نفوذ چین در میان مقامات سیاسی بریتانیا و رانت خواری فرزندان اعضای حزب کمونیست

نفوذ چین در میان مقامات سیاسی بریتانیا و رانت خواری فرزندان اعضای حزب کمونیست

بر اساس تصاویر منتشر شده، یک شخصیت سیاسی برجسته چینی به نام ژیرونگ هو با پنج نخست وزیر اخیر بریتانیا رابطه داشته و سعی در ایجاد ارتباط با آن ها داشته است. او در طی سال های گذشته با بوریس جانسون، ترزا می، دیوید کامرون، گوردون براون و تونی بلر دیدار کرده است. آقای هو مدیر موسسه خلق چین برای دوستی با کشورهای خارجی است که توسط حزب کمونیست چین کنترل می شود. کارشناسان بر این باورند که هدف این ارگان نزدیک شدن و برقراری رابطه دوستانه با رهبران تجاری، سیاسی و رسانه ای در کشورهای دیگر است.

نفوذ چین در غرب و رانت خواری فرزندان اعضای حزب کمونیست

این ادعاها با انتشار کتاب جدیدی با عنوان «دست پنهان» بیش از پیش خبرساز شده است. در این کتاب آمده که چین در حال یارگیری از میان «احمق های مفید» است تا دستور کار این کشور در کشورهای غربی را پیش ببرد. آقای هو که از اعضای مجلس علیای چین است در یک تصویر در سال ۲۰۱۸ در کنار دونالد ترامپ نیز دیده می شود. هشت سال قبل می توان او را در شانگهای می بینیم که با جرج بوش پسر، رییس جمهور سابق ایالات متحده، دست می دهد. ادعای مربوط به نفوذ چین در میان شخصیت های برجسته سیاسی بریتانیا در حالی است که شورای امنیت ملی این کشور قصد دارد سرمایه گذاری و حضور شرکت چینی هواوی در زمینه توسعه شبکه ۵G در این کشور را ممنوع کند.

گفته می شود که ژیرونگ هو مدیر موسسه ای است که با جبهه متحد حزب کمونیست ارتباط نزدیکی دارد. همانطور که گفته شد، سازمان های امنیتی بریتانیا با کمک یک جاسوس سابق MI6 دریافته اند که هدف این عامل چینی دنبال کردن استراتژی جبهه متحد به منظور پیاده سازی دستور کار حزب کمونیست چین در خارج از این کشور است. بر اساس این گزارش ۸۶ صفحه ای که طی روزهای اخیر بخش هایی از آن به رسانه ها درز کرده، دولت چین قصد داشته و دارد که در تصمیم گیری های مقامات سیاسی بریتانیا اعمال نفوذ کند.

نفوذ چین در غرب و رانت خواری فرزندان اعضای حزب کمونیست

کلایو همیلتون، کارشناس برجسته مسائل چین در کتاب خود با عنوان «دست پنهان» چنین نوشته است: «همانطور که در بریتانیا هیچ سازمان عمومی نمی تواند از واژه سلطنتی بدون اجازه رسمی استفاده کند، در چین نیز هیچ گروه اجتماعی اجازه استفاده از واژه های خلق و دوستی در عنوان خود را بدون مجوز از حزب کمونیست ندارد. دوستی معنای بسیار متفاوتی دارد، یک رابطه فرصت طلبانه و مرموزانه». آقای هو در اواخر اکتبر گذشته و پس از رژه در میدان تیانانمن، به مناسب هفتادمین سالگرد حکومت حزب کمونیست در چین، در کنار مائو ژین یو رییس حزب کمونیست چین عکس گرفت.

در سال ۲۰۱۳ تصویری از او در کنار شی جین پینگ، رییس جمهور چین نیز منتشر شد. برخی از نخست وزیران سابق بریتانیا با واکنش به این اتهامات اعلام کرده اند که آقای هو را نشناخته و تنها در مراسمات بزرگ با او عکس گرفته اند. هو که از نام مستعار جکی استفاده می کند، نفر اصلی گروه سرمایه گذاری کای خین رونگ است که پس از دیدار نخست وزیر یونان از پکن، بیش از ۵۰۰ میلیون یورو در زمینه توسعه اینترنت باند پهن در این کشور سرمایه گذاری کرد. او ادعا کرده که یک سوم از ثروت شخصی اش را صرف امور خیریه کرده و دستکم دو بار نیز در نشست های مرموز موسوم به باشگاه گروه ۴۸ در بریتانیا شرکت کرده است.

نفوذ چین در غرب و رانت خواری فرزندان اعضای حزب کمونیست

در کتاب دست پنهان ادعا شده که این باشگاه نیز در جهت پیاده سازی سیاست های چین در بریتانیا عمل کرده و روابطی با شخصیت های برجسته سیاسی کنونی و سابق این کشور دارد. شخصیت های سیاسی برجسته چینی که از آن ها با نام آریستوکرات های سرخ یاد می شود، علیرغم اینکه بر طبل مساوات و برابری می کوبند، سعی می کنند از آینده فرزندانشان مطمئن شده و در قالب فعالیت های اقتصادی و تجاری آن ها را به کشورهای دیگر می فرستند. برای موسسه های سرمایه گذاری، شرکت های بیمه و بانک های خارجی، پیشنیاز همکاری با بازارهای سرمایه چین داشتن ارتباطات شبکه ای با خانواده های قدرتمند دارای نماینده در حزب کمونیست چین است. دادن کار به فرزندان و نزدیکان نمایندگان حزب کمونیست چین باعث ایجاد رابطه دوستانه و نزدیک سریع با این خانواده ها می شود، نوعی ارتباط دوستانه که در چین با واژه گوانکسی شناخته می شود.

چنین رابطه ای برای انجام معامله و تجارت با چینی ها بسیار حیاتی است. بر اساس کتاب دست پنهان، داشتن توانایی و کیفیت کاری و ذهنی برای فرزندان و نزدیکان اعضای حزب کمونیست به منظور ارتباط با طرف های معامله غربی لازم نیست و تنها چیزی که برای دو طرف مهم جلوه می کند همان رابطه شبکه ای است. برای مثال بانک آمریکایی جی پی مورگان برنامه ای با عنوان برنامه پسران و دختران دارد که بر اساس آن ده ها کار در هنگ کنگ، شانگهای و نیویورک برای فرزندان نخبگان سیاسی چین فراهم شده است. یکی از این افراد گائو جو، فرزند وزارت تجارت چین است که پس از ملاقات پدرش با یکی از مدیران اجرایی ارشد بانک جی پی مورگان به سمتی قابل توجه در این بانک دست یافت.

نفوذ چین در غرب و رانت خواری فرزندان اعضای حزب کمونیست

علیرغم عملکرد ضعیف در جلسه مصاحبه کاری، گائو جو در بخش تحلیل این بانک سمتی جالب توجه دریافت کرد. اما مدتی بعد به دلیل اینکه به طور مداوم در سر کار به خواب می رفت از او با عنوان یک کارمند «نابالغ، بی مسئولیت و غیرقابل اعتماد» یاد شد. بعد از آنکه بانک جی پی مورگان تصمیم گرفت در یک طرح کاهش نیرو، گائو جو را اخراج کند، پدرش در یک قرار شام با رییس بخش هنگ کنگ، از او خواست که پسرش را سر کار نگه داشته و در مقابل او تمام تلاش خود را برای افزایش روابط اقتصادی این بانک با چین انجام دهد.

بدین ترتیب در حالی که فرزند رییس بخش هنگ کنگ این بانک در جریان تعدیل نیرو کارش را از دست داد اما گائو جو توانست کارش را حفظ کند. حتی بعد از اینکه گائو جو کار در جی پی مورگان را رها کرد در شرکت گلدمن ساکس مشغول به کار شد. به گفته یکی از مدیران اجرایی در فایننشال تایمز «شما هیچوقت به یک شاهزاده کوچک نه نمی گویید» و این نمایانگر سیاست شرکای تجاری چین در مواجهه با فرزندان مقامات سیاسی ارشد حزب کمونیست چین است.

بیشتر بخوانید: نمونه هایی از «بزرگ ترین سرقت علمی تاریخ در حوزه نظامی» توسط چین

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود