محکومیت شبکه ورزشی مشهور در عربستان سعودی و پیچیده شدن خرید باشگاه نیوکاسل

محکومیت شبکه ورزشی مشهور در عربستان سعودی و پیچیده شدن خرید باشگاه نیوکاسل

در ماه های اخیر همواره شایعاتی در مورد خرید باشگاه های فوتبال لیگ برتر انگلیس توسط شاهزاده محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی به گوش می رسیده که تاکنون هیچ کدام به واقعیت بدل نشده است. در ابتدا خبر رسید که شاهزاده بن سلمان قصد خرید تیم منچستر یونایتد را دارد که البته مالکان آمریکایی فعلی این باشگاه متمول و پرطرفدار با این واگذاری موافقت نکردند. پس از آن نوبت به باشگاه نیوکاسل رسید که بیشتر از مورد قبلی به واقعیت نزدیک بوده و هر لحظه امکان دارد که خبر آن به طور رسمی اعلام شود.

خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل توسط شاهزاده محمد بن سلمان

در شرایطی که خریده شدن باشگاه فوتبال نیوکاسل توسط سعودی ها قطعی به نظر می رسیده و حتی برخی از تعیین سرمربی فصل آینده این تیم و خرید بازیکنانی سرشناس مانند بیل و کوتینیو برای این تیم صحبت می کردند، تصمیم تازه سعودی ها این واگذاری را در هاله ای از ابهام فرو برده است. دیروز خبر رسید که عربستان سعودی دستور تحریم شبکه ورزشی بی این اسپورت (beIN Sports) را صادر کرده است، شبکه ای که با قراردادی ۵۰۰ میلیون پوندی با لیگ برتر انگلیس، مسابقات این لیگ را در خاورمیانه پخش می کند. شبکه بی این اسپورت به سرقت برنامه های تلویزیونی و پخش غیرقانونی آن ها بدون اعمال حقوق کپی رایت متهم است.

خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل توسط شاهزاده محمد بن سلمان

بدین ترتیب انتقال مالکیت باشگاه نیوکاسل که در لیگ برتر توپ می زند در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، در شرایطی که انتظار می رفت خبر واگذاری این باشگاه به ولیعهد عربستان سعودی به زودی علنی شود. منابع خبری و کارشناسان ورزشی انتظار داشتند که واگذاری باشگاه نیوکاسل به سعودی ها با توافق بر سر جزییات باقیمانده طی روزهای آینده نهایی شود. از مفاد این قرارداد می توان به اجازه پخش شبکه بی این اسپورت در عربستان و اجازه شکایت حقوقی برای لیگ برتر در زمینه سرقت برنامه های تلویزیونی در عربستان سعودی اشاره کرد. اما حکم تازه سعودی ها علیه شبکه ورزشی مذکور، مذاکرات واگذاری مالکیت باشگاه نیوکاسل که در ۱۵ هفته اخیر در جریان بوده، طرفداران این باشگاه و سرمبری تیم را در برزخ قرار داده است.

خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل توسط شاهزاده محمد بن سلمان

اگر سعودی ها بتوانند مالکیت نیوکاسل را در اختیار بگیرند در لیگ برتر سهیم خواهند شد، لیگ برتری که سعودی ها دیروز یکی از نزدیک ترین شرکای آن را تحریم کرده اند. بدین ترتیب مذاکرات برای واگذاری ۸۰ درصد از سهام باشگاه نیوکاسل بین مدیران سازمان لیگ برتر و نمایندگان بن سلمان وارد چالش جدیدی شده است. مدیران لیگ برتر انگلیس به مدت سه سال برای بستن شبکه beoutQ مستقر در عربستان سعودی که مسابقات لیگ برتر را بدون مجوز پخش می کرد تلاش کرده بودند. وکلای لیگ برتر انگلیس ۹ بار با مخالفت مقامات سعودی برای رسیدگی به این پرونده در دادگاه هایی در خاک عربستان مواجه شده بودند.

خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل توسط شاهزاده محمد بن سلمان

در حال حاضر هیچ راه قانونی برای تماشای مسابقات لیگ برتر در عربستان وجود ندارد در حالی که آن ها اکنون نیازمند موافقیت لیگ برتر برای خرید باشگاه نیوکاسل هستند. در رأی دادگاه اداری عربستان سعودی چنین آمده است: «گروه ورزشی بی این- خاورمیانه و شمال آفریقا، ده میلیون ریال سعودی جریمه خواهد شد. مجوز مدعی علیه در پادشاهی عربستان سعودی نیز برای همیشه لغو خواهد شد». لازم به ذکر است که بی این اسپورت یک شبکه ورزشی قطری و متعلق به ناصرالخلیفی ، مالک و مدیرعامل باشگاه پاری سن ژرمن است.

بیشتر بخوانید: حقایقی خواندنی و قابل تأمل درباره اقتصاد «عربستان سعودی»

منبع: mirror
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • مجتبی تیر ۲۵, ۱۳۹۹

    عربستان بخاطر کاهش قیمت نفت و فشارهای اقتصادی مالیات بر ارزش افزوده را مجدد ۳ برابر کرد. سوال اینجاست این ولیعهد از خرید تیم ورزشی دنبال چه چیزی است؟!