خودرو الکتریکی ماستانگ جدید کمپانی فورد با امکان رانندگی بدون نیاز به دست

خودرو الکتریکی ماستانگ جدید کمپانی فورد با امکان رانندگی بدون نیاز به دست

دارندگان خودرو اسپرت ماستانگ ماخ-ای الکتریک (Mustang Mach-E electric) متعلق به کمپانی فورد اواخر سال آینده خواهند توانست تکنولوژی رانندگی بدون دست در بزرگراه ها را در خودرویشان به کار گیرند. در خودروهای اسپرت و شاسی بلند دارای این تکنولوژی، رانندگان قادر خواهند بود هنگامی که خودرو در یک مسیر بزرگراهی تعیین شده در حال حرکت است ستهایشان را از روی فرمان خودرو و همچنین پاهایشان را از روی پدال های گاز و ترمز بردارند.

رانندگی بدون دست

خودرو Mach-E اواخر سال جاری برای فروش عرضه شده و سخت افزار مورد نظر برای رانندگی بدون نیاز به دست نیز به عنوان یک آپشن در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت. اما نرم افزاری که این قابلیت را عملی می سازد و دستیار رانندگی فعال (Active Drive Assist) نام دارد به صورت جداگانه پاییز سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. به گفته مسئولان کمپانی خودروسازی فورد، رانندگان قادر خواهند بود در خانه این نرم افزار را دانلود و نصب نمایند هر چند امکان مراجعه به نمایندگی های فورد برای انجام این کار نیز امکانپذیر است. قابلیت رانندگی بدون دست بسیار مشابه سیستم سوپرکروز کمپانی چنرال موتورز خواهد بود.

رانندگی بدون دست

علاوه بر دوربین ها و سنسورهایی که در بیرون از خودرو برای تحت نظر داشتن جاده و دیگر خودروها نصب شده اند، یک دوربین مادون قرمز کوچک نیز در داخل خودرو تعبیه شده که مطمئن می شود راننده همواره مسیر پیش رو را تحت نظر دارد. اگر راننده برای مدت طولانی چشم خود را از مسیر بردارد، سیستم رانندگی مستقل از کار خواهد افتاد. دارن پالمر، مدیر بخش خودروهای الکتریکی کمپانی فورد در این باره می گوید که رانندگان عموماً اتکا و اطمینان بیش از حدی به تکنولوژی های دستیار رانندگی دارند و بعد از حدود هفت دقیقه استفاده از سیستم های اینچنینی دیگر به جاده و مسیر توجهی نمی کنند و همین موضوع است که تکنولوژی مانیتورینگ راننده را مهم می سازد.

رانندگی بدون دست

به گفته پالمر هیچ داده ای از دوربین مانیتورینگ راننده ذخیره نخواهد شد و تنها برای مانتیورینگ لحظه به لحظه مسیر نگاه رانند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دستیار رانندگی فعال کمپانی فورد متفاوت از تکنولوژی اتوپایلوت تسلا است زیرا سیستم تسلا برای اجازه رانندگی بدون دخالت دست برای طولانی مدت طراح نشده و راننده نمی تواند برای مدتی زیاد دست خود را از روی فرمان بردارد. سیستم تسلا همچنین فاقد دوربین مانیتورینگ راننده است و به جای آن به احساس قرار داشتن دست راننده روی فرمان به منظور اینکه نشان دهد راننده هنوز بر فرآیند رانندگی کنترل دارد متکی است.

رانندگی بدون دست

اگر سیستم تسلا قرار داشتن دست راننده روی فرمان را حس نکند، اتوپایلوت از کار خواهد افتاد. در سال ۲۰۱۸، اداره ملی مدیریت امنیت ترافیکی بزرگراه ها از یک کمپانی شکایت کرد که از وزنه های فرمانی برای گول زدن سنسورهای اتوپایلوت تسلا برای ایجاد این باور که هنوز دست راننده روی فرمان است استفاده کرده بود. بسیاری از خودروسازان بزرگ دیگر نیز مانند مرسدس بنز، آئودی، بی ام دبلیو و نیسان سیستم های مشابه اتوپایلوت تسلا را ارائه داده اند که در هیچکدام راننده نمی تواند براحتی و برای طولانی مدت دست های خود را از روی فرمان بردارد. سیستم دستیار رانندگی فعال فورد توانایی تغییر مسیر یا لاین در بزرگراه ها را ندارد در حالی که سیستم های تسلا و دیگر کمپانی های خودروسازی توان انجام چنین کاری را دارند. جنرال موتورز نیز اعلام کرده است که سیستم های سوپر کروز این کمپانی در آینده چنین قابلیتی را خواهند داشت.

رانندگی بدون دست

به ادعای مدیران فورد، سیستم دستیار رانندگی فعال این کمپانی در ۱۰۰.۰۰۰ مایل از بزرگراه های ایالات متحده و کانادا کارآمد بوده و با گذشت زمان و آپدیت های جدید امکان افزایش دامنه فعالیت آن در جاده های دیگر نیز وجود خواهد داشت. این سیستم از تکنولوژی های دستیار رانندگی متعددی مانند کنترل حرکت انطباقی استفاده خواهد کرد که به طور خودکار ترافیک روبروی خود را در یک فاصله معین دنبال کرده و به طور خودکار در همان لاین حرکت باقی خواهد ماند. به محض ورود راننده به بزرگراهی که سیستم مذکور در آن قابل اجرا باشد به وی اعلام خواهد شد.

رانندگی بدون دست

شرایط این سیستم از طریق یک صفحه مانیتوری کوچک که روی داشبور قرار دارد در اختیار راننده قرار خواهد داشت. در صورتی که راننده بخواهد بار دیگر کنترل خودرو را بدست گیرد با گرفتن فرمان این کنترل در اختیار او قرار خواهد گرفت. کمپانی فورد هنوز قیمتی برای سخت افزار و نرم افزار سیستم دستیار رانندگی جدید خود اعلام نکرده و قصد دارد سیستم مشابهی را روی دیگر محصولات خود به کار گیرد.

بیشتر بخوانید: با عجیب ترین قوانین رانندگی در کشورهای مختلف دنیا آشنا شوید

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود