شش راه ساده برای درمان خارش نیش پشه

شش راه ساده برای درمان خارش نیش پشه

درمان خارش نیش پشه موضوعی است که تقریباً ذهن همه‌ی آدم‌ها را درگیر می‌کند. همه‌مان این خارش عذاب‌آور را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم از آن دسته دردهای بی‌درمان است و با علم به اینکه یکی دو روزی بیشتر دوام نمی‌آورد فقط تحملش می‌کنیم. اما با خواندن این مطلب خواهید فهمید درمان خارش نیش پشه ناممکن نیست و حتی روش‌هایی خیلی ساده و خانگی برایش می‌توان مثال زد. مثلاً پماد هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین خارش نیش پشه را التیام می‌دهد و به درمان سریع‌ترش کمک می‌کند. اما برای تهیه‌ی این داروها باید به داروخانه مراجعه کنید، درحالی که می‌توان با روش‌های خانگی هم درمان خارش نیش پشه را میسر کرد.

۱ ) کیسه‌ی آب یخ

درمان خارش نیش پشه

نخستین روشی را که برای درمان نیش پشه معرفی می‌کنیم استفاده از کیسه‌ی آب یخ است؛ روشی کاملاً ابتدایی و ساده اما کاملاً مؤثر. کافی است کیسه‌ی آب یخ یا هر چیز سرد دیگری را (مثلاً کیسه‌ای که در فریزر نگه‌داری می‌کنیم) روی محل نیش پیشه بگذارید. پشه هنگامی که نیشش را به درون پوست انسان فرو می‌برد بزاق دهانش را وارد جریان خون می‌کند. این بزاق سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا هیستامین را در سمت محل نیش پشه ترشح کند، فرایندی که در پی آن محل نیش پشه ملتهب و متورم و سرخ می‌شود. به گفته‌ی دکتر ریچ آگبورتوک، یخ همچنین باعث می‌شود که التهاب و تورم در نتیجه‌ی ورود مواد خارجی نیش پشه به بدن نیز کاهش یابد.

در این نوع درمان هیچ پییچیدگی علمی وجود ندارد. یخ صرفاً محل نیش پشه را سر می‌کند و بدین‌ترتیب احساس خارش کمتر می‌شود و پوست را نیز تسکین می‌دهد. کافی است کیسه‌ی آب یخ را ۵ تا ۱۰ دقیقه روی محل مورد نظر نگه دارید.

۲ ) آلئوورا

درمان خارش نیش پشه

هزاران سال است که انسان از فواید درمانی الئوورا بهره می‌برد، تا حدی که قدمتش به زمان مصر باستان می‌رسد. این روزها الئوورا را به راحتی می‌توان در محیط خانه پروش داد و گیاهی است که با فضای خانه سازگاری دارد. ژلی که درون برگ ضخیم آلئوورا وجود دارد درمان بسیاری از علائم بیماری‌ها به شمار می‌آید و از میان آن‌ها می‌توان به درمان آفتاب‌سوختگی و التیام نیش پشه اشاره کرد. بدین‌منظور کافی است مقدار زیادی از شیره را روی محل نیش پشه بمالید. شیره‌ی آلئوورا به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی‌اش معمولاً اثری بسیار سریع در این مورد دارد.

از دیگر خواص درمانی شیره‌ی آلئوورا می‌توان به درمان آریتما اشاره کرد. آریتما نوعی بیماری که پوست در پی التهاب، چه به دلیل نیش پشه باشد و چه به دلیل آفتاب‌سوختگی، سرخ می‌شود. طی تحقیقاتی که سال ۲۰۱۵ انجام شد محققان از محلول سدیم لوریل سولفات استفاده کردند تا پوست ۱۷ زن داوطب را ملتهب کنند. پس از شش روز و طی روزانه دو نوبت، محققان به این نتیجه رسیدند که که آلئوورا همچون پماد‌های دارویی دیگر همچون پماد هیدروکورتیزون اثر درمانی دارد.

۳ ) جوش شیرین

درمان خارش نیش پشه

جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و روی محل نیش پشه بگذارید، بدین‌ترتیب هم اثر خارش کاهش می‌یابد و هم اینکه درمانش نیز سریع‌تر خواهد بود. نگران نسبت آب و جوش شیرین هم نباشید، یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین کفایت می‌کند تا با مقداری آب به خمیری دست یابید و روی پوست بگذارید. جوش شیرین (باز) است و بدین‌ترتیب اثر اسیدی میان بدن و بزاق پشه را خنثی می‌کند. ترکیب آب و جوش شیرین به عقیده‌ی دکتر آگبورتوک «کمک می‌کند تا واکنش میان نیش پشه و بدن خنثی شود و التهاب منتشر نشود.»

یکی دیگر از خواص درمانی جوش شیرین، درمان آبله مرغان و همینطور درمان دِرماتیت است. طی این بیماری‌ها پوست را ملتهب و خشک می‌کند و همراه با خارش هستند. به گفته‌ی دکتر آگبورتوک معمولاً داروهایی که برای درمان درماتیت استفاده می‌شود، بر درمان نیش پشه هم مؤثر هستند، چراکه علائم التهاب و خارش پوست را رفع می‌کنند.

۴ ) حمام حریره‌ی جو دوسر

درمان خارش نیش پشه

جو دوسر نیز همانند جوش شیرین تأثیری مشابه بر درمان خارش پوست دارد. حمام حریره‌ی جو دوسر نیز یکی از روش‌های رایج و کارآمد در درمان خارش پشه است.  نام این دارو را جـو دو‌سر کلوئیدی (colloidal oatmeal) گذاشته‌اند که در حقیقت از ترکیبی خاص از جو دوسر چرخ‌کرده است و صرفاً برای درمان پوستی به کار می‌رود. جو دوسر خام و معمولی را هم می‌توان استفاده کرد اما بهتر است که چرخ‌کرده باشد.

بنابراین مراحل انجام این روش درمانی اینگونه است که باید مقداری از آن را در درون وان پر از آب گرم بریزید و به مدت حدوداً ۱۰ دقیقه در وان بخوابید. همچنین اگر محصول درمانی را از مغازه تهیه کرده‌اید طبق دستور مصرفی که رویش نوشته عمل کنید. طبق تحقیقی که سال ۲۰۱۲ انجام و در مجله‌ی دِرموتولوژی ریسِرچ اَند پرَکتیس (Dermatology Research and Practice) منتشر شد جودوسر اثری تسکینی بر التهاب پوستی دارند. در این تحقیق کودکانی با اختلالات التهاب پوستی مورد مطالعه بودند و از نتایج آن برآمد کودکانی که پماد جودوسر مصرف می‌کردند نسبت به کودکان دیگر احساس خارش کمتری داشتند.

۵ ) عسل خام

درمان خارش نیش پشه

یکی دیگر از روش‌های درمان خارش نیش پشه، استفاده از عسل خام است. با اینکه عسل پوست را نوچ و چسبناک می‌کند اما این روش درمانی فواید بسیاری دارد. عسل نیز همچون روش‌های درمانی خانگی دیگر اثری ضدالتهابی دارد که موجب التیام خارش نیش پشه می‌شود. طبق تحقیقاتی که در مودر عکس خام در مجله‌ی ووندز (Wounds) منتشر شده، مواد چسبناک به ترمیم پوست کمک می‌کنند.

آنچه در حقیقت رخ می‌دهد این است که عسل، مایع اطراف بافت زخمی را جذب می‌کند و درواقع اطراف زخم را تمیز می‌کند و هرآنچه موجب التهاب شده از بین می‌برد. اگر به موجب خاراندن‌های بسیار باعث شدید که جای نیش پشه زخم و پوستش کنده شود بهتر است کمی عسل رویش بمالید، تصور کنید عسل مثل پماد است. بعد رویش را با گازاستریل بپوشانید و نگذارید عسل با ماده‌ی دیگری تماس داشته باشد.

۶ ) روغن درخت چای

درمان خارش نیش پشه

آخرین روشی که برای درمان درمان خارش نیش پشه در این مطلب می‌خوانید استفاده از روغن درخت چای است. این روغن که محصول برگ‌های درخت چای استرالیایی به شمار می‌آید چندین دهه است که از فواید درمانی آن بهره می‌برند. دکتر آگبورتوک در این باره می‌گوید هم‌اکنون داروهای مجاز و بدون نسخه‌ی این محصول گیاهی نیز در دسترس است.

طی تحقیقی که سال ۲۰۱۲ نیز در مجله‌ی بریتیش ژورنال به چاپ رسید مشخص شده که روغن درخت چای را می‌توان آنتی‌هسیتامینی طبیعی دانست که در درمان خارش نیش پشه مؤثر است. محققان با تزریق هیستامین دی‌فسفات به بازوی ۲۷ داوطلب و همچنین پایش میزان واکنش تورم طی هر ده دقیقه یکبار دریافتند که با مصرف روغن درخت چای، میزان تورم نیز کاهش خواهد داشت.

به منظور استفاده از روغن درخت چای برای درمان خارش نیش پشه کافی است این روغن را با میزان کمی از هر نوع روغن دیگر مخلوط کنید و روی محل نیش بمالید.

دیگر مطالب خواندنی:

درمان خانگی گلودرد با پنج راه ساده و طبیعی

آیا زیاد خوابیدن ضرر دارد؟ خواب زیاد نشانه چیست؟

مصرف روزانه یک عدد آووکادو چه فوایدی برای بدن دارد؟

ترفندهای خلاقانه برای آشتی کودک بد غذا با میوه و سبزیجات

با علائم بیماری فیبرومیالژیا ، راه تشخیص و درمانش آشنا شوید

۶ حرکت کششی برای رفع پشت درد در روزهای دورکاری از خانه

منبع: insider
بدون نظر

ورود