های اکشن دهه ۱۹۹۰ آن هم در مدت تنها ۱۲ ماه نقش مهمی در تثبیت آن داشت. فیلم Con Air که تنها سه هفته قبل از Face/Off وارد سینماها شد، کیج را در یکی از عجیب ترین ترکیبات لهجه ای و مدل مویی دوران بازیگری اش نشان می دهد اما ظاهر و صدای خنده دار کامرون پو نقش زیادی در افزایش جذابیت این فیلم داشت.

فیلم اکشن Con Air به عنوان یکی از پرستاره ترین فیلم های اکشن و دارنده متنوع ترین شخصیت ها در تاریخ سینما ، یک فیلم ماجراجویانه و پرتنش بی توقف از شخصیت های بزرگ و حتی اکشن بزرگ تر است که هنوز هم بعد از دو دهه از ساخت تماشای آن جذاب خواهد بود. سایمون وست، کارگردان فیلم گفته بود که قصد ساخت دنباله ای از این فیلم در فضا را دارد اما حتی علیرغم اعلام علاقه بازیگران فیلم اورجینال برای حضور در این دنباله، Con Air یک پروژه سینمایی یگانه و به اتمام رسیده باقی ماند.

فیلم اکشن

۱- Hard Boiled

شاید فیلم اکشن Hard Boiled موضوع ساخت یک دنباله در قالب بازی ویدیویی بوده باشد اما در پرده نقره ای، جان وو تصمیم گرفت به دنبال ساخت دنباله نرود. Hard Boiled به عنوان آخرین فیلم جان وو در زادگاهش هنگ کنگ قبل از اینکه یک ماجراجویی یک دهه ای را در هالیوود آغاز کند، از نظر بسیاری بهترین فیلم اکشن تاریخ سینماست. اگر چه داستان فیلم حرف زیادی برای گفتن ندارد اما جذابیت اصلی فیلم در تیراندازی های دیوار به دیوار و مبارزات تن به تن آن است که از بهترین های ژانر اکشن هستند در حالی که سکانس طولانی پایانی در بیمارستان را باید یک دستاورد بزرگ در زمینه هنرهای رزمی، بدلکاری و فیلمسازی دانست.

بدنبال انتشار بازی ویدیویی Stranglehold در سال ۲۰۰۷، طرح های اولیه ای برای اقتباسی سینمایی از این بازی در قالب بازگشت شخصیت کارآگاه تکیلا به پرده سینما وجود داشت اما در ادامه قرار شد داستان فیلم در مورد نسخه جوان تر این شخصیت باشد. در حالی که اکنون ۱۳ سال از آن زمان گذشته و هنوز پیشرفتی در این پروژه حاصل نشده، می توانیم بگوییم که دستکم به این زودی ها شاهد بازگشت یکی از دوست داشتنی ترین و ماندگارترین شخصیت های پلیسی تاریخ سینما نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید: ۱۲ فیلم اکشن مورد انتظار سال ۲۰۲۰ و بعد از آن که باید آن ها را دید [قسمت دوم]

منبع: whatculture
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • sanaz69 خرداد ۱۱, ۱۳۹۹

    خواهش میکنم مطالبو بصورت کامل قرار بدید و قسمت قسمت نکنید