همه چیز درباره صندوق واسطه‌گری پالایشی «دارا دوم»

همه چیز درباره صندوق واسطه‌گری پالایشی «دارا دوم»

صندوق واسطه گری مالی دوم یا صندوق واسطه گری دارا دوم یا صندوق ETF دوم یا صندوق پذیره نویسی دوم دولت که تابستان ۹۹ عرضه می شود، از جمله صندوق های واسطه گری است که دولت برای رونق بازار سرمایه و خرید آسان تر سهام توسط عموم مردم، عرضه می کند. صندوق واسطه گری مالی دوم که با نام دارا دوم شناخته می شود، کلکسیونی از سهام پالایشگاهی است.

یعنی نمادهای پالایشگاهی در این صندوق قرار گرفته و عرضه عمومی می شود. صندوق واسطه گری مالی دوم بر خلاف صندوق واسطه گری مالی یکم که سهام بانکی بود، صرفا سهام پالایشگاهی بورس ایران است. قیمت عرضه صندوق واسطه گری مالی دوم و زمان عرضه صندوق واسطه گری مالی دوم و لینک نماد دارا دوم در همین گفتار به روز رسانی خواهد شد.

سهامی که در صندوق واسطه گری مالی دوم قرار دارد، همه از طریق بورس ایران به صورت تک تک و مجزا، قابل خرید است. یعنی شما اجباری ندارید در صندوق واسطه گری مالی دوم برای خرید سهام آس پالایشگاهی ایران اقدام کنید. می توانید از طریق کد بورس و کد معاملات آنلاین که از کارگزاری ها می گیرید، نسبت به ثبت سفارش خرید این سهام اقدام کنید و سهامداری فرمایید.

قرار است در نیمه نخست سال ۹۹، ۲ ای تی اف به نام صندوق واسطه گری پالایشی مرکب از باقیمانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه تهران، پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه تبریز و پالایشگاه اصفهان، در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

اگر شما نسبت به خرید صندوق واسطه گری مالی یکم (دارا یکم) در اردیبهشت ۹۹ اقدام کرده باشید، ظرف ۲ ماه، بیش از ۱۲۰ درصد سود خالص نصیب شما می شد. لذا توصیه به مشارکت در خرید بلوک های صندوق واسطه گری مالی دوم داریم. چون سهام پالایشگاهی در سال ۱۴۰۰ با رشد خوبی با دلار بالای ۲۰ هزار تومانی همراه می شود. چه ترامپ رئیس جمهور آمریکا باشد چه نباشد.

صندوق واسطه گری مالی دوم یا دارا دوم، از صندوق های ETF است که شامل سه بخش از سهام دولت بوده که نخستین سهام در صندوق واسطه گری مالی یکم یا دارا یکم، خرداد ۹۹ عرضه شد و قرار است دومین صندوق واسطه گری مالی دوم نیز در تابستان ۹۹ عرضه شود.

صندوق واسطه گری پالایشی با نماد دارا دوم در بورس عرضه شده و پذیره نویسی آن از طریق شعب بانک ها یا از طریق بانکداری اینترنتی و کارگزاری ها بدون نیاز به داشتن کد بورس انجام می شود. یعنی شما می توانید به بانک ها با کارت ملی مراجعه کرده و درخواست خرید صندوق واسطه گری مالی دوم (دارا دوم) داشته باشید.

خرید بلوک های صندوق واسطه گری مالی دوم نیازی به کد بورس و کد معاملات آنلاین ندارید. خرید بلوک های صندوق واسطه گری مالی دوم نیازی به دانش بورس هم ندارد. اما بعدا برای فروش بلوک های صندوق واسطه گری مالی دوم که پالایشگاهی است، باید کد بورس و کد معاملات آنلاین داشته باشید. همانطور که در بالا عرض شد، صندوق واسطه گری مالی دوم شامل ۴ سهم پالایشگاهی با نمادهای: شبریز، شپنا، شتران و شبندر است.

اگر قصد خرید بلوک های صندوق واسطه گری مالی دوم (دارا دوم) دارید بدانید که این ۴ سهم پالایشگاهی سهام خوبی هستند. در ادامه این گزارش روزیاتو در ادامه سلسله مطالب مربوط به تحلیل های بورسی در سال رویایی ۹۹، نگاهی داریم به وضعیت این ۴ نماد. با ما همراه باشید.

بررسی سهم شبندر

شرکت پتروشیمی بندرعباس با نماد شبندر، یکی از بهترین سهام پالایشگاهی به خصوص برای بلند مدتی ها محسوب می شود. در ۱۰ تیر ۹۹ قیمت هر سهم شبندر، ۳۵۲۰ تومان بود که انتظار رشد ۱۰۰ درصدی برای سهم تا اسفند ۹۹ داریم.

صندوق واسطه گری مالی دوم
تابلو نماد شبندر در ۱۱ تیر ۹۹ که از سهام عرضه شده در صندوق واسطه گری مالی دوم (دارا دوم) است

شبندر که یکی از سهام عرضه شده در صندوق واسطه گری مالی دوم است، ۲۶ میلیارد و ۶۸۸ میلیون قطعه سهم بوده و ۱۱ درصد شناوری دارد. در بازار دوم بورس است و حجم مبنای ۳.۲ میلیونی دارد. ظرف ۱ سال اخیر، بالای ۴۰۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است.

بررسی سهم شتران

شتران از سهام عالی برای سرمایه گذاری بلند مدت است. هر پرتفو خوب بلند مدتی بهتر است درصدی را به شتران اختصاص دهد. شتران ۴۴ میلیارد قطعه سهم است. ۹ درصد شناوری داشته و آن طور که در عکس زیر مشاهده می کنید، قیمت هر سهمش در ۱۱ تیر ۹۹، ۲۴۶۹ تومان در صف خرید میلیونی بود.

صندوق واسطه گری مالی دوم
تابلو نماد شتران که یکی از سهام عرضه شده در صندوق واسطه گری پالایشی (دارا دوم) است.

شتران با EPS به مبلغ ۷۳۲ یکی از سهام خوب گروه فرآورده های نفتی است. شتران ۱۰ هزار تومانی در بهار ۱۴۰۰ دور از انتظار نیست. ۱۶ درصد کل شتران در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران است.

بررسی سهم شپنا

شرکت پالایش نفت اصفهان یکی از سهام پالایشگاهی عرضه شده در صندوق واسطه گری مالی دوم (دارا دوم) است. از خوب های گروه فرآورده های نفتی که از سهام بلند مدتی ارزشمند به شمار می رود. قیمت هر سهم شپنا در ۱۱ تیر ۹۹ همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید، ۲۷۹۱ تومان بود که در روز رکورد زنی ۶۶۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس، ۲۱۵ میلیون سهم صف خرید بود.

صندوق واسطه گری مالی دوم
تابلو نماد شپنا در ۱۱ تیر ۹۹ که از سهام عرضه شده در صندوق واسطه گری مالی دوم (دارا دوم) است

فقط ۲۲ درصد شناوری داشته و ۵۱میلیارد قطعه سهم است. با eps به مبلغ ۶۲۹ از گزینه های خوب برای سهامداری است. پانزده درصد کل شپنا در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است.

بررسی سهم پالایش نفت تبریز

سهم شبریز از سهام خوب گروه فراورده های نفتی در بازار اول بورس ایران است که در صندوق واسطه گری مالی دوم پالایشگاهی (دارا دوم) حضور دارد. شبریز در ۱۱ تیر ۹۹، ۴۴۱۵ تومان قیمت گذاری شد و ۸ درصد شناوری دارد.

صندوق واسطه گری مالی دوم
نماد شبریز در ۱۱ تیر ۹۹ که از صندوق واسطه گری پالایشگاهی است

کلا ۱۰ میلیارد قطعه سهم است و عدد EPS آن نیز ۱۰۳۵ می باشد. شبریز ۱۰ هزار تومان در ماه های آینده در دسترس است.

نکات مهم برای خرید بلوک های صندوق واسطه گری مالی دوم

  • هر زمان که عرضه شد نسبت به خرید بلوک ها اقدام کنید.
  • دولت در زمان عرضه صندوق یکم، مبنای محاسبه قیمت واحدهای صندوق ای تی اف دارا یکم را میانگین قیمت ۳۰ روز منتهی به زمان انتشار فراخوان در نظر گرفت و ۳۰ درصد نیز تخفیف در نظر گرفت. لذا قیمت هر بلوک صندوق دارا یکم، ۱۰۰ هزار ریال اعلام شد. در مجموع به هر کد ملی، ۲۰ میلیون ریال بلوک فروخته شد.
  • صندوق دولتی دارا دوم نیز احتمالا همین وضعیت دارد. این صندوق ها قبلا دامنه نوسان نداشتند که اخیرا دامنه نوسان برای آن در نظر گرفته شده است.
  • بلوک های صندوق دارا دوم از طریق نماد دارا دوم در سامانه tsetmc.com به صورت روزانه پس از عرضه و ثبت نماد، قابل مشاهده است.
  • مشارکت در خرید بلوک های صندوق واسطه گری مالی دوم مثل عرضه اولیه ها در سال ۱۳۹۹، سود خوبی برای سهامداری بلند مدتی دارد. توجه کنید که پذیره نویسی صندوق با روند خرید عرضه اولیه سهام فرق دارد و انتظار سود ۲ هفته ای فوری و قطعی نداشته باشید. لذا حداقل تا ۳ ماه پس از عرضه، سهامداری کنید.
  • سهام شرکت‌های دولتی که قرار است فرآیند واگذاری سه صندوق آن تا پایان سال ۹۹ در بورس تکمیل شود، تا یک ماه پس از پذیره نویسی، قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارد و این شرایط برای همه پذیره ‌نویسان این سهام، یکسان است.

بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است و احتمالا شاخص کل بورس تا پایان سال ۹۹ بالای ۲.۵ میلیون واحد تثبیت شود. ۶۰ میلیون ایرانی کد بورس دارند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • فرزاد تیر ۱۲, ۱۳۹۹

    سلام تحلیلت در مورد شبندر بد بود میگی تا اسفند ۹۹ دوبرابر میشه !!! خسته نباشی تا شهریور بیشتر از دو برابر میشه بعد تو میگی اسفند .

  • fery تیر ۱۴, ۱۳۹۹

    سلام اقای زمانی خسته نباشین واسه بالا بردن سواد بورسی همه?
    سهمی مثل صبا که الان با قیمت ۳هزار تومنی معامله میشه در صورتی که nav3900تومن هست اگر امروز عرضه اولیه میشد با همین محدوده قیمتی بفروش میرسید اگر سواد اینجانب درست هست علت فروشنده بودن سهامدار ترس هست یا عرضه ۱۲۰۰ تومنی بودن سهم که موجب فروش در هر قیمتی میشود ؟

    • علی زمانی تیر ۱۴, ۱۳۹۹

      سلام
      بازار بورس ایران کم عمق است و اکثریت سهامداران، دانش بورسی وسرمایه گذاری ندارند. الان هم که میبینید، حتی نوزادان و پیر زن هاو پیر مردهای بالای ۸۰ سال هم کد بورس دارند، لذا سطح دانش سرمایه گذاری به شدت پایین است. از این فضای بلبشو، چون تراژدی دامنه نوسان روزانه ۳ تا ۵ درصد هم داریم، باید با استراتژی خرید کرد و لنگ کد به کد حقوقی و حقیقی و خالی و اضافه کردن اونا نبود.ایران خودرو ظرف ۱۶ ماه اخیر هر سهمش ۲۵ برابر شده. در کدام بازار در ایران شما سراغ داری ظرف این مدت ۲۵۰۰ درصد سود بگیری؟ 🙂 این همان سهمی است که ۱۷ ماه پیش صف فروش بود!! حالا باید ۲۵ برابر گران تر بزاری سرجاش.. . .
      صبا هم عین ایران خودرو
      مهم نباشه برای شما خرید و فروش ها. استراتژی و سهامداری تا تارگت

  • مرتضی مهر ۹, ۱۳۹۹

    سهام دارا دوم (پالایشی) رو در موعدش ثبت سفارش کردم و پرداخت کردم، الان یک ماه گذشته هنوز معلوم نیست چند سهم به هر کسی واگذار میشه و کی اصلا توی پورتفوی میخاد ظاهر بشه!