اجاره آیفون شبی ۲ میلیون تومان برای پز و کلاس!

اجاره آیفون شبی ۲ میلیون تومان برای پز و کلاس!

به دنبال انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۳۰۰ یورو در هفته ی گذشته که به افزایش سرسام آور قیمت گوشی ها در بازار انجامید، گوشی آیفون ۱۱ پرومکس به ۵۰ میلیون تومان رسید و حالا در فضای مجازی با آگهی های عجیبی رو به هستیم، مثلاً یک آگهی با این محتوا: «اجاره یک شب آیفون ۱۱ به شما همراه اپل واچ برای شرکت در مهمانی‌ها و پز دادن، از شبی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان. ارائه فقط با کارت ملی و معرف!»

آگهی اجاره آیفون

ماجرا از آنجا شروع شد که هفته ی گذشته در خبری که بازار و بخش تکنولوژی کشور را در شوک فرو برد، انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران با انتشار اطلاعیه‌ ای واردات گوشی های بالای ۳۰۰ یورو را ممنوع اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده بود که این ممنوعیت شامل تمام واردات «مسافری و تجاری» تلفن های همراه بالای ۳۰۰ یورو خواهد شد.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل درباره ی علت این تصمیم گفت مبلغ ارز تخصیصی از سوی بانک مرکزی برای واردات موبایل از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو در سال گذشته به یک میلیارد و پانصد میلیون یورو در سال جاری کاهش پیدا کرده و این در حالی است که گوشی های تلفن همراه با ارزش بالای ۳۰۰ یورو تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز کشور را تأمین می‌ کند و اگر بنا باشد این یک و نیم میلیارد یورو به کالای بالای ۳۰۰ یورو اختصاص یابد منطقی نیست.

این به معنای خداحافظی با گوشی های برند آیفون است چون این برند هیچ گوشی‌ جدیدی زیر قیمت ۳۰۰ یورو ندارد. این اقدام جلوی واردات تقریباً همه گوشی‌ های پرچمدار برندهای مختلف از جمله برندهای مشهور کره‌ ای و حتی چینی را هم به بازار ایران می‌ گیرد.

این تصمیم غیرمنتظره تأثیر قابل‌ توجهی بر روی توسعه ی تکنولوژی در ایران هم می‌ گذارد. چرا که گوشی موبایل امروزه ترکیبی از چند محصول تکنولوژی با کاربردهای مختلف است و حتی مدتی قبل اعلام شد اپراتورها در ایران آماده ی عرضه نسل پنجم موبایل می‌ شوند.

اعلام این خبر افزایش چشمگیر قیمت تلفن همراه و قطعات جانبی آن را به دنبال داشت که با انتقادات زیادی رو به رو شد.

همزمان با افزایش انتقادات محمد جواد جهرمی، وزیر ارتباطات در پیامی اعلام کرد که این ممنوعیت دارای ایراداتی جدی است که آن ها را با رئیس کل بانک مرکزی و همچنین سرپرست وزارت صمت مطرح کرده و قرار است در این تصمیم بازنگری شود.

با این حال چیزی نگذشت که تناقض گویی های مسئولین در رابطه با خبر ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۳۰۰ یورو آغاز شد.

مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در توئیتر نوشت این خبر شایعه بوده. سخنگوی دولت وجود مصوبه ی ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو را رد کرد. مسئولان وزارت صمت هم گفتند این خبر در حد یک صورت جلسه بوده و هنوز به گمرکات ابلاغ نشده است. به گفته ی وزارت صمت همچنان واردات گوشی های تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو، اعم از تجاری و همراه مسافر انجام می شود و تصمیم نهایی با کمیته ای متشکل از نمایندگان وزارت صمت، بانک مرکزی، و وزارت ارتباطات است که هنوز این کمیته به جمع بندی نهایی نرسیده است.

با این حال در آخرین اظهار نظر، رضا قربانی، مسئول تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل از وجود قطعی این مصوبه و ممنوعیت واردات موبایل گران خبر داد.

این تناقض گویی ها گرچه عمدتاً با رد و تکذیب همراه بود اما گوش بازار دیگر بدهکار نبود و این اظهارنظرها اثر چندانی بر افزایش قیمت ها نگذاشته است و حالا شرایط را برای راه های جدیدی از سوء استفاده از آشفته بازار موبایل ایران و کسب درآمد از آن به مانند آگهی اجاره ی تلفن های همراه فراهم کرده است.

منبع: خبرآنلاین
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود