اختلاف قد در ازدواج : زنان مردان قدبلند را ترجیح می دهند و مردان زنان قد کوتاه

اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد...

اختلاف قد در ازدواج : زنان مردان قدبلند را ترجیح می دهند و مردان زنان قد کوتاه

به نظر شما اختلاف قد در ازدواج چقدر باید باشد؟ قد مرد باید بلندتر باشد یا زن؟ اصلا چقدر ؟ ۱۰ سانتی متر، ۱۵ سانتی متر یا بیشتر؟ شاید شنیده باشید که زنان اغلب می گویند مردان قدبلند را ترجیح می دهند اما واقعیت پیچیده تر از این حرف هاست.

متوسط قد زنان امریکایی حدود ۱۶۱ سانتی متر است که نسبت به متوسط قد یک مرد امریکایی حدود ۱۴ سانتی متر کوتاه تر است.

این اختلاف قد در بیشتر نقاط دنیا صدق می کند؛ از چین در شرق گرفته تا برزیل در غرب کره زمین. مردان در سرتاسر دنیا بعد از تکمیل رشد و دوران بلوغ حدود ۱۵ سانتی متر قد بلندتری نسبت به دختران در همان سن دارند.

با وجود این، مشخص کردن اختلاف قد ایده آل و قطعی برای یک زوج مدرن غیرهمجنس خیلی قابل اعتماد نیست.

زنان مردان قدبلند را ترجیح می دهند

دانشمندان علوم اجتماعی، که در پلت فرم های آنلاین ازدواج، همسریابی و دوست یابی تحقیق می کنند، دریافته اند که هنگام دوست یابی یا همسریابی در فضای آنلاین، قد شما می تواند شانس پیدا کردن عشق ابدی را به میزان زیادی تغییر دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که زنان ترجیح در فضای آنلاین مردان قدبلندتر را انتخاب کنند و هر چه خود زنان قدبلندتر باشند برایشان بیشتر اهمیت دارد که دوست یا شریک زندگی آینده آنها بلندقدتر از خودشان باشد. بر خلاف این، مردان خانم های قدکوتاه تر از خودشان را جذاب می دانند.

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، این ترجیحات و اولویت ها می توانند در نحوه نزدیک شدن مردم به یکدیگر در فضای آنلاین نقش داشته باشد. زنانی که قدشان ۱۹۲ سانتی متر باشد نسبت به خانم هایی که قد ۱۶۷ سانتی متر دارند ۴۰ درصد پیام های آشنایی کمتری به منظور دوست یابی یا ازدواج دریافت می کنند. این در حالی است که مردانی که قد ۱۹۲ و ۱۹۵ سانتی متر دارند ۶۰ درصد پیام های آشنایی بیشتری در مقایسه با مردانی که قدشان ۱۷۳ یا ۱۷۶ سانتی متر است داشته اند.

دانشمندان لهستانی نشان داده اند که اولویت های زنان و مردان برای اختلاف قد بر اساس بلندی قد خود شخص تغییر می کند. شاید به این دلیل باشد که مردم بتوانند انتخاب های دوست یابی یا ازدواج گسترده تری در اختیار داشته باشند.

جامعه انتظارات ما را شکل می دهد

اما نشانه هایی گواه بر این امر وجود دارد که اولویت قد جنس مخالف نتیجه انتظارات اجتماعی است نه بر پایه تعصبات تکاملی بشر. درک قد مناسب برای یک زوج ممکن است به میزان زیادی ریشه در انتظارات فرهنگی داشته باشد. طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ در یک نشریه خارجی به نام مشکلات خانواده به چاپ رسید، آمار آنلاین نشان داد افرادی که دوست یابی می کنند همیشه نمی توانند دلیل واضح و مشخصی را برای ارائه یک اولویت قد خاصی که مد نظرشان است ذکر کنند اما تا حدودی متوجه بودند که چیزی که انتظار دارند در واقع از انتظار اکثریت جامعه سرچشمه می گیرد.

برای ذکر نمونه و شواهد بیشتر پیرامون این مسئله، باید بگوییم که تحقیقات سال ۲۰۱۳ نشان داد با این که زنان کوتاه قد و مردان بلند قد زوج متضاد خود را از نظر قد انتخاب می کنند، اما انتخاب واقعی آنها الزاما به یک معیار خاص و مشخص قطعی وابسته نیست. بیشتر مردان می گویند زوجی را می خواهند که از نظر قد نزدیک به قد آنها باشد.

قدبلند بودن بازی قدرت است

اختلاف قد در واقع در تاریخچه قدرت نیز نقش دارد و فراتر از اهمیت در ازدواج یا روابط رمانتیک و عاشقانه است. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مردان کوتاه قد بیشتر تمایل دارند با زنانی ازدواج کنند که سنشان کمتر و از نظر تحصیلات علمی و آکادمیک نیز در رده های پایین تر از آنها باشد.

ایده آل های جنسیتی مردان در مورد مشخصات فیزیکی مثل قد به داشتن تسلط، مردانگی و وضعیت برتری آنها نسبت به زن مربوط می شود.

مطالعات بسیار زیاد دیگری نشان داده است که این تنها زنان نیستند که عامل قد را یک معیار انتخاب می دانند: مردان قدبلند در کسب و کار و تجارت نیز موفق تر هستند و گزینه های بهتری به آنها پیشنهاد می شود، پول بیشتری در می آورند و حتی بیشتر هم ترفیع شغلی می گیرند. ۵۰۰ نفر از پولدارترین مدیرعامل های دنیا از متوسط قد بالاتری نسبت به مردان هم سن خود برخوردارند. روانشناسان تحول فکر می کنند این امر می توانند به این دلیل باشد که قدبلند بودن علامت این است که یک مرد می توانند بر شکارچی یا صیاد غلبه کند و از خانواده خود محافظت نماید.

قد، مانند دیگر ویژگی های فیزیکی، می تواند شکلی از سرمایه در بازار همسریابی باشد و سپس در طول روابط عاطفی و بعد از مدتی، اهمیت خود را از دست می دهد و به حراج گذاشته می شود!

اما برخی دانشمندان فکر می کنند این ترجیح اجتماعی ترسناک برای داشتن شوهران و پدران قدبلند ممکن است خیلی فایده رسان هم نباشد.

در جامعه ای که تشویق می کند مردان فرمانروا و زنان فرمان پذیر هستند، این تصویر از مردان قدبلند وجود دارد که زنان کوتاه قد را در سلطه خود دارند؛ تصویری که مدام در بسیاری از جوامع تقویت می شود. یعنی در واقع این همان ایده ای است که در روابط عاطفی وجود دارد و می گوید مرد باید مهاجم و شکارچی باشد. این الگوی مشابه و چالش انگیز دقیقا الگویی است که هنرپیشگان، سلبریتی ها و خیلی از افراد تاثیرگذاری که اطراف خود می بینیم در تلاش هستند تا بر آن غلبه کنند.

خواندن این مطالب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم:

چند ترفند هوشمندانه مخصوص آقایان قد کوتاه برای بلندتر نشان دادن قد

بلند قامتان دنیا؛ ۲۵ کشوری که بلند قدترین مردم دنیا را دارند

کوتاه قامتان دنیا؛ ۲۵ کشوری که کوتاه قدترین مردم دنیا را دارند

مزایای بامزه افراد قد کوتاه که بلند قدها از آن ها بی نصیب هستند

پوشیدن کفش پاشنه بلند دقیقاً چه بلایی سر بدن می آورد؟

«مدل قد بلند» و «ماسور حرفه‌ای» نیازمندیم

ثبت رکورد جدید برای کوتاهترین مرد دنیا از کلمبیا در کتاب گینس

منبع: businessinsider
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • Hamed تیر ۱۶, ۱۳۹۹

    درود بر شما،
    از طرف خیلی ها، از روزیاتو تمنا میکنم، خواهش میکنم، بخاطر آگاهی مردم ما، این نوع مطالب رو در دسته بندی جداگانه و خوبی در سایت قرار دهند.
    متاسفانه دسته بندی که الان در سایت هست، خیلی خوب و کارآمد نیست.
    از خواهش یک نماینده از طرف همنوعان خودم نگذرید و این مطالب واقعا ارزشمند رو نگذارید بین سایر مطالب جذاب ولی معمولی گم بشن.
    پیشاپیش از تیم دیجیاتو و روزیاتو سپاسگذارم.

  • امیرعباس اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰

    کی گفته اینو؟! من خودم پسر قد بلندم و دختر قد بلندم دوست دارم اصلا از دختر قد کوتاه حتی اگه خوشگلم باشه خوشم نمیاد.